< Tilbake til oversikten

Jeg begynner faktisk å bli litt forvirret her inne

elian sa for siden:

Før trodde jeg, etter svar på mange av mine sprsmål her inne, at Maltitol var helt ok. FOR DET PÅVIRKET IKKE BLODSUKKERET. Men nå gjør det vist det alikevel, selv om det er i mindre grad enn sukker....

Før trodde jeg at man forbrant fett når man var i ketose, det var bankers, liksom... Nå leser jeg at det ikke nødvendigvis er sånn.... :rolleyes:

Før trodde jeg at Lindberg var et kosthold med forholdsvis mye karbo (dog TREGE karbo), sett i sammenligning med Atkins og Ketolyse i hvertfall, men nå ser jeg at MANGE her inne er i KETOSE på Lindberg??

Før trodde jeg at man kunne spise så mye og så ofte man ville og fortsatt være i ketose/går ned i vekt, så lenge man ikke spisete karbo (max 15/20gr om dagen) men nå ser jeg at joda,,, ckal har vist noe å si de også... :cool:

danish sa for siden:

Maltitol er OK, fordi blodsukker- og insulin-effekten er svært liten.

Ketose er når kroppen kjører kun på ketoner. Det krever at insulinet er ganske lavt, og at det ikke er overskuddsglykogen i leveren. Ideèn er å begrense lipoprotein lipase, som fører til fettlagring. Lipoprotein lipase stiger når insulinet stiger.

Ja, mange Lindberg-folk er i ketose. Jeg tror Lindberg har flere kostholdsvarianter, blant annet en ketogen diett. Jeg kan ta feil. De har for lite glykogen i leveren og for lavt insulin-nivå til å gå ut av ketose.

Om matmengder, bør du vite at enkelte aminosyrer (proteintyper) trekker insulin. Dette gjelder særlig meieriprodukter. Selv en biff eller en omelett kan få insulinet ditt til å stige. I tillegg omdannes overskuddsprotein til glukose.

elian sa for siden:

Men vil det si at man forbrenner fett/går ned i vekt når man er i ketose? Og stemmer det ar man kan være i ketose uten at stix'n slår ut? :rolleyes:

elian sa for siden:

Kan man lage seg et kosthold hvor man er HELT sikker på å ikke falle ut av ketose da? Hvs jeg skal ha et kosthold uten meieriprodukter, så kommer jeg til slite med å få i meg fett nok.... :confused:

Skjønner ikke helt at en biff eller egg kan kan få inslulinet til å stige.... Dette var jammen lettere før jeg viste dette, hehe :p

scartz sa for siden:

Ved lindberg kan man spise mye mer karbs! Man teller ikke, men går etter tallerkenfordeling. Men man kan også velge å spise under 40 karbs, for da havner man fortsatt i ketose, og da blir det en ketogen lindberg kost. Dette skal gi litt raskere vektresultater, og linberg klinikkene anbefaler det til personer som er kraftig overvektige.

Maltitol er ok for noen, men ikke alle. Noen personer løper flere ganger om dagen på do ved stort inntak av søtningsstoffet :p Jeg har ikke problemer med det. Unner meg gjerne noen sjokolade biter per dag med maltitol! :)

Det finnes jo grenser for hvor mye man kan spise selvfølgelig, men jeg tror det skal veldig store mengder til for å ødelegge vektreduksjonen. Ved ketogent kosthold spiser man mye fett, som metter mye! Dermed orker man oftest ikke å spise så mye som man tror ;)

danish sa for siden:

Smør (og forsåvidt fløte) inneholder svært lite protein. Ost, særlig gammelost, kan du være forsiktig med. Det gjelder å være balansert. Kostholdseksperter anbefaler "balanserte" kosthold, fordi folk har en tendens til å bli litt paranoide. Og fordi kostholdskespertene er en gjeng med bløte hippier som er for feige til å være ekstreme, selvsagt! :p

Husk at insulin er ansvarlig for å frakte aminosyrer (og glukose) inn i muskel. Derfor har selv egg effekt på insulinet (men den er ikke særlig stor). Store mengder protein kan slå deg ut av ketose, blant annet fordi et overskudd blir gjort om til glukose. Det tryggeste er å spise rundt ~70-80 gram dagen.

danish sa for siden:

At stixen slår ut, betyr at du har så mye ketoner at noen skilles ut i urinen. Du kan være i ketose uten å ha dårlig ånde eller utslag på stixen, men da er du ikke intens ketose (som ketolyse).

Som regel brenner du kroppsfett under ketose. Jeg tror også at sulter du griske tarmbakterier, som bruker deg som et lagringsorgan. De lever på fiber og sukker, og fører det inn i leveren din, som sørger for å lagre det som fett. Null sukker, null overskuddsenergi å lagre. Da øker nivåene av noe som heter fiaf, og du begynner å brenne fett.

elian sa for siden:

Kan du gi meg noen eksempler på hvordan DU spiser?

