< Tilbake til oversikten

Om å begynne på ketolysekuren uten bok

Løvetann sa for siden:

Jeg synes dette forumet er et helt fantastisk sted. I snart trekvart år har jeg hentet både inspirasjon, oppmuntring og masse nyttig kunnskap fra dere andre som henger her. :klem: Og jeg prøver selv å bidra etter beste evne. For meg er dette forumet helt uvurderlig, og jeg akter å bli her lenge! :blomster:

Men i perioder blir det en del spørsmål om helt grunnleggende sider ved ketolysekuren, f.eks. "hvor mange karbohydrater pr dag", "hva skal man spise" o.l. Ikke misforstå meg nå: - Selvfølgelig må det være lov å spørre om alt! Basisspørsmålene er absolutt viktige, og vi skal hjelpe hverandre. Ingen skal føle at noe spørsmål er for dumt å stille. Og det vil naturlig nok bli en del gjentakelser, for mange (inkl. meg) er ikke så flinke til å bruke søkefunksjonene.

Men det grunnleggende står faktisk i boka til Torkil P. Andersen: Slank med ketolysekuren! Og man trenger boka for å få helheten i opplegget. :lesebok:

Så det å starte ketolysekur uten å lese boka (og uten ta kosttilskuddene), er vel å gi seg selv en dårligere sjanse til å lykkes? Jeg skjønner ikke helt hvordan en kan si at en går på ketolysekuren når en ikke har lest boka? Og i lengden blir det kanskje litt kjedelig for forumdeltakerne å skulle svare på de helt grunnleggende spørsmålene om igjen og om igjen … ;) I alle fall kjenner jeg det sånn.

"Slank med ketolysekuren" gir en logisk, sammenhengende og utfyllende presentasjon av dietten. Den forklarer alt om kosttilskuddene, bruken av urinsticks, mosjon osv. Den er liksom en ABC. Forumet blir vel mer relevant å bruke når en skal praktisere dietten eller hvis det er ting en ikke forstår i boka? Og til inspirasjon, for å ventilere frustrasjon og mye annet. Men dette forumet kan ikke erstatte boka!

Så jeg oppfordrer alle som vil begynne på ketolysekuren: Skaff dere boka først - og les den!
:goodluck:

Distrea sa for siden:

[center]amen[/center]

Fungirl sa for siden:

Denne signerer jeg så sterkt på at halve kunne vært nok :)

Heia Løvetann :)

bobbla sa for siden:

Tror mange av oss usikkre nybegynnere, deriblant meg da, føler oss relativt dumme nå ja.... Jeg begynte sånn smått på kuren uten å vite at det fantes en bok, deretter tenkte jeg om jeg virkelig trengte denne boka - den koster jo litt da!! og vi med dårlig råd og stort huslån sparer der det kan spares!! Nå har jeg bestilt denne startpakken da, så får jeg se om det er værdt det... Trodde at det var netopp slike spørsmål et slikt forum skulle brukes til, det er da flere nybegynnere her som ikke er ekspert på denne kuren enda! Om dere irriterer dere over alle de dumme og idiotiske "det burde jo alle vite" spørsmålene våre kan dere jo bare ærlig talt la være å svare på de!!!! Så kan jo de som orker og vil svare på de!!

Gerd sa for siden:

Av egen erfaring kan jeg bare si at hadde ikke jeg hatt boka, og brukt den effektivt, så hadde ikke jeg fått det resultatet jeg har fått. For i boka står det mye om det grunnleggende i starten.

