< Tilbake til oversikten

Kjøtt, fisk og annet kre

soladi sa for siden:

Hei! Jeg er splitter ny her inne - og også i forhold til Atkins-dietten. Jeg har et ønske om å gå ned mellom 12 og 18 kg. og vil derfor teste ut dette. Har lest og lest på nett (merk: ikke Atkins-bøker foreløpig) og jeg blir både oppmuntret og skremt av alt som står. Flere kg. i uka høres jo lovende ut, men hvordan få oversikt over alt som er lov og ikke lov høres vanskelig ut.

Noen enkle spml fra meg vedr. induksjonsfasen er derfor:
Hvilke kjøttprodukter kan man spise? Er det feks. lov med bacon, karbonader, medisterkaker, kylling med skinn, pølser osv.? Evt. kun rent kjøtt?

Hva slags ost kan man spise?

Er det lov å ta seg et glass Pepsi Max en gang daglig?

Jeg er så veldig nysgjerrig og får mer og mer lyst til å prøve dette, men jeg er litt redd for å mislykkes. Hører jo skrekkhistorier om dem som rett og slett legger på seg i stedet for å ta av.. Kan noen sende meg noen oppmuntrende ord?

Beste hilsen fra Soladi.

Megvel sa for siden:

Les på pakkene etter g karbohydrater per 100g. På induksjon kan du spise 20KH per dag. Da er det bare å telle! Se om du fikser å unngå PM, drikk vann, masse vann, de første dagene. PM kan være en partystopper.

Kylling med skinn er kjempebra (les på pakken igjen, noen krydder er det sukker i!) og bacon det samme.

Areola sa for siden:

Det er noen regler under induksjon.
Les boka, og så leser du her: lavkarbo.no/lavkarbo-ressurser (under dr.atkins)
Selv om man skal holde seg til 20 gram kk, så har sammensetningen mye og si også..
De "vanlige" butikkkjøpte karbonadene, medisterkake og pølsene inneholder mye rart...

Man skal vel også holde seg unna brus under induksjonen?

Bjørg sa for siden:

Hva menes med induksjon?

Areola sa for siden:

Det er den første fasen man går gjennom når man følger Atkins.
Veldig likt ketolyse, man havner i ketose, men på induksjon er det litt strengere regler på hva man putter i seg. Man skal rense kroppen, og holde seg unna ting som ofte stopper vektnedgang.
Om du ser på linken jeg postet i forrige tråd, så kan du se viktige tråder om mange forskjellige kostholdsfilosofier, og det blir kanskje lettere å skille mellom forskjellige begreper. Det blir fort forvirrende! :)

Michelina sa for siden:

Areola;

linken du viser til [url="http://lavkarbo.no/lavkarbo-ressurser"][/url]/ lista over tillatte matvarer på induksjon inneholder en feil. Lista med tillatte kjøttvarer har ramlet ut, bare stjernepunktene med unntak står igjen. Kanskje en moderator kan gå inn og lime inn en ny liste?

Areola sa for siden:

Ja, så det nå. Skal sende en Pm til en moderator jeg :)

Areola sa for siden:

( nå er forresten kjøttet tilbake!)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.