< Tilbake til oversikten

Stive muskler, what to do?

scartz sa for siden:

Heisann! Har fått treningsånda over meg, samtidig stive muskler som resultat :p Jeg trente styrketrening og har pittelitt stivhet i ca alle hovedmuskler.

Spørsmålet er om man burde trene stive muskler, eller hvile? Trente styrke igår, kondiss idag. Ønsker å ta kombi imorgen. Men vil jo trene det som gir best resultat, og er minst ødeleggende for musklene mine..

energibunten sa for siden:

Lite vits i å trene støle muskler, annet enn feks å gå seg en tur eller gjøre noen snilt fysisk. Stølhet er jo forsåvidt en overbelastning, så musklene tar ikke imot ny trening noe særlig godt før stølheten begynner å avta. Og så er det ikke like motiverende..

scartz sa for siden:

joo.. er liksom i startfasen med trening, og da blir jeg jo selvfølgelig lett stiv i begynnelsen. Men vil liksom ikke ha styrke bare en gang i uka heller.. (tar litt tid å bli kvitt de stive musklene)..

tommygutt sa for siden:

Ta et varmt bad og tenk på hvor god tid du har til å trene godt i jule- og nyttårshelga :-)

scartz sa for siden:

Vel, jeg gikk å trente jazzercise! Det er kondisjonstrening, med piiiittelitt styrke, men ikke mye. Det gjorde underverk for kroppen! :D Musklene klagte ikke i det hele tatt ;)

Runegutt sa for siden:

Treningsverk/stive muskler:
Tren styrke annen hver dag. Selv om du har treningsverk kan du fint trene samme muskelgruppe. Musklene er stort sett restituert etter 36-48timer etter trening.
Ser du på RYP, vil du se at man her skal trene annenhver dag.

Å kjøre en dag styrke, en dag kondisjon osv, er smart hvis man ønsker å bygge muskler, fordi kroppen produserer motstridende hormoner av styrketrening og løping.

Nu har vel neppe du som mål å bli stor muskelbunt, men muskelvolum brenner fett.

scartz sa for siden:

Tusen takk :D Det var nyttig info.

Hehe, nei skal ikke bli noe muskelbunt. Har aldri hatt intr. for noen muskler i det hele tatt, men nå som jeg er overvektig kommer de nok til god nytte ;)

Runegutt sa for siden:

Hva slags program kjører du?

scartz sa for siden:

Kjører ikke noe program.. Men jeg har variert mellom styrketrening (elixia power/body pump), litt jazzercise og mye trimming på 3dmøllå. Leste i Fedon boka at rask gange er veldig bra om man vil ned i vekt, men samtidig litt styrke for å bygge muskler.. Prøver å variere hva type trening jeg har hver dag, slik at det ikke blir 2 dager på rad med styrke f.eks.

Runegutt sa for siden:

Se på RYP. Komplett treningsprogram. Styrkedelen er super.

Bulldog sa for siden:

Det er ikke noe problem å trene støle muskler. Smerter er en annen sak.

scartz sa for siden:

Tror jeg holder meg til Body pump, bra nok styrketrening for meg :p
Ja men det var godt å vite at jeg fortsatt kan trene med støle muskler :)

Bulldog sa for siden:

Jeg prøvde "body pump" for en tid siden (vær snille og ikke si det til noen), og det er faktisk bra trening :) Ikke noe for meg - jeg er altfor tøff for slikt - men bra trening ;)

Hvis man er så ødelagt etter forrige økt at man risikerer skader, så vil nervesystemet stoppe en. Det går rett og slett ikke.

enig, men min erfaring er at det beste er å være flink med gradvis opptrapping av trening og derved unngå overbelastninger som stølhet, fremfor å gyve på og måtte ta støyten med stølhet og smerte. Det trengs bare 1-2 uker med opptrapping så er stølhet borte.
Det skal jo være OK og gøy, ikke alvor og slit ;-)

scartz sa for siden:

vel, de stive musklene mine er ikke VONDE (dvs veldig overbelastet), men mer en reaksjon til styrketrening, som jeg ikke er vandt med i det hele tatt! Er vel normalt å få støle muskler når man ikke har muskler? :p

Bulldog sa for siden:

Det er riktig og fornuftig, men et visst nivå av stølhet vil det alltid bli, og det er ikke farlig eller skadelig å trene gjennom det. Det var egentlig bare det jeg ville ha fram ;)

Det og at den kommentaren om Bodypump osv var alkoholen som snakket. Jeg har aldri gjort noe sånt.

