< Tilbake til oversikten

Er mine smaksløker helt på jordet?

isabella sa for siden:

Hmmmm.... bestillte endel varer over nettet.
Lavkarbo peanøttsmør og majones. (Walden Farms, tror jeg) I etterkant vet jeg ikke helt hvorfor jeg bestillte majo, den kan lages selv. Jeg bruker Mills vanlig majo når det skal være lettvint. Men tenkte jeg skulle forsøke lavkarbo majo.

Smakte på det idag..... tror ikke jeg bestiller mer...
Peanøttsmøret (som etter nærmere tilsyn ikke inneholder mye peanøtter nei) var tyntflytende og hadde en smak jeg ikke helt kan forklare. Skal ha den i kjøleskap og se om det blir bedre (men har lite tro på det). Ikke var det fett i den heller ?!?

Majonesen hadde en syrlig smak (litt eddikaktig) den vet jeg ikke om jeg kan venne meg til.....

Er det mange som bestiller lavkarbo mat på nettet? Noe tips til hva som smaker godt. (Ikke snop, det vil jeg holde meg unna).

Jeg er muligens kresen... men det var dyrt (og porto i tillegg) og jeg synes ikke det var verd pengene.

Noen tips?

scartz sa for siden:

Har hørt at bakemixene skal være gode (bestiller du fra lavkarbo pikene?) og snart får de også inn mama lupes wraps som skal være utroolig populære og gode. Jeg har personlig ikke smakt noen ting. Venter på at wrapsene skal komme inn, da skal jeg hamstre bakeverk, snop, pasta og ALT :D hehe.

JenJen sa for siden:

Mama Lupes :ja: Jeg syns de er bedre enn vanlige tacolefser, og de kan brukes til ganske mye :)

isabella sa for siden:

Da blir det Mama Lupes neste gang jeg bestiller. Har sett at veldig mange skryter av dem. Og jeg er veldig glad i taco.

Snop frister ikke særlig, har et par anton berg sukkerfrie sjokolader i skapet, de har ligget der snart en måned. Tror jeg skal bruke dem i et eller annet bakverk til jul.

Jeg er litt redd for å kjøpe pastaen. Pasta er noe av det beste jeg vet, og det savner jeg litt. Men er redd jeg ikke klarer å beherske meg...:( og det er jo endel karber i den, fordi om det er mendre enn i vanlig.

JenJen sa for siden:

Jeg har prøvd lavkarbopasta, og ble kjempeskuffet. Det smakte bare rart og kunstig, så mesteparten gikk i søpla :o
Det er sikkert forskjell fra merke til merke, men jeg kommer neppe til å prøve flere typer etter den opplevelsen. Og jeg var pastaelsker før jeg begynte på ketolyse :rolleyes:

Nille sa for siden:

Dine smaksløker er helt OK. Det ER produktene som er dårlige. I USA er det så mange som kasta seg på lavkarbo bølgen og produserte masse såkalte lavkarbo produkter som ikke holdt mål. Folk sluttet å kjøpe fordi det smakte dritt og så ble det til at "lavkarbodiettene er på vei ut".

Vanlig majones er lavkarbo. Og majones SKAL inneholde olje og egg, ellers er det ikke majones. Om du f.eks. kjøper Hellmans Real Majonaise garanterer de også at den ikke inneholder transfett. Mills vil ikke merke sin majones med at den ikke inneholdet transfett (enda), man kan jo lure på hvorfor. Men det skal visst være et EU direktiv på vei som sier noe om lovpålagt merking av skadelig fett.

Hellmanns inneholder: soyaolje, vann, hele egg og eggeplommer, eddik, salt, sukker og en antioksidant. Under 1 gram karb pr 100 gram vare. Derfor har de lov å merke den med 0 karber.

Den tåler i tillegg varme mye bedre enn f.esk. mills sin - smaker bedre også syns jeg, men det er jo smak og behag. Vi bruker ikke SÅ mye at vi ikke kan unne oss skikkelig majones !

Det beste er jo å lage den selv.

Lavkarbomajonesen er helt latterlig. I USA selges den ikke som lavkarbo i det hele tatt, men lavkalori og fettfri. For den inneholder ikke fett men dette:

(og hva har dette med majones å gjøre ????? Det har ikke mye med MAT å gjøre spør du meg !)
Trippelfiltrert vann, cellulosefiber, cellulosegummi, hvitvinseddik, maisstivelse, eggehvite, xanthan gum, betakaroten, eggearoma, sennep, sitronjuice, sukralose.

