Jeg elsker torskelever. Det er både fett og smaker utrolig godt - og burde være fin mat når man lever lavkarbo. Men har alltid hørt at lever fra torsk bør man ikke spise for mye av (grunnet forurensing eller noe..). Det bruker også å stå advarsler på bokser med innhold av torskelever (bl.a Svolværposteien)
Min hermetiske favoritt er torskeleveren fra King Oscar, men på disse boksene kan jeg ikke finne noen advarsler. Liker å ta en sånn til lunsj og/eller frokost, men kan det bli for mye å spise av denne hver dag?:rolleyes:
Miljøgifter lagres ikke i leveren, men i kroppsfett. Torsken er høyt i næringskjeden, og oppsamler dermed endel PCB-er og andre djevelskaper. Torskelever er litt fett, men det giftigste er nok soya-oljen som King Oscar lagrer den i. I tillegg er den rik på fettløselige vitaminer, som folk tror er farlig i større mengder (mest hysteri).
Jeg jobber faktisk med miljøgifter i sjømat. Torskelever er en "av og til mat". Selv den reneste torsken har relativt høyt nivå av noen fettløselige miljøgifter i leveren sammenlignet med annen mat (PCB i torskelever for eksempel over 250*innholdet i fileten, se NIFES). Det er for eksempel frarådet av statens helsetilsyn at gravide og ammende spiser lever fra fisk. Andre kan da gjerne kose seg med mølje i blant, men en daglig hovedrett av lever er kanskje ikke det lureste.
Det blir vel i tillegg for mye vitamin D og A. 3300mikrogram vit A per 100g i lofotpostei (som og inneholder andre ting) og det er nesten fire ganger den anbefalte mengden per dag og OVER den daglige tålegrensen på 3000mikrogram per dag for menn. ods.od.nih.gov/factsheets/vitamina.asp 38mikrorogram vit D per 100g er og mye, 3* daglig anbefalt dose ods.od.nih.gov/factsheets/vitamind.asp
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.