Hva er for MYE fiber? Blir forvirret av det fibergreiene også... Har jo alltid hørt at det er BRA og at det passerer rett gjennom systemet...

danish sa for siden:

Frokost: 2-3 egg stekt i masse smør, iskrem eller middagsrester. Til lunch: fløte med kaffesmak, kaffekakao, fet ost, eller matrester. En typisk middag er 100-250 gram kjøtt (fet ost, egg, fet kjøttdeig, mager kylling eller mager fisk), løk/gulrot (ofte litt ris eller poteter til), masse smør og av og til fløte eller rømme. Jeg koker som regel maten, fordi det er sunnere. Jeg får i meg litt sukker fra iskrem, hvit chokolade (av og til mørk), kakao og (snart) gløgg. Jeg spiser 40-50 gram karbohydrat om dagen. Jeg har ikke som mål å gå ned lenger. Jeg ville spist rundt 30-40 karbohydrater hvis det var tilfellet.

Ja, fiber fordøyes ikke. Derfor er det bra bakterieføde, fordi de slipper å konkurrere om det. Les mer om fiber her.

Ikke bli paranoid over alt.

Kanonada sa for siden:

Oioioioi
Skal si jeg er glad for å se at noen blir like forvirra som meg!
Man hører at man skal spise feit mat, man kan kose seg med egg og bacon, fløte og ost, kjøttdeig og pølser..
Spis deg mett,men hold deg unna karber. Sukkertalkohoder er lov.

men kanskje du må være forsiktig med eller kutte ut lettbrus og kaffe.-må ha kaffe i fløten for fettet sin del, men hva om jeg ikke kan ha hverken kaffe eller fløte?!
Kanskje meieriproduket hemmer din vektnedgang.-uten rømme å fløte greier jeg ikke å få nok fett i kosten.. 2 ss om dagen eller 2 dl?
Man må være moderat med osten.. -MÅ ha ost,er moderat 10 gram eller 100 gram?

Jeg blir litt frustrert over at man får så ulike svar, og samtidig får man beskjed om å bare spise å kose seg med jamaten for det kommer etterhvert.
Men det går jo ikke når mye av ja-maten kanskje er litt eller neimat??

ahhh.. jeg som trodde jeg skjønte det..

Vi er i samme båt Elian!

scartz sa for siden:

Forskjellige svar fordi folk er forskjellige :) Det som fungerer for meg, fungerer gjerne ikke for deg! Så alle forteller sine erfaringen, hva som fikk oss til å gå ned..

Jeg anbefaler at du prøver deg litt fram. Hold deg unna ting du vet er garantert NEI mat, spis deg god og mett på JA mat. Ting som er midt på treet spiser du i moderate mengder, gjerne bare som kos! Skulle vekta stoppe opp, hadde jeg prøvd å kutte ned på kose maten, da det er der problemet ofte ligger! (søtningsstoffer evt meieriprodukter).

Kanonada sa for siden:

Scartz:
Jeg er med på den, ulike mennesker, ulike erfaringer:)
Bare får ut litt frustrasjon, jeg. ;)
Jeg fortsetter som jeg gjør idag fram til jul, med både kaffe og fløte.
Jeg drikker ikke brus -kjøpte meg en flaske for å kose meg i helga,men plutselig hadde jg null lyst på det?! jeg mener.. what??
Er ikke mye kosemat om dagen heller, skulle jeg kose meg ville det blitt med knekkebrød og det tør jeg jo søren meg ikke..

Nille sa for siden:

Maltitol påvirker ikke blodsukkeret i nevneverdig grad, men hvorfor henger du deg opp i blodsukkeret ? Den viktigste årsaken til å ikke spise så mye kunstig søtstoff - og spesielt maltotol, er at tarmkateriene dine har jubafest og man kan få både luft og andre "magereaksjoner" (diarre). I tillegg er det også en del som opplever at vekttapet stanser opp uansett type søtstoff. Uansett årsak er det allikevel lurt å holde seg unna. Det aller beste er ren naturlig mat vettu ! Det sier Torkil veldig klart. Ketolysekuren er basert på MAT, ikke Atkinsbarer etc. Og det samme sa Atkins i sin tid, før markedskreftene tok over. Det man gjør ved å bruke kunstig søtstoff er å holde vedlike søtsuget. Og da snakker jeg om det psykiske søtsuget, ikke insulinnivå etc.