Bulldog sa for siden:

En viss grad av stølhet vil man oppleve uansett. Etter hvert kan man til og med lære seg å like det :eek:

scartz sa for siden:

ja, da vet man ivertfall at man har trent! :p Men, ei venninne av meg sa at man SKULLE få stive muskler etter styrketrening, fordi man må presse seg selv! Jeg syntes det hørtes litt rart ut... Får vel god trening selv om man ikke får stive muskler? Og snakker om sånne veldig ubehagelige stive muskler..

muskler er slik at de tilpasser seg den daglige belastningen meget kjapt. Feks om man ikke springer på asfalt minst 1 gang i uka vil man bli støl av å springe på asfalt.
enig i at det ikke er farlig, men stort sett får man ikke til å ta i og å utføre øvelser like bra når man er støl.
trening er først og fremst å drive forsiktig økning av belastning, alltid. Evt å slutte å øke når man er happy med nivået. Trening må ikke være full rulle, alt etter mål.
Om man tar i alt blir man fort skadet.
Det er ikke nødvendig å bli støl for å få trening. Men stort sett, om man har trappet opp over en 6 ganger kan man begynne å ta i ganske hardt.

scartz sa for siden:

Hmm.. for hun venninna mi sa at jeg ikke trente hardt nok hvis jeg kom ut av body pump timen uten støle muskler :/

Runegutt sa for siden:

Er litt nysgjerrig nu. Du bedriver ikke aerobic også?

Har trent nok til å vite at det er litt tull. Det holder ikke i lengden. Og jeg har tatt i mange ganger, men først når jeg tåler å ta i.

Nille sa for siden:

Det er helt feil i følge min Body Pump instruktør. De første gangene vil man ha støle muskler fordi musklene ikke er vant til å bli brukt. Etter første time vil de fleste ha problemer med å bevege seg de neste dagene. Men etter et par, tre treningstimer vil kroppen venne seg til treningen og selv om du kjenner at musklene er slitne etterpå vil du ikke være "støl" i den forstand at du har "gangsperr" og har problemer med støle muskler dagene etter treningen. Om du er støl og stiv i flere dager etter hver trening HELE tiden, er sjansen for at du slutter mye større også.

Som nybegynner trener du hardt nok om du bruker 2.5 - 3.5 kg vekt på hver side av vektstanga. Instruktøren gi som regel beskjed om anbefalt vekt og når man bør hive på mer eller ha mindre. Har du for tunge vekter i begynnelsen er sjansen for å skade seg større. Så legger man litt på etterhvert. Det ER ikke om å gjøre å ha så tunge vekter som mulig på denne type trening. Er det så tungt at du ikke klarer å følge med i programmet er jo litt av vitsen borte.

Bulldog sa for siden:

Man sier mye rart når man drikker... :rolleyes:

Nille sa for siden:

Hvis du hadde sett min Body Pump instruktør hadde du ikke sagt at du er for tøff :p HAN er tøffere en toget og jeg tror enhver mann kunne tenkt seg en slik kropp (som en gresk gud) ! :sikle:

PS ... skjønte at det var en spøk, men jeg kunne bare ikke lavære å kommentere. :p

Nille sa for siden:

Hvis du hadde sett min Body Pump instruktør hadde du ikke sagt at du er for tøff :p HAN er tøffere en toget og jeg tror enhver mann kunne tenkt seg en slik kropp (som en gresk gud) ! :sikle:

PS ... skjønte at det var en spøk, men jeg kunne bare ikke lavære å kommentere. :p

scartz sa for siden:

