< Tilbake til oversikten

Ny merking av innhold i matvarer

Adriane sa for siden:

Aftenposten skriver i dag om ny merking av matvarer!
Guideline Daily Amount GDA som tilsvarer veiledende daglig inntak.
Samtidig skal varene også merkes med det " grønne nøkkelhullet " som viser at det er et flott produkt med lite fett og sukker:eek:
Helsedirektoratet er uenig med Mattilsynet, men gjør ikke noe for å stoppe dette.
[color=darkslategray][/color]
Vet ikke hva dere mener, men jeg vil ha min info i form av antall g pr 100 g - ikke porsjoner.
Som Aftenposten skriver - en porsjon vil være forskjellig fra en skogsarbeider på to meter og en liten kvinne som er inaktiv.
For meg vil det bety mer hoderegning når jeg skal lese innholdsdeklarasjonen mens jeg går i butikken. Grrr..

Alyssa sa for siden:

Vil absolutt ha info i form av antall g pr 100 g ja! Ellers blir det rett og slett vanskelig :eek:

Adriane sa for siden:

Ser nå at det skal merkes med 100 gr og, bare med oppdeling av karber i sukkerarter, fiber og sukkeralkoholer. Ja,ja, vi får se.

Nille sa for siden:

Finner ikke noe info på Mattilsynets sider. Har du link til Aftenposten artikkel ? (For oss som ikke leser den avisen til vanlig)

Jeg leste et høringsutkast tildig i 2008 og da gikk det på spesifisering - ikke at de skulle fjerne noe.... De MÅ følge EU direktiver og de er ikke endret.

Sammy sa for siden:

Vi oppdaget for en tid tilbake at på noen pakker med Prior winer-pølser stod det 4% karbo mens på andre stod det 6%. Jeg sendte en mail og spurte om de hadde endret sammensettningen. Jeg ble overrasket over svaret:
"Vi har ikke endret resepten, men i flg merkeforskrifter skal ikke lenger karbohydrater angis som mengde glukose, men som totale mengde karbohydrater i produktet (som fremkommet ved analyse). Dette medfører at stivelse, på en analyse, vil gi ca 10 % høyere verdier enn teoretisk tilsatt produktet og at karbohydrater fra tilsatt melk øker med ca 50 %.

At det er noe forskjellig på pakkene i markedet skyldes en overgangsperiode fra gammel pakkefilm til ny pakkefilm."

Jeg trodde jeg spiste pølser med lavere karbo innhold enn det som faktisk var tilfellet, jeg følte meg lurt av Prior, men er glad for at merkingen endres.

Impulsiw sa for siden:

Koselig med "agurknytt! da :ja: Viktig å ta opp sånne ting synes jeg..litt surt hvis man tror man spiser mindre karber pga innholdsfortegnelsen ikke stemmer :realmad:

Veggpryd sa for siden:

Den merkingen der er jo helt ubrukelig etter min mening. Hvis man skal merke matvarer på den måten er man vel nødt til å bruke en standard måleenhet som f.eks. pr. 100 g. Hvis ikke vil jo en sånn merking bli for komplisert og vi blir nødt til å ha med kalkulator i butikken.

Kalorier:
Kalorier er en gammeldags måte å anslå næringsverdien i en vare, og vi som går på lavkarbo bryr oss vel filla om kalorier :D.

Sukkerarter:
Hvordan i all verden skal man tolke dette? Er det rent sukker det er snakk om - eller er det karbohydrater totalt.

Karbohydrater:
Hvorfor har de ikke med antall karbohydrater?

Mettet fett:

Matmyndigheter har slått sammen transfett med mettet fett, så merking av mettet fett kan bety både transfett og naturlig fett.

Det hadde også vært interessant å vite hvor mye KUNSTIG fett en vare inneholder, når man først skal merke fett mener jeg.

Nille sa for siden:

De skal fremdeles bruke pr 100 gram og karbohydrater skal også være med sier Mattilsynet. Det er noen små endringer på nåværende oppsett, men den nye merkingen er et tillegg til dagens merking

Hvordan produsentene regner ut hva innholdet er i deres varer har alltid forundret meg. Samme vare fra forskjellige produsenter kan ha vidt forksjellig innhold. Det er greitt nok, men noen ganger er forskjellen uforklarlig stor.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.