Du forbrenner alltid fett i ketose. Men det er ikke dermed sagt at det er kroppsfett. Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.
Les mer her: forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=19937&postcount=1

På normalt Lindberg kosthold teller man ikke karbohydrater. Man ligger også som regel over 50 karber pr dag. Den eneste Lindberg retningen hvor man er i ketose er Eurodiett. Lindberg kosthold er IKKE et ketogent kosthold. Det kommer direkte fra Fedons egen munn. Klart og tydelig og kan ikke misforstås eller misoppfattes. Man bruker også som andre har nevnt her, tallerken modellen. Om man teller karber, spiser under 50 karber og er i ketose følger man ikke Lindberg kosthold. Da har man laget seg en egen varient. Slike varienter og hva jeg kaller avarter er det en hel haug av etterhvert. Slik må det gjerne bli når folk tilpasser dietten etter hva de tåler å spise og fremdeles ta av/ikke legge på seg og ikke lenger følger boka slavisk. Det betyr absolutt ikke at det de gjør er feil, men det blir feil å kalle det for Ketolyse kuren eller Atkins eller Lindberg når man har gjort så store endringer at dietten i seg selv er ugjenkjennelig. Verre er det når man anbefaler den til andre som "den eneste løsningen" . Nå har jeg vært i dette gamet i ganske mange år, og jeg må innrømme at jeg mange ganger ikke skjønner hvilken diett folk følger ved å se på maten de spiser. Jeg må se hva det står som "filosofi" nederst. Hva som er OK for deg er ikke nødvendigvis OK for andre / eller omvendt.

Du kan spise så mye og ofte du vil så lenge du holder deg på 15-20 gram karbo pr dag. Men det er ikke likegyldig hva du spiser. Det gjelder ren og naturlig mat. Ikke allt denne ferdigmaten full av kunstige stoffer. Det med kaloritelling er en utbredt misforståelse som har fått feste her inne fordi NOEN FÅ er nødt til å se på kaloridelen også. Spiser du slik dietten sier vil du ikke få i deg for mange kalorier. I realiteten er det få som behøver å telle kalorier. Det er de som har fått diagnostisert lavt stoffskifte og/eller ødelagt forbrenning. I tillegg et par andre tilstander. Og legg merke til at jeg sier diagnostisert - det er altså ikke nok å tro man har det. Og selv med medisinering er det få som ser noen forskjell i vekttap før/etter medisinering . De fleste som tror de har lavt stoffskifte har det ikke. Studier viser at de fleste som tror de har ødelagt forbrenning har det heller ikke. Men her kommer det bevegelse inn i bildet. Og det er en populær mening at man ikke skal behøve det. Noen behøver det kanskje ikke, men det betyr lagt i fra at alle kan sitte på rumpa og se kiloene renne av. Atkisn sa "Execise is not an option, it's a must" - Og Torkil sier man bør være i fysisk aktivitet minst 30 min hver dag - f.eks. en spasertur. De fleste som har problemer med dietten her inne (siden jeg startet her i 2003) spiser som regel for lite (den siksusjone har vi hatt før som du sikkert husker) - for lite grønnsaker, for lite fett, drikker for lite vann og inntar alt for mye kunstig søtstoff og såkalt "lavkarbo snop". De følger den dietten der de "får lov til" å spise det de har lyst på - og ikke nødvendigvis den som er best for dem m.h.t. vekttap. Det er en prioritering hver enkelt må gjøre. Men det blir jo litt dumt å skylde på dietten når man ikke følger den etter boka. Her som alle andre steder må en også huske på at vi er forskjellige og tåler forskjellige ting. Begynner man med boka for å lære hva en bør / ikke bør spise + lære om sin egen kropp og finne ut av hva den tåler/ikke tåler, må man etterhvert justere. Men det er ikke noe man begynner med fordi det virker når naboen gjør det ....

scartz sa for siden:

Hehe, jeg kan godt forstå at du blir litt frustrert! Det ble jeg også når jeg gikk fra ketolyse til lindberg. Såååå mange regler, som er forskjellig fra person til person. Ja mat, nei mat, litt mat, kanskje mat, mengder, telling aaaaah! :p

Til slutt fant jeg bare ut at jeg måtte kjøre mitt eget løp. Jeg MÅ ha brød i hverdagen min, rett og slett fordi det er billig og lettvindt i travle dager. Så derfor kjøper jeg lindberg brød, og spiser det med god samvittighet! :p
Lindberg anbefaler light produkter, men der er jeg ikke enig... Ønsker ikke å bytte ut fett med sukker. Så jeg spiser originale produkter. Og jeg går fortsatt ned i vekt! Weee! Ting trenger ikke alltid å være svart på hvitt, man må bare tørre å eksperimentere litt :) Jeg har gått opp og ned noen kilo i 2 måneder nå, rett og slett pga eksperimentering. Nå tror jeg at jeg endelig har funnet den rette kombinasjonen for meg! :)

elian sa for siden:

Ahh... Alltid så godt å ha Nille her :p

Men, Nille: Hva mener du om denne fiber-debatten? :rolleyes:

Kanonada sa for siden:

Nille:
Men du, hvis man ALLTID brenner fett når man er i ketose og man holder seg til anbefalningene hva kommer til inntak av karb,prot og fett, er det da slik at fettet man brenner er det man spiser og at kroppen aldr rekker å starte på det man har lagret på kroppen? Spiser man da for mye fett og bør kutte ned? Jeg skjønner det bare ikke helt..
Jeg mener jeg ligger på anbefalte nivåer, jeg ER i ketose,men har jo gått opp i vekt?
Regnes ikke ost og fløte som "ren" nok mat?

Nille sa for siden:

Det er så enkelt som at man må venne kroppen til/lære den å brenne fett. Dess mer fett du spiser i ketogen tilstand, dess mer kroppsfett vil forbrennes. Spiser du etter anbefalingene og er i ketose går det som regel nedover. MEN det er ikke alltid og for alle likegyldig hva slags fett man spiser. Det er derfor Atkins f.eks. begrenset ost og fløte -spesielt i begynnelsen. Med erfaring fra flere Atkins klinikker og med erfaring fra ca. 70000 pasienter fant de flere fellesnevnere, bl.a at såkalte "ikke syrnede" meieriprodukter kunne føre til stans i vekktapet. Dvs. fløte og ost... Hvorfor vet jeg ikke, det har med kroppskjemi å gjøre. Noen tåler det flott - andre ikke.

Jeg har spist etter Atkins vedlikehold/Lindberg (som i basis er det samme) siden 1982, med et par innlagte ketogene perioder pr år. Renseperioder... Jeg¨tåler bl.a. ikke kremfløte, ost, nøtter og bær om jeg vil gå ned vekt. Spiser jeg frukt går jeg OPP. Samme med gulerøtter og kålrabi eller ris. Det tok meg mange år å finne min perfekte formel...
[color=#800080][/color]
Hvert måltid bør inneholde en proteinkilde, en fettkilde og en antioksidant kilde (grønnsak)....
[color=#800080][/color]
Spiser du nok grønnsaker ? (til hvert måltid)
Hva type fett spiser du, og hvor mye ?
Drikker du nok vann ?
Tar du vitamin/mineraltilskudd ?
[color=#800080][/color]

Kanonada sa for siden:

Nille:
Grønnsaker spiser jeg til alle hovedmåltider(minst to). Da går det mye i ruccola,agurk,paprika til lunsj, blomkål eller brokkoli til middag.

Fett; meierismør til steking, kjøttdeig,bacon, egg(plommen har vel en del fett?), rømme stort sett hver dag og fløte og ost hver dag. Olje over ruccola-salater. mellom 150-180 gr fett har jeg regnet ut at jeg ligger på.

Vann: ja! For første gang i mitt liv drikker jeg MINST to liter vann pr dag, som regel 3, pluss kaffe..

Vitaminer og mineraltilskudd: jepp.

Fløte kan jeg vel greie å kutte helt ut, men om jeg må kutte ost så kan jeg faktisk ikke greie å leve på dette her, og det er IKKE fordi jeg ikke vil prøve,men ost er det enste jeg føler jeg har igjen som jeg virkelig er glad i(bortsett fra salat,for det elsker jeg faktisk), og uansett hvor mye jeg ønsker å gå ned i vekt så kan jeg ikke leve på en diett som ikke inneholder NOE av det jeg liker best.. Skjønner du, eller høres jeg bare teit ut nå? -følte meg litt teit serru.. :wacko:
Men det er jo av disse årsakene jeg aldri kunne levd på pulverdietter.
Og jeg føler jeg "ofrer" ganske mye allerede nå når jeg ikke kan spise frukt,knekkebrød,havregrynsgrøt. Disse tre er mine lifesavers, det meste annet kan jeg fint leve uten bestandig..

Kanonada sa for siden:

Må presisere med en gang, ser forrige innlegg kan misforståes:
Har det siste året kuttet brød,potet,ris,pasta omtrent fullstendig, lifesaverne min er altså det jeg HAR hatt siste året, spiser ikke noe av det nå på ketolyse.:D

danish sa for siden:

Ost er nesten alltid syrnet. Ost inneholder derimot mye kasein, som trekker insulin. Andre ikke-syrnede melkeprodukter (fløte, H-melk) inneholder melkesukker, som også trekker insulin. Rømme (syrnet fløte) virker trygt.

energibunten sa for siden:

:-)) hehe, kuult.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.