De oppgir også næringsinnhold pr servering, dvs. 2 ss.... :rolleyes: Da er det ikke så sikker at det er 0 karber heller......

scartz sa for siden:

er mange produkter på lavkarbo nettsider som ikke inneholder verken kalorier og karbohydrater.. Altså, hva er sjansen for at slike produkter smaker noe godt i det hele tatt?? :p

Syns det er litt dumt at lavkarbo produkter ofte også kutter ut fett! For å også senke kcal innholdet..

Nille sa for siden:

Det er fordi det egentlig ikke er lavkarbo produkter, men lavkalori/lavfett/fettfri produkter. Men produsentene er smarte, de vil jo selge masse, så hvorfor ikke merke det med lavkarbo også. Ofte inneholder de saker og ting som er mer skadelig enn sukker - faktisk. Og for ikke å snakke om allergener :rolleyes:

isabella sa for siden:

Åhh... Hellmanns!! Takk Nille for du minnet meg på den!! Den er nydelig synes jeg. Bare den vi brukte når jeg bodde over there. Her i byen hadde vi en liten kolonial som tok inn mye spennende, blant annet Hellmanns mayo, men hun la ned. Må ut på leting tror jeg. Hun solgte også en utrolig god organisk peanøttsmør. Helios har også lagt ned her, så jeg må ut på leting etter butikker med god utvalg. Har ikke ultra her i byen. Tror jeg må handle litt neste gang jeg er i Stavanger.

Takk for info om pasta JenJen. Kanskje jeg skal kjøpe lavkarbo pasta bare for å få avsmak :p Jeg kunne spist pasta med bare en god olje og parmesanost. Eller pesto.... "sukk".

Gleder meg til Mama Lupes er på plass, men vurderer å handle litt fra statene.

Enig med deg Scartz, dumt at de kutter fettet, men det er vel fordi de skal være lav.. alt... og dersom jeg tenker litt over det, skjønner jeg at det kan jo ikke være mye smak igjen.

Har nok vært lite bevisst når jeg handlet, ikke lest innholdsfortegnelsen i forkant. Det går nok i bosset både majo og peanøttsmør (den var helt j.....) What the heck, its only money :o Dyr lærepenge ihvertfall.

Kjenner noen som har kjøpt endel på lavkarbopikene, brødmix som skulle være veldig god, og knecks'ene. Snopet også men det unngår jeg mest mulig.

Tror jeg skal bruke litt mer tid på kjøkkenet fremover. Jeg ser fra forumet her at det er mange som omgjør vanlige oppskrifter til lavkarbo. Jeg liker egentlig å lage mat, men har ikke tatt meg tid til det. Nå skal forkleet på igjen!:D

Takk for svar, alle sammen!

Jabba sa for siden:

Noen eksempler på annet såkalt lavkarbomat som egentlig ikke er så sunn allikevel.....???
Hva med lavkarbopastaen hos Lavkarbopikene? Har litt lyst til å prøve....

Nille sa for siden:

Jeg har ikke smakt akkurat den de har. Men det er jo et erstatningsprodukt som mange andre såkalte lavkarbo produkter, som igjen ikke har så mye med ekte pasta å gjøre. Jeg har jo lest innholdsfortegnelsen og den inneholder soya, som virker hemende på skjoldkjertelens hormoner. Dvs. har du diagnosen lavt stoffskifte bør du ligge unna. Det er uansett smak og behag og er verdt å prøve om du tåler alt den inneholder:

Ingredienser: Soyaprotein isolat, erteprotein, hveteprotein, hvetemel, eggehvitte, vegetabilskt fiber, inulin, fortykningsmiddel (guar gum), salt, vann.

<strong>Näringsinnh: </strong>             (per pos. 46g)              per 100g                               Kalorier             161kcal/629kJ             350kcal/1368kJ                               Protein             28 g             60.9 g                               Fett             1.4 g             3 g                               Sat. Fett             0.3 g             0.7 g                               Kolesterol             0 mg             0 mg                               Natrium             59.8 mg             130 mg                               Karbohydrater             6.3 g             13.7 g                               Kostfibrer             4.5 g             9.8 g                               Sukker             0 g             0 g

Jeg reagerer litt på porsjonsstørrelsen - 46 gram ? Den må da være utrolig mettende siden det er halvparten av normal pastaporsjon ? Men med 100 gram pasta ville det jo bli 13.7 karber og det er jo litt mye i et måltid ....

Som sagt verdt å prøve !

scartz sa for siden:

ja, 46 gram var litt vel liten porsjon. Med for oss som går på alla lindberg lignende er det sikkert verdt å prøve ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.