Jeg har nå gått en uke på egenkomponert diett/prosjekt, og lurer på om noen vil tilføye noe, el gi meg noen råd på veien... Har ikke vekt som er til å stole på.. så vet ikke om jeg har gått ned noe, men føles i grunn ikke sånn..
Jeg er ikke fanatisk, men prøver å holde meg mest mulig lavkarbo. Ønsker å kunne kose meg litt i helgene. Med f.eks diasjokolade..Spiser alt av gr.saker (også rotgr.saker), fisk, kjøtt, masse ost, rømme, litt fløte i matlaging, masse vann, kaffe, grønn te og annen te.
En typisk dag er :
En kaffekopp kavregryn kokt i vann, kanel og 1 sukett ( vet d ikke er helt bra, men føler d er godt for meg) eller avokado/skinke/ost/rømme
Lunsj salat, med tunfisk/kylling/skinke/ost/eggerøre
Middag er som oftest wok, eller egg med spekeskinke,
Kvelds er supper, ofte m fløte
Drikker mye vann, litt kaffe, to kopper grønn te og annen te..
Hvordan ser dette ut? Går d an å gå ned på denne dietten?
Slo sammen trådene dine jeg, siden du hadde posta to like :)
Vanskelig å gi råd, siden du ikke har noen bestemt kostholdsfilosofi.
Så mitt beste råd er å finne en filosofi og følge den. Det aller fleste oppnår da bedre resultat :)
Jeg vil gjerne ned ca 10 kg. Er 1,64 høy, og veier ( etter en uke lavkarbo ) 69,0 kg Var ca 70 kg da jeg startet..
Føles tregt det her... Hadde kansje for store forhåpninger. Det skal også sies at pga medisinbruk har jeg gått opp 8 kg. Så mulig det er noen kilo som ikke går av, men noe/mye er fett, som jeg vil ha vekk fra legemet mitt :) hehe Gode råd og innspill tas i mot m takk!
Ang kostholdsfilosofi... er jo minst mulig karbo, mye fett som i rømme fløte og smør... Lyst til å unne meg en dag med f.eks potetmiddag. Men er det helt feil dette? må man virkelig telle karbo for å kunne gå ned?
Jeg har for en del år siden bulimi, og vil ikke bli hysterisk igjen. Det var legen min som anbefalte meg denne type diett, men han har kansje ikke kunnskaper nok...
Forresten laget meg nyyyydelig spinatsuppe i dag...
Føler meg veldig motivert i grunn, kroppen føles bra og mer opplagt... De første dagene var ikke gode, sulten/slapp og muskelsmereter, samt hodepine. Syns også magen fungerer om ikke bedre, men på en annen måte.. uten at jeg skal gå helt i detaljer. Poenget mitt er at jeg føler kroppen er i en prosess, men om d er riktig vei, er jeg neimen ikke sikker på. Burde jeg gå til innkjøp av Ketolysestix? ( for å se om jeg forbrenner fett? )
Hei hei! jeg gjør akkurat det samme som deg! Har holdt på i 3 uker... Merker ikke så veldig forkjell ennå.... har ikke veid med noe særlig heller da... :P Jeg orker ikke å veie maten osv.... Ikke ennå ihvertfall... Råder deg til å fortsette hverdagen din med lavkarbo som du gjør nå, og se om det funker for deg!:) Og hvis ikke det fungerer så kan du jo begynne å tenke på å følge en filosefi etterhvert :) Men prøv din måte først :)
Det er veldig vanskelig å gi deg råd før du har valgt en kostholdsfilosofi. Grunnen til det er at dersom du blander 2 filosofier, kan du risikere å gjøre vondt verre og gå opp i vekt istedenfor ned.
Jeg skal prøve å forklare hvorfor. Prinsippene bak ketolysedietten er å resusere karbohydrater til et minimum, fordi karbohydrater gir blodsukkerstigning som igjen skiller ut insulin. Insulin er ett fettlagringshormon. Dersom du har mye karbohydrater og fett innabords, så vil insulinøkningen føre til at fettet lagres. Ketolysedietten benytter seg av at med et minimalt antall karbohydrater, så skilles det ikke ut noe særlig insulin og dermed lagres det lite fett. Dersom en har lite karbohydrater, vil kroppen omdanne fett til ketonlegemer som hjernen bruker som brensel istedenfor karbohydrater. Det er disse ketonlegemene en måler ved urinstiksene. Forbrenning av fettet vil føre til vektnedgang.
For å komme i ketose, skal man ikke ha mer enn 15 - 20 gram karbohydrater til dagen. Da kan man innta mye fett. dersom du har endel mer karbohydrater og så spiser mye fett, vil du sannsynligvis gå opp i vekt. Derfor er det viktig å telle de karbohydratene man spiser.
Etter ketolysekuren går mange her inne over til Lindberg. Lindberg blir også ofte brukt av mange som skal ned mindre enn 10 kilo. Den er en noe mindre ekstrem diett. En reduserer da karbohydrater, men ikke så mye at en kommer i ketose. Ved denne dietten kan man ikke ha så mye fett, fordi en ikke er i ketose. En vil gå ned i vekt på denne dietten også, kanskje i et mindre tempo.
Ved egenkomponerte lavkarbodietter skal man ha mye kunnskaper for å lykkes.
Ok tusen takk for svar. JEg har ikke tenkt å gå ned mer enn 10 kg tror jeg, så da får jeg kansje holde meg til Lindberg...
Mulig jeg gjør en del feil ift inntak karbo og fett. Men kroppen min føles hvertfall bedre. Akkurat som at jeg ikke har hatt godt av karbo... vanskelig å forklare...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.