< Tilbake til oversikten

Lavkarbo og kronisk utmattelsessyndrom

arnev sa for siden:

Pga av skade i nakken var eg ute av trening ein periode og la på meg ein del. Etter å ha brukt eit halv år med knallhard disiplin på å gå frå 84 til 80 kg, bestemte eg på å prøve lavkarbo. Det var ein åpenbaring for meg: Ikkje berre gjekk vekta fort ned til 76, men eg fekk ein mykje betre fysisk prestasjonsevne og følte eg kunne trene så mykje eg berre ville. (Trente i denne perioden ca 10 timar kondisjon i veka.) Fungerte også supert på lesesalen (studerer matematikk). I 7 veker hadde eg inntak på ca 100 g karbohydratar om dagen.

Men ein dag vakna eg opp og var kjempesliten. Slutta med lavkarbo, men det hjalp ikkje. Etter kvart som tida gjekk, fekk eg diagnose kronisk utmattelsessyndrom. I sommar vart eg frisk igjen, men iløpet av perioden hadde eg gått opp til 95 kg. Det var også vanskeleg å kome tilbake som student, så i oktober bestemte eg meg for å prøve lavkarbodiett igjen. Fekk som sist ein fantastisk energi, og studiene gjekk lett. Treninga som også hadde butta imot i september, gjekk supert, og eg følte meg tilbake igjen. I denne perioden har eg hatt eit karbohydratinntak på under 30 g for dagen, men har hatt ein karbodag i veka der eg har inntatt ca 300 g karbohydratar. Har gått frå 95 til 87 kg i haust og er 182 cm.

For ei veke sidan vakna eg opp og var forferdeleg sliten på same måte som sist. Gjekk umiddelbart over på tradisjonelt norsk koshald, og er no frisk igjen.

Det eg lurer på er om det er lavkarbokosthaldet som kan gjere at eg blir heilt utmatta, eller om det berre er tilfeldig? Føler meg som sagt fantastisk på lavkarbo, men har gått på to smellar. Tenker at eg kanskje har for høgt karboinntak, men eg føler meg fin og trenar mykje. Har tenkt å diskutere det med fastlegen min, men legestanden i Noreg er jo som kjent skeptisk til lavkarbo. Forøvrig har eg berre gode ord å seie om faslegen min, som er ein ressurs på M.E. i Noreg.

Er det nokon som har erfaring med lavkarbo, trening og sjukdom/M.E.?

Helsing Arne

energibunten sa for siden:

Hei, dessverre har jeg ikke det, men jeg kjenner meg igjen i energien du fikk.

Men, en ting er jo rett og slett om du faktisk tar det litt vel hardt når du har så mye energi. Det er noe med å gi seg selv nok tid til å hvile, selvom man har ork og lyst til å stå på. Klassisk utbrenthet skjer selv den som elsker jobben sin...

Det andre er at jeg ikke helt forstår hvorfor du kjørte en karbodag. Adapsjon tar 3-6 uker og en karbodag i uka vil bare sjokkere kroppen og basis forbrenning. Best å spise jevnt. Evt spise litt karbs rett etter trening, dersom treninga er såpass hard at du trenger karbo da...jogging på pratetempo funker greit på fettforbrenning.

Men dessverre har jeg ikke så mye mer å komme med.

danish sa for siden:

Karbodager er kjent for (bl. a. på Active Low-Carber) å øke vekttap hos de som "møter veggen" på induksjon. Folk tror det skyldes mer aktiv leptin, bedre insulinresistens, eller noe slikt. Husk at forfedrene våre var opportunister. Rotgrønnsaker var en god, lett tilgjengelig energikilde, hvis man først kom over de.

Nille sa for siden:

Hvis man leser nøye der inne (Active Lowcarber) vil man oppdage at oppkarbing ikke er så lurt for alle: Noen opplever at det hjelper, men da er det ikke likegyldig hva man spiser. Lavt fett, pasta, ris og poteter - dvs. stivelse, korn, er karbene man bør innta, ikke sukker og godterier ! For de som går på Atkins Induksjon ble faktisk oppkarbing derimot frarådet av det som en gang var Atkins Support, og Atkins selv advarte mot det og sa det ikke hadde noen med hans diett å gjøre. Det er folk som er i ketose - og som spiser rundt 20-40 karber pr dag som opplever de største problemene med oppkarbing. For de som ligger høyere ser det ut til å ha en viss virkning. Spesielt for de som trener aktivt.

Vi har diskutert dette temaet flere ganger her inne. Søk på oppkarbing og spesifiser at du vil se *poster, så får du flere svar ang dette.

Personlig anbefaler jeg aldri oppkarbing til noen som spiser etter Atkins Induksjonsregler. Erfaringen viser at det kanskje funker en, kanskje toganger, så funker det ikke. Man må gjerne prøve såkalt oppkarbing, men da heter det ikke Atkins lenger ! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.