...det er vel ingen problemer håper jeg? Jeg skal ha en liiiten operasjon (vet ikke om jeg kan kalle det en operasjon engang, skal fjerne en bitteliten føflekk i lokalbedøvelse), og lurer på om jeg må ta noen forhåndsregler mht dette? Jeg må vel ikke kutte ut kuren i forkant av operasjonen, siden det ikke er snakk om narkose eller noe sånt?
Hei
FULL NARKOSE: Ut av ketose et par dager før operasjon og kanskje noen dager etterpå, til man er restituert.
LOKALBEDØVELSE: går fint i ketose.
EPIDURAL: Vel, kanskje som full narkose? Narkoselegene har jo en hang til å henge opp sukkervann intravenøst. Man kan jo forsøke å be om saltvann.
De ønsker et "drypp" for å ha intravenøs tilgang hvis noe uventet skulle skje.
Man skal jo være forsiktig med å korrigere legen, men jeg må bare få si en ting..... Det er ikke meninge å være bedrevitende altså!
Men sukkervann (glucose) er sjelden bruket som i.v i forbindelse med operasjon/epidural o.l. Det vanligste er å bruke enten natriumklorid eller ringer acetat som er elektrolytterstaninger. Sånn er det hvertfall her hvor jeg jobber.... (kirurgisk intensiv/postoperativ avdeling)
Kan hende det gjøres annerledes andre steder. Tenkte bare jeg skulle nevne det :)
Det er ikke det at det i tilfeller brukes sukkervann som iv som er det største problemet, selv om jeg kan skrive under på at det er enormt ubehagelig (selvopplevd), men at ketosen i seg selv er en hard påkjenning for kroppen og man trenger alle krefter for å restituere seg etter et større inngrep inngrep. Det er behageligere for deg og lettere for deg om du ikke er i ketose.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.