< Tilbake til oversikten

Operasjon i lokalbedøvelse og ketolyse

Elephanta sa for siden:

...det er vel ingen problemer håper jeg? Jeg skal ha en liiiten operasjon (vet ikke om jeg kan kalle det en operasjon engang, skal fjerne en bitteliten føflekk i lokalbedøvelse), og lurer på om jeg må ta noen forhåndsregler mht dette? Jeg må vel ikke kutte ut kuren i forkant av operasjonen, siden det ikke er snakk om narkose eller noe sånt?

Kitt sa for siden:

Lokalbedøvelse og et så lite inngrep er ikke noe problem selv om du er i ketose.

Narkose og større inngrep krever i følge legen vår her at man avbryter ketosen for noen uker.

Lykke til!

valleygirl sa for siden:

Har hatt en del inngrep med epidural og en gang med lokalbedøvelse. Kan ikke huske at de noen gang har spurt om hvilket kosthold jeg går på.

Kitt sa for siden:

De har nok bare ikke tenkt på det.
Dr. Torkil sier man skal ut av ketose ved litt større inngrep og narkose i hvert fall.

Elephanta sa for siden:

Flott, da er det bare å kjøre på! :p

Torkil sa for siden:

Hei
FULL NARKOSE: Ut av ketose et par dager før operasjon og kanskje noen dager etterpå, til man er restituert.

LOKALBEDØVELSE: går fint i ketose.

EPIDURAL: Vel, kanskje som full narkose? Narkoselegene har jo en hang til å henge opp sukkervann intravenøst. Man kan jo forsøke å be om saltvann.
De ønsker et "drypp" for å ha intravenøs tilgang hvis noe uventet skulle skje.

Vennlig Hilsen
Torkil:)

annemarta sa for siden:

Man skal jo være forsiktig med å korrigere legen, men jeg må bare få si en ting..... Det er ikke meninge å være bedrevitende altså!

Men sukkervann (glucose) er sjelden bruket som i.v i forbindelse med operasjon/epidural o.l. Det vanligste er å bruke enten natriumklorid eller ringer acetat som er elektrolytterstaninger. Sånn er det hvertfall her hvor jeg jobber.... (kirurgisk intensiv/postoperativ avdeling)

Kan hende det gjøres annerledes andre steder. Tenkte bare jeg skulle nevne det :)

Nille sa for siden:

Det er ikke det at det i tilfeller brukes sukkervann som iv som er det største problemet, selv om jeg kan skrive under på at det er enormt ubehagelig (selvopplevd), men at ketosen i seg selv er en hard påkjenning for kroppen og man trenger alle krefter for å restituere seg etter et større inngrep inngrep. Det er behageligere for deg og lettere for deg om du ikke er i ketose.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.