Her inne er de fleste svar basert på svarerens egen erfaring opp gjennom kuren. Og det som passer for meg,og har fungert for meg, fungerer nødvendigvis ikke på alle. :)

Jeg er sjøl i gang med ny runde ketolyse, og boka er fremdeles min "bibel"
Selv og jeg har vært gjennom kuren før, så er det en del ting jeg har glemt siden sist :ja:

Adriane sa for siden:

Jeg begynte med lav karbo i februar 2008 uten å ha lest noe som helst. Fikk et tips fra et stoffskifteforum om dette forumet, og har benyttet det flittig.
Nå, har også jeg lest boka til Torkil, Atkins, Lutz, Kwasniewski og en haug andre dokumenter på utenlandske fora.
For å bokse det litt, så er det ene å gå ned i vekt på grunn av utseende og velvære, mens noen faktisk spiser denne kosten for resten av livet for optimal helse.
Det er ikke sikkert at mange nye faktisk vet hvilken vei de skal velge.
Hvorfor ikke bare konsekvent henvise til obligatorisk lesning under kostholdsfilosofier:)

Bjørg sa for siden:

Et tips er og bruke søkefunksjonen her inne og. :D

Fungirl sa for siden:

Enig med Bjørg, søkefunksjonen er veldig bra og man får svar på det meste man kan lure på her inne.
Alle har vel spørsmål i begynnelsen av en kur som for eksempel Ketolyse, så tror nok ikke Løvetann mente at det ikke var lov å spørre liksom. Bakgrunnen her vil eg tro er pga at det er veldig mange tråder som går opp i det samme og at bøker utviklet av leger er den viktigste infokilden vi kan få. Som Gerd sier, alle svar her inne er basert på personlige erfaringer, og da kan det jo være greit å vite hva kurutvikleren selv sier om saken som ser det fra ett medisinsk perspektiv.
Det kan også være lurt å finne noen her inne som du føler kan være eller har vært i samme situasjon som deg selv og spørre de om du kan sende de en PM i ny og ne over ting man lurer på. Kan være mer oppklarende å få svar fra en person enn fra 10.

Jeg spurte noen i begynnelsen om jeg kunne spørre dem om råd og hjelp og det var ingen problem. Har ingenting imot selv å skulle hjelpe andre eller komme med egne erfaringer, er bare kjekt å hjelpe :)

magdalena sa for siden:

Enig i at boken er en selvfølge,og de samme spørsmålene gjentas litt for ofte. Søkefunksjonen er også litt lite brukt. Nå trenger man ikke bli hissig av at Løvetann tar opp dette temaet,det er faktisk en forutsetning at man har boken og kunnskapen som står i den for og lykkes,forumet er ikke en erstaning for noen av bøkene til de ulike filosofiene:rolleyes:
Kanskje søkefunksjonen burde vært mer tydelig?

vossajinto sa for siden:

signerer på denne..

Men er også klar over at noen av oss trenger at kuren funger før vi orker å legge penger i eit nytt "slanke opplegg"..

Kitt sa for siden:

Boken, eller bøkene, kan i de fleste tilfelle lånes på nærmeste bibliotek, så det trenger faktisk ikke koste noe å lese seg opp om de forskjellige kurene.:D

Svarer så godt jeg kan på alle spørsmål jeg kan noe om, men kunne nok ønske at søk- funksjonen var litt enklere og kanskje litt mer brukt.:confused:

Det er også noe som heter FAQ, eller på vanlig norsk, ofte stilte spørsmål, øverst på siden her!:)

Regan sa for siden:

Signerer denne jeg..
Man trenger ikke å svare på slike tråder da om man blir irritert av dem. Jeg føler meg også litt dum når en slik tråd dukker opp rett etter jeg har spurt om man trenger boka.

Det er sikkert en ide å tenke på at det faktisk er januar, og vi vet vel alle hva det mest vanlige nyttårsforsettet er...? ;)

Og ikke glem at kua har vært kalv, kanskje alle har hatt sine "teite" spørsmål, og har fått svar. Man må jo begynne en plass! :ja:

Gleder meg til å ta ibruk dette forumet, og gleder meg til boka kommer jeg!

