Jeg er veldig ny på dette med ketolyse... Så derfor tenkte jeg at jeg skulle starte denne tråden, slik at jeg og andre nye kan få noen tips og litt rettledning... Jeg skjønner at jeg har gjort veldig mye feil i begynnelsen... Så da er det greit med litt hjelp! Snart ett nytt år vet dere! Og med det forsetter...
Så; hva er lov å spise og hva er ikke lov? Hvilke produkter skal vi bruke i matlagingen? Hvorfor bruker vi så mye fløte? Steke matene i smør/margarin eller olivenolje?! Velge vanlig ost, eller lettost?
Merker at det er så mange spørsmål jeg stiller meg hele tiden... Får panikk over hvor mange egg jeg spiser per dag... Er da vokst opp med regelen om ett egg per dag... Og nå går det fort en 6-pakk dagen! Og så var det dette med lettost og ikke vanlig ost, ekstra lett melk, og ikke fløte... Ja det er mye man må venne seg til... Men allikevel så klarer jeg ikke leve med at sånn skal jeg gjøre! Jeg er av typen som vil vite hvorfor! Og når jeg vet det, ja da kan jeg godta det! :D Så håper det er noen som kan hjelpe en ny og forvirret sjel her inne!!!
Og ønsker dere alle en strålende juletid!!!!!!!!!!!
Grunnen til at jeg spør er at i boka finner du grunnprinsippa med kuren, samt hvilke "lover og regler" som "gjør" kuren :ja:
Her inne er det våre egne erfaringer vi deler, erfaringer vi får i løpet av kuren,
og det som passer en person, passer nødvendigvis ikke for en annen...
Det er ikke så mye hokuspokus synes jeg.. fikk en blekke med papirer på Fedonklinikken, men det er akkurat det sammen som de fleste her lever etter.
Mellom 15 og 40 karber om dagen. De fleste karbene bør komme fra grønnsaker, men du kan spise noen "sponplater" (GG-klikjeks) og et par wasa fiber plus om dagen. Det er 5 karber per knekkebrød. Greit for en kjapp frokost med maaasse fett pålegg på :ja:
Så kan du evt. ha omelett (som du snakket om) til lunsj bestående av 3-4 egg og en halv pakke bacon. Eller du kan frese kyllingfiletbiter og ha over Creme Fraiche - krydre med salt og pepper og ha det sammen med salat.
Middag spiser jeg som vanlig, men kutter ut potet, ris og pasta. Bruker nå fete sauser i stedet for toro poser...
Det er viktig å få i seg nok fett ellers blir man oversulten og desperat ( i alle fall jeg :geip:) Man lurer kroppen til å tro at den får nok energi ved å fore på med alt fettet. Med en gang man lever litt for magert, får man "svi" :ja: Så proteiner og fett er viktig. Hvis du er redd for alle egga, kan du jo spe på med nøtter hvis du liker det. Har kjøpt røstede mandler fra Polly, det er gode og paranøtter :sikle: Avokado er fett og godt (for den som liker avokado). Kan ha avokado og soltørka tomater i olje i salaten for å få den feit.
Jeg spiser sylte og koser meg...men har den på wasa fiber pluss da ..masse sylte, sennep og sylteagurk. Er ikke så mye karber i sylteagurk som man kan tro. Blir jo ikke snakk om store mengder liksom.
Filosofien er grei..da var det bare den lille vanskelige bite som gjenstår... å FØLGE den :_plystre:
OG kosttilsskudd da. Jeg tar kalium, magnesium og omega3 kapsler.. :ja:
Åååhh... DET glemte jeg... ketolyse ketolyse.. De kaller det ketogen kost når man lever på under 40 om dagen etter som jeg forstod på hun Fedondama.. Man er i ketose fordi om man spiser litt mer karber enn 15 til 20 per dag.
MEN jeg tar den :D da driter man i knekkebrødene og klikjeks rett og slett. Skalderman anbefaler at man skal ha mindre enn 15 karber per dag hvis man skal ta av 50+. Så 20 karber hvis man har 25 kg+... så 30-40 karber hvis man har 10kg+... hvis jeg husker boka rett.