Takk Nille for godt svar! Ja for jeg reagerte på den kommentaren til venninna mi sjøl, syntes det hørtes merkelig ut.. For øyeblikket trener med med 2,5 kg på hver side. Lite, men jeg vil ta det rolig til å begynne med. Hopper snart opp til 3 kg;) Er vel greit å nevne at jeg er SUPERsvak i armene! :p Jeg, på 90 kg blir knuust i "håndbak" av ei venninne på 50 kg, og hun er liiiiten :p

Snakka med ei ny venninne idag, og hun også reagerte på at jeg trente så svark! Hun sa det var viktig å virkelig pushe på, for det er eneste måten å bygge muskler på..! Jeg forstår ærlig talt ikke logikken deres jeg. Så lenge jeg kjenner det i musklene neste dag, mener jeg at jeg har gjort en god nok jobb uten å presse meg selv til det uendelige. Trening skal jo være gøy!

Nille sa for siden:

Body pump treningen fungerer litt annerledes en vanlig vekt/styrketrening. Det er stor forskjell fra 2.5 kg på hver side og så øke med 1 hel kilo på hver side. Det beste er å ta ekstra vekter på der du klarer det og vente der du ikke klarer. Man må jo presse seg litt etterhvert, men du er enda ny og ta kan du godt ta det litt rolig. Prøv deg frem. Dessuten skal en god intruktør fortelle deg hvor det er best å øke vektene først. Snakk med h*n du (det er det de er der for !)- og ikke bry deg om hva venninnene dine sier.

scartz sa for siden:

Helt enig :) Føler nesten litt gruppepress fra dem, hehe :rodme:

Annhild sa for siden:

Bruk litt extra med magnesium å smør deg med Delisan krem....den er super til stive å ømme muskler:) Fås i helsekost.

God næring og drikke umiddelbart etter trening er viktig for restitusjon og mindre stølhet. Om du finner en proteindrikk som funker etter trening så bruk det. Evt spe på med feks cocosa. Fett etter trening er nok undervurdert.

scartz sa for siden:

Selv om man ikke spiser lavkarbo?

nja om man ikke er på lavkarbo men på høykarbo så utnytter ikke kroppen fettet på samme måte. Så da vet jeg ikke. Leste om at kroppen ila en fettadapsjon (kostholdsomlegging feks) også øker mengden fett i musklene som brukes til energi. Det å ha energien lagret der den trengs er viktig for utholdenhet.

På lavkarbo øker jo basis fettforbrenning, det tar fort 6 uker, men etter denne overgangen er iallefall fett positivt.

Men protein er viktigst etter trening. Jeg inntar også sukker samtidig, som eneste gang jeg inntar særlig karbs. Da fyller jeg på karbolagre jeg trenger for min trening, ellers er det strikt lavkarbo.

scartz sa for siden:

Lurte på en ting til.. Hvor mye skal til for at man legger på seg muskler? Skal vel en del til? For jeg spiser høykarbo sunt, trener hver dag, men går ikke ned i vekt.. Kaan der være fordi jeg bygger muskler? Men har bare trent i 2 uker (hver dag), føler det er litt tidlig for å få muskler...

Runegutt sa for siden:

Eneste kontrollen du har, er midjemålet. For å få noe særlig synlig muskelatur skal du trener en hel del over lang tid.

Bulldog sa for siden:

Sjekk fettprosenten din jevnlig.

I alle fall vil muskeltilveksten være størst den første tiden. Påstanden "alt funker på nybegynnere" er nokså sann ;). Etter hvert som kroppen tilpasser seg de nye kravene, vil den slutte å bygge muskler og forsøke å stabilisere seg på det nivået.

Jeg vil tillegge at trening er ingen som helst garanti for å miste kroppsfett, det kan like godt gjøre vondt verre.

scartz sa for siden:

Vel, idag gikk jeg ned en kilo, weee :D Kjekt! Men jeg tror trening er bra for meg, bygge et grunnlag av muskler. Ikke synlige, men bare for forbrenningen skjyld... Hvordan sjekker jeg fettprosenten min, uten å betale dyre dommer for å besøke legen?

Runegutt sa for siden:

Du kan kjøpe fettklype. Et mystisk redskap som selges hos flere helsekostbutikker

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.