< Tilbake til oversikten

Squash og auberginer

Carinus sa for siden:

Noen tips til hva jeg kan bruke de til? Jeg er ikke så bevandret rundt de to der.
Jeg lagde moussaka en gang, hvor det sto at auberginene skulle stekes i olje først. Det ble jo helt inntrukket i olje. Skulle det være sånn?
Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg tilbereder disse to grønnsakene.

Tips til ketolyse-vennlig mat mottas med ekstra stor takk. :)

Areola sa for siden:

Jeg steker ofte Squash sammen med andre grønnsaker (løk, paprika, sopp, minimais) i stekepanne eller i ovnen. Skjærer i skiver og deler over en gang til. De blir fort "soggy", så jeg tilsetter de tilslutt.

Adriane sa for siden:

Jeg hadde aldri smakt aubergine før jeg begynte med lavkarbo. Nå er jeg stor fan:)
Jeg steker både squash og aubergine i skiver i mye smør/olje, og har som tilbehør til middag. Om du søker så finner du oppskrift på lasagne her inne. I steden for pastaplater kan du bruke skiver av aubergine eller neper.

Tariana sa for siden:

Aubergine inneholder veldig mye vann og har en bitter smak om du spiser den rå. Den trekker også til seg mye fett ved steking, dersom den bare skjæres i skiver og stekes. For beste resultat med aubergine bør du strø grovt salt over skivene/terningene og la de ligge i 20 min. Da kan du se at mye vann har kommet ut. Skyll vekk saltet og klem skivene slik at du får vekk overflødig fuktighet. Stekes så i olje og da får du frem en mild og nydelig smak. Squash derimot minner mer om agurk og kan stekes i varm olje bare noen få sekunder for å bevare den sprø teksturen.
Jeg bruker squash stekt sammen med andre grønnsaker i wok, skåret i skiver med litt revet ost på og bakt i steikovnen, grillet med litt barbecuesaus på eller kokt lenge sammen med aubergine, tomat og løk for å få en røre a`la ratatouille.
Abergine bruker jeg mest nederst i en ildfast form (saltet, skylt og krystet) med kjøttdeig og litt fløte på toppen. Inn i ovnen og middagen er reddet.

Carinus sa for siden:

Tusen takk for masse gode tips! Nå vet jeg hvordan jeg skal tilberede dem, så da skal jeg sette igang fantasien. :D

gerdeva123 sa for siden:

Når du skal steke aubergine, må du ha masse olje i panna, og la oljen bli SKIKKELIG varm før du legger på skivene. Da "flyter" skivene oppå fettet istedenfor å trekke olja til seg :)

iren84 sa for siden:

Jeg er blitt stor fan av Lavkarbo-fritert mat da:) Jeg så en oppskrift der det var brukt løk, men jeg har prøvd det på aubergine også.
Skjer auberginen i ca 0,5 cm tykke skiver (0,5 aubergin holder til en person som tilbehør!)
Også lager du blandingen sånn:

1 stort egg(evnt 2 små) Dette skal ligge i en skål for seg selv
3 ss kikertmel (eller kokosmel, jeg brukte det).
3 ss finrevet parmesanost
1/4 ts hvitløkspulver (kan sløyfes)
1/3 ts tørket persille. (jeg brukte fersk)
1/4 ts cayenne peppper
litt salt
rapsolje til fritering

Først dypper du skivene godt i egget, og så velter du det inn i melblandingen før du har det forsiktig i oljen. Snu skivene etter en liten stund.

VÆR FORSIKTIG!! HUSK Å HA ET LOKK TIL KASSEROLLEN I NÆRHETEN!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.