< Tilbake til oversikten

Pepsi Max - innvirkning på vekttap?

inglan sa for siden:

Jeg drikker mye Pepsi max, mer enn jeg drikker vann, og det er jo ikke så sunt.:o
MEN, har det innvirkning på vektnedgangen?:confused:
Gjør det noe fra eller til, eller er det bare noe jeg har hørt?
Noen som har erfaringer med å slutte å drikke det?

En annen ting når jeg først er i gang.
Kan jeg spise så mye ketomat at jeg ikke går ned, eller går jeg ned uansett matmengde?:confused:

Dette var mange spørsmål, håper noen kan svare på noe av det.:)

Gerd sa for siden:

Ja, pepsimax (og søtstoff generelt) kan hemme vektnedgang.
Søtstoff kan og så bidra til å trigge søtbehovet.
Jeg drakk mengder av pepsimax før, nå kanskje et lite glass lørdagskvelden. Drikker heller vann, det er bedre, og kroppen trenger det :)

Skjønte egentlig ikke hva du mener med å spise så mye karbomat at du ikke går ned. På ketolyskuren er karbeinntaket 15-20 pr dag. Mesteparten bør komme fra grønnsaker.
Du skal spise deg mett, ikke overmett og du skal spise når du er sulten.

inglan sa for siden:

Beklager, jeg mente ketomat.
Skal forandre det :o

Gerd sa for siden:

Og hva mener du med ketomat?

inglan sa for siden:

Med ketomat tenker jeg ketolysemat som jeg spiser nå når jeg er i ketose. Mat nesten uten karbohydrater.

Gerd sa for siden:

ok.

Som sagt du skal telle karber. 15-20 pr dag, hovedsaklig fra grønnsaker (som vokser over jorda)
Spise reint kjøtt/fugl/fisk, fete oster, egg osvosv...
Ikke være redd for fett (fett metter)

Og du skal spise når du er sulten, og spise deg passe mett :)

Da jeg gikk på kuren, veide jeg og målte karbene nøye i starten.

Fungirl sa for siden:

Signerer Gerd på alt hun har skrevet fra pepsi max til matmengde :)

inglan sa for siden:

Skjønner at det er lurt å bytte Pepsi max med vann, og jobber med saken.

Men maten. Karbohydratene er ikke noe problem å holde styr på, men jeg er redd jeg spiser for mye annet. Kjøtt, egg, bacon, altså for mye proteiner og fett slik at jeg samlet sett får for mye næring og dermed ikke går ned i vekt.

Fungirl sa for siden:

Er nok ingen fare, fett er viktig for at vi skal spise oss mette og slippe den sultfølelsen mange andre kurer gir.
Fikk råd fra Torkil om å spise mer fett når kolesterolet mitt gikk opp.
Fett fordriver fett :)

Kan se i bloggen min hva jeg spiser hvis du vil, prøv å få i deg litt mer fett enn det eg har gjort så langt :)

Cyan sa for siden:

Min erfaring fra den måneden (eller var det 2..?) jeg gikk på ketolyse var at jeg ikke klarte å spise for mye (Hvis man går utifra kcalori-regnskap).

Altså:
Jeg hadde en "sprekk" på ketomaten, spiste omtrent alt jeg kom over (men lovlig mat iht ketolysedietten), og var så ubehagelig mett og sprekkeferdig at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg regnet da ut hvor mange kcalorier jeg kom opp i, og det var bare 1800 kcal og godt innenfor grensen av det jeg forbruker på en vanlig dag.
På såkalt "vanlig" mat, hvis jeg sprakk og satte i gang med fråtsing kom jeg fort opp i mange tusen kcalorier.

Så joda, man kan nok spise så mye at man ikke går ned i vekt, men det som er med denne maten og alt fettet er at man blir fortere mett og holder seg lengre mett enn på karborik mat, ergo spiser man mindre enn det man forbruker :)

inglan sa for siden:

Har vært og sett på maten din, og det er ikke spesielt mye fett å finne.
Men ser at du drikker Fun light. Går det bra for deg, går du likevel ned i vekt?

Fungirl sa for siden:

Eg skriver ikkje opp hver skje med smør jeg har i når eg steker maten eller lager fløtegratinert blomkål. Fett tilsetter jeg der det faller seg naturlig. Vet at eg ikke spiser nok fett, men alt mat blir stekt i fett, og eg tilsettet to store spiseskjeer når eg lager fløtegratinert blomkål og slike ting.

Har ingen problemer med fun light pr i dag bank i bordet så da drikker eg litt av det. Men er også flink til å drikke vann (sliter en smule mer i helgene, siden man ikke alltid er i nærheten av ett toalett da)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.