Fungirl sa for siden:

Selvsagt har vi alle vært nybegynnere og det er ingen spørsmål som er teite. Alle lurer på forskjellige ting og det er selvsagt logisk, det løvetann nok mener er at søkefunksjonen kanskje kan bli mere brukt, for det er ekstremt mange tråder som er like her inne og går ut på de samme spørsmålene.
Dessuten gjentar eg at det kan være lurt å finne en person her inne som kanskje har vært her en stund og spørre den personen direkte. Kan være forvirrende med svar i trådene i begynnelsen siden alt her er basert på egne erfaringer, så i begynnelsen kan det for noen bli litt overload av informasjon og man ender opp mer forvirret enn ved begynnelsen. Når man er mer sikker på seg selv og føler at kuren man følger sitter i fingrene så føler man seg tryggere når man deltar i diskusjoner og slike ting.
Prøver ikke å si noe negativt her, alle er her for å hjelpe, bruke som nevnt i tidligere innlegg noen som eg følte kunne endel og som var villig til å hjelpe og plukket hjernene deres til eg følte meg litt mer trygg :)

isabella sa for siden:

Skjønner at endel vil føle seg litt truffet av denne tråden. Og det er synd.
Jeg er ingen ekspert, har vært her siden ihøst. Startet med Skaldemann og så ble det ketolysekuren. Før jeg fikk ketolyse boken (som forøvrig ikke er på biblioteket der jeg bor) var det her jeg fikk informasjon som trengtes.

Og ikke minst forsøkte å treffe likesinnede, men muligens må en være her en stund før en blir en av de "innvidde". For jeg synes det er mye ros og støtte "internt" eller mellom dem som har vært her lenge, og det kan også gi tråder der over halvparten er lite interessante for andre (med andre ord smileys, nikking, takking osv) og lite info.
Men jeg har da aldri kommet på at jeg skulle "klage" på det.

Litt takhøyde bør det vær for alle, spesielt de nye som ikke har erfart like mye som de som har vært igang en stund.

Jeg er enig med de som skriver at det er bare å la være å svare, eller lese for den slags skyld. Som oftest vil tittelen fortelle deg om det er noe som er interessant.

Jeg har fått god hjelp, motivasjon og inspirasjon her. Og håper at eventuelle nye bruker forumet.

HUSK: det finnes ingen dumme spørsmål..... osv

Kitt sa for siden:

Alle bibliotek skal kunne skaffe boken. Det er bare å be dem bestille, men det kan jo ta litt tid det også, da!:p

luringen sa for siden:

jeg må si meg litt enig...forumet har blitt stort og flere finner oss. DET er bra!! Men kanskje kunne det vært orgnisert litt slik at man "må"lese litt om det almenne/FAQ'ene før man "slippes løs" ;)? Det blir uinteressant uoversiktig og litt slitsomt å skulle være hyggelig å svare på alt til alle(jada, bare skyt meg..),. Det har ført til at flere/mange av de som virkelig har kunnskap og kunne bidratt er mer eller mindre borte..Ikke bra og litt trist? Og jeg vil understreke; alle ER velkommen, det er mer et ønske om kvalitet og bidrag til alt og alle dette

Minni1 sa for siden:

Jeg er ny her og jeg skjønner oppfordringen om å skaffe seg kunnskap gjennom bøker. Og jeg er jo enig bare så det er sagt. Fin oppfordring.

Men så lurer jeg, dere som nå er " gamle travere" her inne, var ikke dere nye engang og lurte på en endel når dere begynte?

Jeg har nå brukt mange timer her inne ved å lese og har brukt søkeknappen flittig. Har lært endel. Men jeg syns faktisk det er endel som er vanskelig å søke opp fordi jeg får opp så uendelig mange tråder med så uendelige mange sider i når jeg søker på et ord. Og når jeg begynner å lese i trådene så blir bare ordet omtalt men ikke hensikten bak ordet.
Da blir det så tungt og jeg har lyst til å spørre i istendenfor

Nå er det nytt år og ganske naturlig at endel søker seg inn her. Gi oss litt tid så vil nok noen av oss fortsette her inne og forhåpentligvis også tilføre endel. Det er ganske naturlig at på et forum melder det seg inn noen som ikke blir aktive, mens andre blir aktive.;)

Jabba sa for siden:

Enig med Minni1 - jeg sliter også med søkefunksjonen.....

Megvel sa for siden:

Ah, der kan jeg svare litt om det. Man kan søke på threads eller posts. Posts gir deg de mest brukandes svarene.

