< Tilbake til oversikten

Hva med mellommåltider og mat om kveldene?

Bjørg sa for siden:

Er det lov å spise etter kl 20 på kveldene?
Hva spiser man som mellommåltider, eller har man ikke det?

Hvor mange måltider om dagen er det optimale?

Sandy sa for siden:

Jeg prøver å spise hver 3. våkne time, og er ikke opptatt av om det er etter 18.00 eller 20.00. Et typisk mellommåltid for meg kan være avokado med rekesalat eller majones, en fiskekake, litt nøtter, et hardkokt egg, litt oopsiepizza etc. Er jeg sulten på kvelden, så spiser jeg også :-D Men det er ikke alltid jeg spiser mellommåltid, eller kvelds- For meg avhenger sulten helt av hva jeg spiser og om jeg får i meg nok fett... Jeg merker nå, som jeg har slappet av litt, og ikke er så streng som jeg er i hverdagen, er jeg MYE mer fysen og har lyst på mat hele tiden!

Zincite sa for siden:

Det blir vel litt avhengig av hvor mye karber du spiser. For mange vil jo et kosthold med få karber og mye fett gi kroppen en bedre mulighet til å si fra når du trenger mat.

Selv spiser jeg som oftest 1-2 måltider om dagen, og da er det store måltider. Det hender det blir sent også, uten at jeg får spesielt problemer med det. Jeg har gått ned 20 kg nå - på litt over et år, og er under det jeg hadde håpet på. Fornøyd med det altså :p Kroppen får bestemme hvor jeg ender, tåler vel å miste 3-4kg til.
[font=Comic Sans MS][/font]
Jeg har ikke de samme svingningene jeg hadde i energien før jeg begynte spise så mye naturlig fett. Holder meg også så godt som unna frukt, men veier ikke grønnsakene - så vet ikke hvor mange karber jeg får i meg. Det varierer nok en del.

Tror ikke det er noe "optimalt" som gjelder for alle, men at det er viktigere å høre på kroppen enn å spise etter klokka :)
Men at overgangen for kroppen og hodet til å samarbeide kan være vanskelig :o
Det kan ta tid for kroppen å skjønne at den får mat når den gir beskjed. Og det kan ikke minst ta tid for hodet å lære seg å lytte til kroppen.

Lykke til :)

danish sa for siden:

Det er ingen fasit. Kroppen trenger tid til å fordøye mat. Jeg liker å unngå å spise efter otte, fordi det lar meg fordøye maten fullstendig til neste morgen. Jeg har dårlig fordøyelse, så det funker for meg. For andre funker det med flere måltider, mellommåltider o. s. v.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.