< Tilbake til oversikten

Chilisjokolade

Areola sa for siden:

Stjålet hjerterått fra Ikeas sin oppskriftsbok "krydret"

Chilisjokolade

ca 15 minutters tilberedning + ca 4 timers ventetid.

500 G Mørk sjokolade
4-5 ss Fløte
100 g smør i terninger
en skvett konjakk
1 ss rød chili, svært finhakket

Bakepapir

Ha bakepapir i en liten firkantet form. Brekk sjokoladen i biter og ha i en metallskål. Smelt sjokoladen i vannbad sammen med fløten. Skjær smøret i biter og rør det inn i den varme sjokolademassen til du får en jevn blanding. Ikke la blandingen bli for varm. Ha konjakk og finhakket chili i sjokoladen. Hell blandingen i formen og avkjøl til den stivner. Ha den stive sjokolademassen på en fjøl og skjær i terninger. (og her stod det "vend eventuelt konfektbitene i melis og server", men jeg tenker vi bare serverer vi :))

Areola sa for siden:

Jeg har ikke prøvd den ennå, men det frister veldig med alle ingrediensene i hus :sikle:

Omelett sa for siden:

Det så veldig fristende ut! Klarer vel å holde meg til lørdag. Kanskje. :p

Mosepjusk sa for siden:

Har du prøvd nå? :spent:

Areola sa for siden:

Ja, men den må stivne til i morgen.. Kanskje jeg rekker en smak før jobben i morgen;)

Mosepjusk sa for siden:

Har du smakt nå? :spent:

Areola sa for siden:

Jeg var innom kjøleskapet kun for din skyld mose, men kun for å se.. Den hadde festa seg fælt i plastfolien jeg brukte :/
Må nok vente til jeg er hjemme fra jobben... :(

Distrea sa for siden:

Mosedott da... er det jul på deg allerede? :lol:

Mosepjusk sa for siden:

Har du kommet hjem fra jobben nå? :spent::D

Areola sa for siden:

:lol:

Du skal ikke bare lage selv, da?

Anne sa for siden:

:lol:

Mosepjusk sa for siden:

:lol::lol:
Har ikke konjakk :hylgrine:
Får man kjøpt bittesmå flasker med konjakk da, en skvett lissom? :p
Skal jo ut og handle etterpå... og det er vinmonopol der jeg skal. Konjakkmonopol :D
Jeg har til og med sånne små konfektformer som sikkert passer bra :smile:

Madamim sa for siden:

En får kjøpt 5 cl flasker på polet :)

Men, en halv kg sjokolade?

Areola sa for siden:

Nå har jeg prøvd...!
Jeg brukte 200 g sjokolade (og halverte ca resten av oppskrifta), og har i massevis.

Jeg brukte 86% sjokolade, og da er den ikke så søt. Det var godt, men man orker nok ikke spise så mye av det. (behøver ikke være negativt det!) Spicy!

Gracella sa for siden:

Hvor mye er en skvett cognac?
Jeg har en tendens til å ha for mye av slike skvetter i mine oppskrifter :o (under mottoet at det kan aldri bli for mye av det som er godt...)

5 cl til 500g sjokolade, eller??

Areola sa for siden:

Nei, si det.. Jeg har aldri laget noe med konjakk i før, så jeg ante jo ikke om det smakte riktig.... Men jeg tok en skvett. Liten skvett. Flaske ned - flaske opp. :ja:

Pearl sa for siden:

Det er mulig å kjøpe en stor flaske så bruke noen skvetter til noe annet. Selv liker jeg å skvette litt i noen glass. :)

Gracella sa for siden:

I love to cook with wine...
Sometimes I even put it in the food!

Ok, flaske ned - flaske opp.

:cool:

beths sa for siden:

Hvor finner dere sånne konfektformer?

Carisma sa for siden:

Jeg har funnet på ultra, og noen ganger på nille.

Mosepjusk sa for siden:

I veldig mange matbutikker...
Jeg fant mine der hvor lys og servietter ligger, og de heter noe sånt som "sånn-til-å-ha-oppi-lysestaken-før-man-setter-stearinlyset-oppi-for-da-står-lyset-veldig-støtt". :smile:

beths sa for siden:

Hehe... takk for god forklaring. Vet hvilke du mener!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.