< Tilbake til oversikten

Soft Flora - Fy-fy?

screwball sa for siden:

Her i huset spiser vi samme middag, altså lavkarbo, bortsett fra at fruen og sønnen min noen ganger har en potet eller litt ris el.l. til.
Da fruen ikke liker smaken av smør i maten, blir det til at vi bruker Soft Flora til å steke maten i, og i blomkålmos etc.
De måltidene jeg lager til meg selv benytter jeg vanlig smør/setersmør.

Så leser jeg at man bør unngå margarin - og Soft Flora er jo en margarin.
Er det virkelig FY FY å bruke denne?
Bør vi prøve å tilnærme å heller bruke en eller annen olje til matlagingen, f.eks solsikkeolje(rapsolje eller lignende?

danish sa for siden:

Når folk her sier "margarin," mener de ofte hard margarin, altså sorten med transfett. Soft Flora er myk.

Planteoljer bør unngåes. De er ustabile, harskner og herper kroppen. Skal du bruke planteoljer, unngå de med mye flerumettet fett (som solsikke, raps, soya). Velg helst de med mye mettet fett (kokosolje), ellers de med mye flerumettet fett (macadamia er best; olivenolje er ikke for dårlig). Disse er mer stabile og tåler mer varme.

Iset sa for siden:

Jeg ville aldri stekt maten i margariner, de tåler det ikke og fettet blir ødelagt. Du kan jo feks. bruke kokosolje, det smaker ingenting. Bruk den brune Cocosaen til steking, den får du på helsekosten. Ei stor krukke koster rundt 70,- kroner og holder lenge. :)

screwball sa for siden:

Hmm, tror det blir vanskelig å gjennomføre en slik endring - altså kutte ut Soft Flora til steking helt og holdent. Vi får prøve å bruke mer olje...er det noen "vanlige" oljer som er greie å bruke? Vi orker ikke ruinere oss på dette heller!

Kjøpte den grønne Cocosaen på helsekost her i Tromsø, den kostet 174,- for ei slik 4-500g krukke...så å gå over til noe sånt til steking er totalt uaktuelt i disse finanskrisetider...

Hannehk sa for siden:

Du kan evt bruke Kaldpressede oljer som olivenolje eller raps men husk og ikke bruke alt for sterk varme når du steker for det tåler de ikke.

danish sa for siden:

Ikke kjøp Cocosa. Den er dyr. Kjøp kokosolje på innvandrersjapper.

Smør er best, men du kan velge koldpresset olivenolje blant de alternativ du har gitt. Eventuelt kan du steke i tran :p

Nille sa for siden:

Hvis du skal kjøpe kokosolje på innvandrer sjapper, så pass på at det står kaldpresset på den da. Er den ikke kaldpresset er den iallefall ikke sunn og da er det bedre å lavære.....

danish sa for siden:

Hvorfor? Kokosolje er stabil. Den er kjempesunn, uansett hvor mye du varmer eller deodoriserer den. Jeg har dessuten hørt at jomfru-kokosolje er rik på salicylsyre, en irritant. Det er ikke sentrifugert kokosolje.

Nille sa for siden:

Mye av kokosoljen som selges i innvandrer butikker er som regel rest/avfallsprodukter av annen produksjon. Det er ikke gitt at det er REN kokosolje heller. Så lenge man ikke kan lese hva som står på flaska/boksen og vet hva den inneholder ...... Det har vært flere lange diskusjoner om dette her tidligere. Du får hva du betaler for. For min del kan folk gjøre hva de vil, men jeg anbefaler iallefall ikke annet en kaldpressede oljer uansett type.

Cocosa pure er forførvrig sentrifugert - utvunnet av tørket kokoskjøtt. Under kontrollerte forhold. Cocosa Extra Virgin er kaldpresset av ferke kokosnøtter.

:)

Iset sa for siden:

Jeg sa jo at du skulle kjøpe den oransje/brune, den koster 70,- kroner krukken. :p
Den grønne skal IKKE stekes i, den brukes som kosttilskudd.

screwball sa for siden:

:blinke:
Åja, det er sånn prisforskjell på dem ja! Kjøpte den grønne for å ha som kosttilskudd etter trening.
Syntes det var rart da jeg kom i kassa for mente bestemt jeg så prisen 104,- men den brune og den grønne stod ved siden av hverandre så mulig jeg blingset.
Får stikke innom og sjekke en gang til.

Iset sa for siden:

Åja den kan godt ha økt i pris, men det var da en grassal økning da. Sist jeg kjøpte den (et år siden?) kostet den 69,- kroner. Det er kun den brune/oransje som skal brukes til steking ja. :)

energibunten sa for siden:

Fett og helse er VIKTIG. Kvalitet på fettet har mer å si enn vi aner, slik at valget om å bruke mer penger på kvalitet på maten betaler seg igjen i bedre helse. Evt sykdom om 20 år kan bli meget dyrt så jeg bare godtar at maten koster litt mer, jeg føler meg og fungerer bedre og kutter heller ut noe annet. Bra helse gir mer kvalitet igjen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.