Før jeg startet på ketolyse spiste jeg nesten ikke kjøtt (fordi jeg aldri har vært så veldig glad i kjøtt), koste meg med maten, og gledet meg til måltidene. Men nå spiser jeg bare for å få i meg den næringen jeg skal ha, og jeg må innrømme, at selv om det jo er sånn det funker, så savner jeg matgleden... Har bare fullført to uker av kuren, og av og til brekker jeg meg av middagen, fordi jeg ikke synes kjøtt er noe godt. Egg er også vanskelig for meg å spise, aldri vært noe glad i det heller. Men jeg ser jo at det er vanskelig å gjennomføre denne kuren uten egg og kjøtt...
Og så gruer jeg meg veldig til jula merker jeg, redd for å gå opp de 3-4 kg jeg har gått ned pga all den gode julematen til mamma... Hjelp! :eek:
Spiste veldig mye grønnsaker, linser, bønner, nøtter, litt tofu, fisk (det kan jeg jo fortsatt spise da), ris, nudler osv. Vi hadde veldig sjeldent middag med kjøtt i, nå er det kjøtt hver dag, så jeg er litt mettet, kan man si.. :rolleyes:
Hvorfor spiser du kjøtt hver dag da ?
Jeg spiser ikke kjøtt så ofte. Kanskje en gang pr uke. Spiser mye fisk (mange typer), skalldyr og ikke minst kylling. Kylling i alle slags mulige versjoner ! Med tilskudd av kjøtt, fjærkre, fisk og skalldyr burde middagene bli enda mer varierte.....
En ting som er både et problem og en ressurs for oss mennesker, er VANEN.
Forandring tar tid, fordi vi er vanedyr. Kroppen stritter imot, ofte i mange uker. Men endring er mulig! Med viljen og oppmerksomheten vår kan vi snu på vanene våre. Men det er krevende, og det tar tid. Rom ble ikke bygget på en dag!
Jeg tror at kroppen din, i løpet av noen uker eller måneder, vil venne seg til kostholdet med et større innslag av kjøtt og egg. Kanskje kan du øke det gradvis? Etterhvert vil du like det bedre. Og til slutt nyte det. Bare vær tålmodig!
Hei! Kjenner meg litt igjen i det du sier! Mat har alltid vært en stor glede, veldig kos, og noe man gledet seg mye til. Når jeg gikk på ketolyse mistet jeg matlyst, samt gleden.. På en måte var det veldig befriende å ikke konstant tenke på mat! Hadde mer energi til å tenke på andre ting, og ikke fokuserte så mye på all den gode maten som finnes i butikkene :p
Men samtidig så gjorde det hverdagen nesten litt mer kjedelig. Jeg LIKER å glede meg til middag! I fritiden har jeg ikke særlig mye å gjøre enn å trene å sitte på dataen. Dager jeg ikke jobber eller har skole har jeg på en måte ikke bedre ting å gjøre enn å lage gode måltider :p Men når maten ikke frista, frista jo heller ikke matlagingen.
Så jeg forstår tanken din! Og lett kan det ikke være om du ikke liker kjøtt særlig heller, da det er det ketolyse mye går ut på. Men nå har jo mange andre her kommet med mange gode råd til deg ang. akkuratt det :) Kjøtt er livet mitt, så der kan jeg ikke bidra så mye :p
Jeg har aldri levd vegant altså, ikke egentlig vegetarisk heller (selv om jeg har kuttet helt ut kjøtt i kortere og lengre perioder), grunnen til at jeg ikke spiste så mye kjøtt er rett og slett at jeg liker grønnsaker bedre:p
For å svare på det du lurer på:
-jeg ønsker og håper på å gå ned ca 15 kg
-ønsker å gå ned disse kiloene mest pga helse (jeg har vært notorisk godterijunkie, spist STORE mengder godis hver eneste dag i lang tid, og har hjerteproblemer i familien), og for å føle meg slankere og bedre med meg selv
-jeg merker jo nå at selv om jeg kun har gått ned 3-4 kg til nå, er jeg mye lettere i kroppen, ikke så sulten hele tiden lengre, og søtsuget er mye mindre (så ja, jeg vet jo at kroppen min funker best med dette kostholdet, men det var smaken da...)
-har begynt å gå raske turer hver dag, og det merkes jo også, tror jeg blir superstolt av kroppen min når den blir enda fastere og strammere!
Ellers vet jeg jo at det har mye med vane å gjøre som andre nevner. Det tar vel litt tid å omstille seg uansett forandring. Og jeg er villig til det altså, for jeg ser jo at det virker:). Jeg trenger jo heller ikke kjøtt hver dag, nei, men det blir liksom det enkleste og raskeste.. Men fisk skal jeg absolutt ha i meg mer av!
Hvis du tenker mer Lindberg vil første delen her passe helt ypperlig. Linser, bønner, nøtter.
Og siden du ikke skal så mye ned, 15 kg er ikke så mye, kan det hende at det kan passe for deg? Bare kutte ut ris, påaste, brød, men ellers følge Lindbergfilosofien?
Mat er jo viktig, og det er viktig å trives med kostholdet.
Lykke til! :klem:
Jeg skjønner du synes det er litt trist. Det er pussig det der,
hvordan maten slutter å være så viktig når man er i ketose.
Sulten glimrer med sitt fravær!! Jeg for min del nyter det:).
Det er jo praktisk å ikke være sulten så ofte, bare man får i seg nok fett.
Før måtte jeg ha mat hver 3.-4. time, ble ordentlig gretten av å være sulten:eek:
Kanskje du vil savne det mindre etter en stund, når du har fått et annet fokus... og opplever at det frigjør masse energi og tid som kan brukes til andre ting.
Vær kreativ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.