I boken til Torkil så skriver han bla på første forslag når man ikke får utslag på stixen at man skal kutte ut koffein. Jeg har ikke tenkt på det før nå men har fått i meg en del koffein i noen tabletter jeg spiser og lurer på om det kan være derfor jeg bare går oppover nå og ikke nedover. (Har hatt utslag på stixen hele tiden) Har kuttet de ut nå for å prøve.
Men det jeg egentlig lurer på, er det noen som vet hvorfor koffein ikke fungerer sammen med kuren? Gjelder det for alle eller bare for noen som er følsomme for det?
Jeg har selv prøvd å finne ut mer om dette temaet, men det eneste håndfaste jeg selv finner er at koffein kan gi følelse av sult, fordi det antagelig senker blodsukkeret, men jeg har også lest motstridende ting.
Jeg har ingen problemer med koffein i forhold til vektnedgang, kan drikke så mye jeg vil uten at det påvirker vekta, heller ikke sultfølelsen -av hva jeg har merket. Men jeg er nøye med å kompensere kaffen med vann, minst et glass vann for hver kopp kaffe, dette gjelder også for te og rødvin.
Det kan være mange andre ting som gjør at du går oppover; For mye protein eller for mye meieriprodukter. Det er dessuten helt tvingende nødvendig å få i seg godt med fett, spise seg behagelig mett og drikke seg utørst.
Men, klart, å drikke voldsomme mengder kaffe er ikke godt for noe. En kopp kaffe innholder mellom 80-100 milligram koffein, så du kan jo se det opp mot tablettene dine. Tre fire kopper om dagen er akseptabelt.
Takk for nyttige linker! Jeg merker lite forskjell for egen del, nå måler jeg bare blodsukkeret, da. Så ikke godt å vite helt.
Men jeg prøvde å kutte ut kaffe i tre uker, og det var bare fælt. Nå drikker jeg ikke mer enn tre fire kopper om dagen, forsåvidt.
Tusen takk for gode svar! Jeg har nå prøvd noen dager uten tablettene, jeg holder på å bli gal men begynner å bli vant til det. MEN vekten beveger seg tydelig nedover igjen og nå er jeg under 90 for første gang på kjempelenge :D Hurra!!!
Jeg har også begynt å spise meieriprodukter igjen så som fløte, ost osv og jeg er så happy for at jeg tåler det. Men jeg tror allikevel jeg vil unne meg 1 kopp kaffe om dagen etterhvert for jeg savner det stort. Jeg har også begynt å føre dagbok for å få totalt kontroll over karbene og til min store forskrekkelse så veier tomater dobbelt så mye som det jeg trodde og jeg har spist for mye avokado tidligere. Har de siste dagene hatt kosthold med ca 75% fett av energiinnholdet og det ser ut til at det er optimalt for meg!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.