< Tilbake til oversikten

Nok fett?

Cyan sa for siden:

Etter å ha eksperimentert og lest meg gjennom X antall filosofier gjennom 2008 har jeg omsider bestemt meg for å gå for Atkins. Startet med Induksjonen på fredag, og syns det går greit hittil. Men jeg er litt usikker på om jeg får i meg nok fett? Jeg vet jo fra Ketolyse at fett er viktig, og har skjønt såpass at det er viktig på Atkins også. Men hvor mye fett er egentlig nok?

Det jeg typisk får i meg av fettholdige matvarer per dag er følgende:
1/2 Avokado
1 ts pesto
50 gr bacon (ikke hver dag)
2 egg

• litt rapsolje hvis jeg steker mat

Jeg spiser stort sett rent og magert kjøtt og fisk en gang i blant (da blir det stort sett laks, som jo har litt fett). Lunsjsalaten spiser jeg uten olje eller dressing (liker ikke olje på salaten, og dressingen i kantina mistenker jeg å være full av karbo)

Jeg har en mistanke om at jeg spiser for lite fett. Har dere erfarne Atkinsere noen synspunkter på dette? Og hvis dere mener at jeg får for lite fett, har dere noen forslag på matvarer med mer fett i (utenom bacon, for det er jeg ikke spesielt glad i utenom litt i omeletten)? Eller må jeg bare bite i det sure eplet og lære meg å like olje på salaten?

Takk for alle innspill :)

Megvel sa for siden:

Sånn omtrent 50% av kaloriene skal komme fra fett. Dvs, det er 9kcal per g fett, 4 i protein og karbs. Dermed bør omtrent 1/4-1/3 av g av det du spiser være fett.

Cyan sa for siden:

Takk for svar :)
Prøvde meg på bittelitt olje over salaten i dag, og med en god dæsj pepper så smakte det jo ikke ille som jeg fryktet :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.