Stjålet hjerterått fra Ikeas sin oppskriftsbok "krydret"
Chilisjokolade
ca 15 minutters tilberedning + ca 4 timers ventetid.
500 G Mørk sjokolade
4-5 ss Fløte
100 g smør i terninger
en skvett konjakk
1 ss rød chili, svært finhakket
Bakepapir
Ha bakepapir i en liten firkantet form. Brekk sjokoladen i biter og ha i en metallskål. Smelt sjokoladen i vannbad sammen med fløten. Skjær smøret i biter og rør det inn i den varme sjokolademassen til du får en jevn blanding. Ikke la blandingen bli for varm. Ha konjakk og finhakket chili i sjokoladen. Hell blandingen i formen og avkjøl til den stivner. Ha den stive sjokolademassen på en fjøl og skjær i terninger. (og her stod det "vend eventuelt konfektbitene i melis og server", men jeg tenker vi bare serverer vi :))
Jeg var innom kjøleskapet kun for din skyld mose, men kun for å se.. Den hadde festa seg fælt i plastfolien jeg brukte :/
Må nok vente til jeg er hjemme fra jobben... :(
:lol::lol:
Har ikke konjakk :hylgrine:
Får man kjøpt bittesmå flasker med konjakk da, en skvett lissom? :p
Skal jo ut og handle etterpå... og det er vinmonopol der jeg skal. Konjakkmonopol :D
Jeg har til og med sånne små konfektformer som sikkert passer bra :smile:
Hvor mye er en skvett cognac?
Jeg har en tendens til å ha for mye av slike skvetter i mine oppskrifter :o (under mottoet at det kan aldri bli for mye av det som er godt...)
Nei, si det.. Jeg har aldri laget noe med konjakk i før, så jeg ante jo ikke om det smakte riktig.... Men jeg tok en skvett. Liten skvett. Flaske ned - flaske opp. :ja:
I veldig mange matbutikker...
Jeg fant mine der hvor lys og servietter ligger, og de heter noe sånt som "sånn-til-å-ha-oppi-lysestaken-før-man-setter-stearinlyset-oppi-for-da-står-lyset-veldig-støtt". :smile:
Hehe... takk for god forklaring. Vet hvilke du mener!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.