Jeg har savnet en tråd om hva man kan bruke eggevite til, om ikke i matlaging - så kanskje som sølvpuss:D
Har ikke tall på alle de hvitene jeg har slått ut, fordi fantasien ikke har vært tilstede.
Her kommer en fra meg - en klassiker kanskje:
Marsipan
200 g mandler malt til mel i mandelkvern ( massen blir kort om du bruker prosessor)
2 pipetter med Stevia glycerite evt 2 dl splenda/natren
1 ts tragant - gjør marsipanen seig - kjøpes på apotek
1 1/2 eggehvite - du merker om massen blir for tørr
Bland alt det tørre og ha i lettpisket eggehvite
Kan formes til det du vil og dyppes i smeltet sjokolade, eller oppbevares hel i plast i kjøleskapet
Jeg lurer på hva du bruker alle plommene til? Jeg går på atkins og der bruker jeg mest hele egg, så jeg får veldig sjelden hvite eller plommer til overs. Ble litt nysgjerrig på hva du lager av bare ene delen
De brukes kanskje til å lage iskrem, créme brûlé eller råkrem. (Råkrem er bare pisket fløte med eggeplommer og litt søtningsstoff. Veldig deilig.) I tillegg er eggeplommer godt i kakao, smoothies og sauser (hollandaise og béarnaise lages av eggeplommer og smør). Dessuten skal rått kjøtt helst serveres med en eggeplomme eller to på toppen, som gir en improvisert saus og en fet smak.
jeg har en haug med eggehviter nå... to store glass i kjøleskapet... og har bare 1 oppskrift..og den er med kokosmasse...og det har jeg ikke mer igjen av akkurat nå...
er mye å bla gjennom på alle oppskriftene for å få tak i med eggehviter....
Noen som kan hjelpe?
synes vi skal holde oss til tråden her jeg :o.. trådene blir så tunge og lange når man skal småprate i mellom oppskriftene...
EGGEHVITE-oppskrifter:
BRØD
500 g mandler/hasselnøtter
søtstoff feks stevia, sukrin, splenda
100 g mørk sjokolade(evnt kakaopulver)
5 dl eggehvite(kan bruke hele egg også)
3-5 ss kokosfett/smør
1/2 ts kanel
knivsodd tangmel(kan sløyfes)
Bløtlegg mandler/nøtter over natta.
grovmal i blender/mixer, tilsett søtstoff og sjokolade/kakao.
bland i eggehviter(trenger ikke stivpiskes først) og smør/fett. tilsett kanel tilslutt.
ha i brødformer med bakepapir. 180 gr i 30-40 min
Mandelkjeks. Det er mange oppskrifter "der ute". Det er bare å lage sin variant, med mye eller lite søtning, med eller uten smør, med eller uten krydder. Her er en:matgladilavkarbo.blogg.no/1304954960_mandel_kjeks.html
og her en enkel en men som man må erstatte melis med 30% større emngde sukrinmelis - Mandelkjeks:
Slik gjør du:
Pisk sammen Eggehviter og melis til en marengs. Rør forsiktig inn de malte mandlene inn i marengsen. Stryk marengsen tynt ut på et bakepapir og stekes på 165 grader i ca 15 minutter. Skjæres eller brekkes i passende biter og oppbevares i lufttett boks.
Bland sammen. Form runde kuler og trykk de plate på et smurt bakepapir. Strø havsalt over. Stek i ovnen på 180 grader i 20 minutter.
Favoritt hos både liten og stor her i huset :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.