Hvis man må ha noe å legge pålegget på er det jo nok av brødoppskrifter inne på lavkarbo :ja: Til og med Pizza :sikle:
Men skal man følge ketolysekuren, så skal man holde seg til den.
Selv om noen kurer er ganske like, så er de forskjellige vedr. regler likevel.
Og blander man forskjellige dietter, så er det ikke sikkert det blir så effektivt :)
Var ikke noe hokus pokus med skaldermans diett egentlig..veldig lik fedonkuren. Blir litt som å sammeligne lavkaloridietter. De er lavkalori uansett hvordan man regner..;)
Skjønner hva du mener Impulsiv, men her er det spørsmål om ketolyse, og da svarer man om ketolyse ;) Når folk er forvirra fra før og ber om litt hjelp, så blir de bare mer forvirra viss man kommer med råd fra andre kurer. Husk, det er ikke så lett å være ny :)
Boka du trenger heter Slank med ketolysekuren og fås kjøpt i større bokhandler og på nettbutikken til [url]www.ketolyse.no[/url]. Eller låne på biblioteket!
Fedon Lindberg, Skaldeman, Atkins er beslektede kurer (lavkarbo-prinsippet, til dels ketose osv.) men ketolysekurener den som lege Torkil P. Andersen har utarbeidet.
Boka er absolutt nødvendig for å forstå kuren. :lesebok:
Jeg er helt enig med Gerd; du får best kontroll og oversikt ved å følge en kur så konsekvent som mulig. I alle fall i den fasen hvor du vil ned i vekt. I vedlikeholdsfasene er det vel ikke så nøye, for da er det mindre forskjell på de ulike variantene.
Håper du får glede og nytte av ketolysekuren!
:goodluck:
Har sjøl holdt på i snart to år, men husker godt hvor forvirrende det var i begynnelsen, ja... :o Jeg har gått ned 40 kilo på ketolysekuren, så jeg veit at det funker for meg iallefall.
Naturlig feit mat er lov. Magre lettprodukter er ikke lov. I lettproduktene fjerner de fettet og erstatter det med karbohydrater, som vi ikke skal ha. Dermed får du i deg for mye karbohydrater, -skjulte sådanne, som markedsføres som sunnhet. Er det ikke rart egentlig, at vi blir feitere og feitere her i verden dess flere "lettprodukter" som kommer på markedet?! ;) Ferdigprodukter i form av poser og sauser og gryteretter inneholder også veldig mye karbohydrater...
Veldig bra! Dess mer bevisst holdning du har til det du holder på med dess større sjanse er det for at du lykkes i ditt nye livsprosjekt.
Jeg også. Men etter at jeg har blitt voksen så har jeg fått både mor og mormor til å innrømme at dette var den gjengse holdningen før i tiden fordi egg var så dyrt. :rolleyes: Men at det var for dyrt skulle man ikke snakke om liksom, man hadde da sin stolthet...så da ble det sagt til ungene at det ikke var bra istedet. hihi Mormor snakker fortsatt om den gangen hun fikk tak i fire egg til jul, og kunne lage kake... Dette er samme mekanismen som "potetsannheten" som de fleste av oss er oppvokst med. "Potet er SUNT; -spis poteten din!", liksom. Ingen snakket om at potet var det billigste man kunne spise, og den eneste måten å mette hele familien på.
Lettost og ekstra lett melk skal du IKKE ha. Du skal i det hele tatt ikke ha lettprodukter hvis du kan unngå det. Som nevnt ovenfor så inneholder lettprodukter for mye karbohydrater. Du skal ha ekte naturlig feit mat, feit ost, ekte meierismør, seterrømme og kremfløte. Det er riktig at noen ikke kan bruke fløte hvis de skal gå ned i vekt, men det gjelder ikke meg altså. Jeg bruker kremfløte i sauser og i kaffen.
Det viktigste rådet jeg kan gi deg er at du leser boka godt, og forbereder deg på at du må nesten eksperimentere litt på egen kropp underveis. Alle kropper er forskjellige, og vi tåler forskjellige ting. Jeg tåler ikke tomater eller brøderstatninger, for andre er det noe annet.
Ønsker deg masse lykke til i ditt nye livsprosjekt!
:goodluck:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.