< Tilbake til oversikten

Feil i Dr.Atkins Karbo-teller?

mam sa for siden:

Jeg har kjøpt denne lille boken, helt ny utgave med forord av Celina Midelfart.

Side 50, Marsipanbrød med sjokoladetrekk: Netto KH 5,5 (!!!!)
Side 58, Ris, upolert, naturris, langkornet, kokt: Netto KH 0 (???)

Skjønner at her har trykkleifene vært på ferde, for det er jo ekstremt. Men da lurer jeg på om jeg kan stole på de andre tallene i boken? Det er jo lett å bomme på frukt eller bær, hvis det er trykkfeil på KH innholdet. Jeg setter meg ikke ned og gumler marsipanbrød uansett hva det står i boken, men med frukt vil jeg ikke mistenke at det er trykkfeil.
:confused:

Nille sa for siden:

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Garantert feil.
Marsipanbrødet har 5.5 gr kostfiber, men hele 44.2 netto karbohydrater pr 100 gram (da er kostfiber trukket fra !) Kilde: Matvaretabellen (statens næringsmiddeltilsyn).

Ris, upolert, naturris,langkornet, kokt, har 19,5 netto karbohydrater pr 100 gram
Kilde: Matvaretabellen (statens næringsmiddeltilsyn).

Hastearbeid fra Celina dette tydligvis. Godt du oppdaget det !! :o

Jeg bruker alltid Matvare tabellen fra Statens Næringsmiddeltilsyn/Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet og Institutt for ernæringsforskning UiO. Den siste utgaven jeg har er fra 2001 og kostet kr 110 da jeg kjøpte den i fjor. Kjøpte den fordi det var så mye anderledes på Atkins sin liste i forhold til norske matvarer !

Godt du har øynene åpne og ikke tar alt for god fisk !!

Lykke til videre !!

:klem:

HP sa for siden:

Hehe... Atter en gang... :p

Kansje vi skal samle opp og tipse atkins-nutritionals igjen? :snill:

mam sa for siden:

Nille: "Jeg bruker alltid Matvare tabellen fra Statens Næringsmiddeltilsyn/Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet og Institutt for ernæringsforskning UiO. Den siste utgaven jeg har er fra 2001 og kostet kr 110 da jeg kjøpte den i fjor. Kjøpte den fordi det var så mye anderledes på Atkins sin liste i forhold til norske matvarer !"

Grrr. Skulle kjøpt denne isteden for Atkins karbo-teller. :(

Solferino sa for siden:

I min står det akkurat det samm, jeg har heldigvi ikke gått etter netto kh men totale kh er det netto vi skal bruke???

Nille sa for siden:

På Atkins skal man telle NETTO KARBOHYDRATER. Dvs. Total karbo minus fiber er lik netto karbohydrater.
[font=Verdana][/font]
MEN - husk at på europeiske innholdsfortegnelser/næringsinnhold ER FIBER ALLEREDE TRUKKET FRA. Det er EØS standard. Det er altså netto karber som står på pakka/boksen/næringsinnholdet. Hvis du skal ha brutto karber må du legge sammen fiber og karber. I Matvaretabellen står det klart at det er netto karber fratrukket fiber.
[font=Verdana][/font]
På amerikanske innholdsfortegnelser står brutto karber og på de må man trekke fra fiber for å få netto karber.
[font=Verdana][/font]
Det er jo ganske innlysende at det er feil med 5,5 netto karber for et Marsipanbrød med sjokolade da. OG at det er 0 karber i ris !! Men dessverre er det andre ting som ikke er så innlysende.
[font=Verdana][/font]
Altså er den norske karbotellern til Atkins IKKE å stole på. Trist men leitt !! :o
[color=#ff0000][/color]
Sender en mail til forlaget jeg..... (akkurat som om DET hjelper !!)
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana][/font]

Nille sa for siden:

Jeg har sendt denne mailen til [email="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/email] - forlaget som har utgitt bokpakken:

Carbokiller sa for siden:

Det ante meg at det var noe muffins her ja. For jeg kikket så vidt i den og på kokkosmelk så jeg (hvis jeg ikke blingset da...) at det sto noe uhorvelig mengde med karbohydrater. Imidlertid har jeg fått flere steder kokkosmelk på boks med 4 karboser prl 100 g og ikke flere titalls som jeg mener det sto i tabellen. Synd at noen skal trykke slik makkverk og villede mennesker. Meningen var sikkert god, men resultatet er jo hårreisende!!!

HP sa for siden:

:ja:

Flott mail Nille! Spent på svar! :)

Men kansje vi skulle sendt disse mailene til Celina? :snill: Henne som fronter bøkene... :p

Gir sa for siden:

Go Nille, go Nille :_punk:
Er spent på svaret....

mofe sa for siden:

Oversett denne tråden jeg..

Har du fått noe svar, Nille? :)

Nille sa for siden:

Ikke et pip !

Ventet ikke svar heller, det hadde jo betydd at de hadde måttet trekke tilbake opplaget og tapt penger. Vi betyr da ikke noe for dem - vi er bare kunder. Men takk for at du minnet meg på det. Lurer på om jeg skal finne Celina's mailadresse jeg !!;)

mofe sa for siden:

You do that! :)

magdalena sa for siden:

Veldig bra skrevet,Nille.Jeg holdt på å kjøpe denne selv,og en annen bok,men heldigvis drøyde jeg den.Celinas ansikt på forordet bydde meg ikke akkurat til å kjøpe den.Syntes det ble litt feil,liksom:o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.