Honning! Jeg har fått et kick på honning - og har såååååå lyst på!
Så jeg regner litt....honning har i følge matvareguiden 67 karber pr 100 gr eller 6,7 pr 10 gr. Hvis jeg smører meg en lavkarboskive med bittelitt honning på - er det fryktelig ille? Eller lurer jeg meg selv da?
Vil bare presisere at før når jeg brukte honning som pålegg så smurte jeg alltid lite på - bare et bittelite lag siden det er så søtt, og det vil jeg selvfølgelig fortsette med. Hvis jeg da bruker - la oss si 2-3 gr honning på en liten brødskive så blir det ca 2-3 karber. Og det er "brukanes" synes jeg...
MEN - er det noen andre argumenter mot å bruke bittelitt honning en gang i blandt bortsett fra dette med karbene? Og jeg mener så absolutt å bruke sunn fornuft her - ikke snakk om å lasse innpå skiver med honning 17 ganger i uka liksom....bare en gang iblandt....Jeg er forresten uhyre forsiktig med lavkarbobrød da jeg vet at det kan redusere vektnedgang.
Er det andre ting i honningen enn karbene som kan bremse vektnedgangen? Og - tilslutt - har alltid fått høre at honning er sunt siden det er et naturprodukt - er det sant? Er honning virkelig så sunt som jeg har fått prentet inn av foreldre / besteforeldre i mange år....?
Som Gerd- guru sier, for mye karber. De skal komme fra grønnsaker som vokser over jorden, de, vet du!:p
Litt om honning: Allergi fra naturprodukter
Selv om honning tradisjonelt anses som sunt og helsebringende, er det også på sin plass å minne om at det som et ekte naturprodukt inneholder en rekke stoffer vi kan utvikle allergi mot; nektar fra forskjellige planter, med tilskudd av stoffer fra insekter som lever av planter og plantesaft. Honning vil også kunne inneholde sporer fra muggsopp. Biene selv bidrar med sekreter fra spyttkjertlene i hodet og i halsen. Ytterligere allergener kommer fra pollen. Innholdet av pollen i honning vil variere med hensyn til mengde og hvilke planter det kommer fra, slik at barn som har tålt en type honning kan få alvorlige allergiske reaksjoner på annen type.
Honning er nesten sukker. Det er dobbelt så søtt, og inneholder omtrent det samme (men bittelitt maltitol + langt mindre næringshemmere). Det er ingen andre ting i honningen som skal hindre vektnedgang. Noen kan reagere på salisylsyren som finnes i enkelte honninger.
Jeg gikk ned mye selvom jeg spise masse honning med nøtter. Det finnes kanskje en mellomvei.
På ketolysekuren skal man ikke ha honning! Det er for mye karber. Så det er veldig fint viss du gir råd utfra den filosofien som spørsmålsinnehaver har :ja:
En massiv spiseskje honning gir 17 gram karbohydrat. La oss anta at hun bruker to teskjeèr. Det er ca. 10,2 gram karbohydrat. Hun overlever, selv med Ketolyses grenser.
Ja overlever gjør alle med det;) Men 10.2 karber av dagens kvote på 15???? ca 5 karber igjen til mat med næring...
Nix, ikke å anbefale så lenge man går på kuren. Etterpå. på vedlikehold, da kan det nok gå ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.