I alle underforaene om de forskjellige kostholdsfilosofiene står det KLISTRETE tråder. De er de lure trådene alle bør lese.
Om man tenker ketolysekuren kan man lese masse fint også i Atkins Induksjon. Det er mye det samme (og se og den klistrete tråden om forskjellen på Atkins og Ketolyse). Det er en "dette er lov" liste på Atkins induksjon, det er fra boka til ham selv. Det er også en "hvordan" klistring der.

JA, det er lurt å lese en av bøkene (jeg drev vel mest med Atkins induksjon med variant mot ketolyse lest i dette forumet, ingen adgang til ketolysebøkene i utlandet serru). Det er en del ting man bør tenke på, som tilskudd (det er ikke greit når man sitter der på dag fire, leggene napper og man ikke fikk med seg at man burde ha kjøpt magnesium. Dette skjer selvsagt oftest i en helg :p så man ikke kan spurte til helsekost/apotek for magnesium. En annen ting noen sliter med er dette med hvordan man faktisk takler et større vekttap. Det kan være tøft å miste 20 kg i en fart. Da er det godt å lese boka, høre hva som er normalt. Hva skjer med kroppen, psyken.
Det er også masse fine menyer og slikt i den.

Kos dere med ketolysekuren, den er kjempeflott for kroppen!

Løvetann sa for siden:

Jeg er litt overrasket over at flere leser trådstarters innlegg som fanden leser bibelen. :eek: Jeg har ikke ment å støte noen, men å komme med en vennlig, begrunnet oppfordring. :)

Jeg har jo - hvis en tar seg bryet med å lese hva jeg faktisk skrev - presisert at:

• Det selvfølgelig må være lov å spørre om alt
  • Basisspørsmålene er viktige
  • vi skal hjelpe hverandre, og at
  • ingen skal føle at noe spørsmål er for dumt å stille.

Har dessuten opplyst at jeg selv er for lite flink til å søke. :o

Jeg har da ikke sagt noe om å være irritert eller at jeg føler meg tvunget til å svare på noe! :confused: Hvor kommer den påstanden fra? Jeg holdt frem at det kanskje blir litt kjedelig å svare på de helt grunnleggende spørsmålene om igjen og om igjen - det er noe litt annet. (Og det er et faktum, som nevnt over, at dette nok sliter på enkelte av de ressurspersonene mange av oss gjerne ville ønsket ble på forumet :().

Når jeg tillater meg å henstille til folk om å sette seg inn i det grunnleggende først (noe som generelt også er god "nettikette"), er det like mye for deres egen del som for slitasjen på forumet.

Ellers ser jeg at tråden nå etterhvert inneholder mange gode tips og råd som jeg tror både nybegynnere, litt viderekomne og veteraner kan ha glede av.

:goodluck:

Megvel sa for siden:

det kommer fra en annen tråd i dag. :rolleyes:

Løvetann sa for siden:

ok - takk. :)

Torkil sa for siden:

Hei
Gyldendal har bestemt at prisen på Slank med ketolysekuren skal øke til 279 kr fra 1/1v 2009.
Jeg har kjøpt inn et stort lager og holder prisen på 249 kr til 1/2 . Det samme mener jeg gjelder for MENY-butikkene og øvrige lokale forhandlere.
Til orientering for de som ikke heller låner boken gratis på biblioteket.:D

Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen:)

Gerd sa for siden:

Da jeg startet her for et par år siden, så brukte jeg timesvis på å lese gamle tråder, noterte i ei bok tips og ideer.
Ja det er mange tråder her, og mange like tråder. Mange tråder sporer av noe også. Slik sett er det blitt en del uoversiktelig.

Det er en del å sette seg inn i.
Viss jeg søker etter spesifike ting, som jeg vil ha mest mulig rett svar på, og ikke synsing, så går jeg på avansert søk, skriver inn søkeordet og bruker Nille. Så velger jeg å søke på innlegg. For Nille har veeeldig gode svar på det aller meste :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.