< Tilbake til oversikten

Fruktose verre enn sukker

elian sa for siden:

I den nyeste utgaven av svenske Fitness magasin, står det at fruktose er værre enn sukker!? :confused:

Selv om det får blodsukkeret til å stige saktere, så er det mye lettere for kroppen å omgjøre fruktose til fett, enn sukker... :rolleyes:

Hmmm... Hvem skal vi tro på? Fedon eller det svenske livsmedelverket...?

danish sa for siden:

Ingen av dem. Fruktose er en kommersiell bløff. Det er notorisk for å danne AGE-er og andre fæle ting; for å kødde med leptin (et metthetshormon); dessute for å føre til insulinresistens.

Jeg mistenker at fruktose har omtrent samme effekt som marijuana på sultfølelsen, fordi den ser ut til å massivt øke appetitt. Bare at marijuana lukter mye bedre, da.

Litt sukker har faktisk gunstige effekter. Det gir deg mer stabilt VLDL-kolesterol, som er kult.

energibunten sa for siden:

Dansih, Hva er fordelen med (sunt og friskt) VLDL ? Jevn transport av fett i blodet ? Eller rett og slett jevnt kolesterol ?
Enig i at fruktose er noe en kan holde seg unna.
Og hva er forskjellen på fruktosens virkning på kroppen som fri fruktose og som halvpart i sukrose ?
bare lurer.

danish sa for siden:

Det betyr at membranen til VLDL-proteinet er mer palmitisk, og inneholder mindre flerumettet fett (linoleat). Dermed harskner det mindre. VLDL blir uansett gjort om til LDL senere, men da vil også LDL-en være mer stabil. Vi vet at harsknet LDL er en hovedfaktor bak hjertekarssykdom, fordi det fôrer eterceller (makrofager), som tilslutt danner skumceller. Derfor er mer stabilt VLDL ganske kult.

Jeg vet lite om effekten av fruktose i disakkarider (sukrose) kontra ren fruktose, men jeg mistenker at de er ganske like. Jeg tror forholdet mellom sukkerarter i rotgrønnsaker (sukrose + 50/50 fruktose/glukose) og honning (49 % fruktose, 43 % glukose + andre sukkertarter) kan gi fortelle oss hva som er ideèlt.

Nille sa for siden:

Har fått spørsmål om du kan "oversette dette til norsk". Dvs. skrive det om slik at det er forståelig også for de uten universitets utdannelse....:)

Please ?

danish sa for siden:

Ikke noe problem.

Når kolesterol harskner, kommer det en type hvite blodlegemer som heter eterceller ("makrofager"). Disse "spiser" harsknet kolesterol. Efterhvert blir de til skumceller, som danner plakk i blodkar. Da får du hjertekarssykdom. Det er hovedsakelig LDL-kolesterol som harskner.

Kolesterol har cellevegger (membraner). Disse beskytter mot miljøet. I leveren er det trygt, men i blodet er kolesterolet utsatt for mye stress. Hvis celleveggen består av mye linolsyre (et flerumettet fett), vil den fort harskne. Hvis celleveggen består av palmitinsyre (et mettet fett), vil den være mye mer stabil og mest sannsynelig ikke harskne.

Sukker øker mengden palmitinsyre i celleveggen til VLDL. VLDL er en forgjenger til LDL. Hvis VLDL er mer stabilt, er også LDL mer stabilt. Derfor er det lurt med små mengder sukker. Tenk på det som et krydder.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.