< Tilbake til oversikten

Klagerett?

Kanonada sa for siden:

Kan man syte litt nå når det har gått to uker?
Dvs at teknisk sett er det på mandag det er gått tre uker,men fredag er veiedagen min og nå viser vekta tydelig oppgang, dvs at siden jeg startet på ketolyse er resultatet de første to ukene OPP 1.5 kilo.
Har fulgt alle anbefalninger og også vært i ketose helt siden dag 2.
Matlysten er fortsatt noe større enn jeg trodde den skulle,men samtidig har det gått helt greit å holde seg unna karber som frister.

Spørsmålet mitt om det er slik at dette ikke vil ha ønsket effekt for noen,syns jeg til tider blir litt avvist med at jeg må gi det tid og at det kan ta litt tid for noen. Men jeg er ikke ny i slanke-gamet, holdt på i årevis og VET at som regel funker ingenting på denne kroppen.
Så kan noen som vet mye om dette si, sorry, meget mulig du er en av dem som ikke vil ha nytte av denne dietten? -hvis det er slik... Før jeg spiser meg feitere..

SurIdag

Skippy sa for siden:

Dette høres merkelig ut. Se om du kan finne noen som har en sånn vekt som måler fett og vann i kroppen, så du får kontrollert om dette er vann eller fett. Kan du legge ut menyen din? Eller ligger den et sted allerede? Må si dette interesserte meg, har selv opplevd at vekta steg noen uker. Jeg var i ketose og vekta steg, men ikke like dramatisk som hos deg. Skjønner godt at du er sur, jeg hadde vært helt uutholdelig.

Kanonada sa for siden:

Jeg skriver ikke noen meny, men har en viss oversikt over hva jeg har spist daglig, og har testet enkeltdager for å se hvordan jeg ligger an, og kommer da frem til at jeg ligger på ca 12 karber, i underkant av 80 gr protein og ca 160-180 gr fett..

Jeg spiser rømme eller fløte,eller begge deler hver dag,og ganske mye ost, og har hørt enkelte si at dette kan bremse vekttap,men om jeg ikke kan ha dette, så vet jeg ikke om jeg kan takle ketolyse..

Dagsmenyene mine varierer jo selvsagt noe,men omtrentlig ser de slik ut:
Frokost; egg(omelett eller speilegg, av og til kokt,men det liker ikke magen min noe særlig),bacon eller evt skinke i omelett. Tomat.ost.
Lunsj: som regel mer egg, eller jeg spise salat med tacokrydra kjøttdeig eller kyllingfilet.
Middag: som regel kjøtt av noe slag,ost, gratinert og med brokkoli eller blomkål, eller med ruccolasalat,litt lø,agurk,paprika.
Kvelds: ofte ingenting,men om jeg blir sulten så har det hendt jeg har spist bacongull, eller krem med litt blåbær/bringebæær, eller krem med litt smelta sukkerfri sjokolade.
Har slutta å drikke lettbrusen min,men drikke kaffe og en del te med natreen.

Kula sa for siden:

Hva er din høyde og vekt?

Kanonada sa for siden:

Det har jeg visst ikke nevnt her i det hele tatt..
Jeg er 160 cm høy, veide 78.6 kg ved start, idag veier jeg 79.7.

Kanonada sa for siden:

korrigerer:
Veier idag 79.9..

Jabba sa for siden:

Hvor mye drikke får du i deg i løpet av en dag ?

Kanonada sa for siden:

Jeg teller ikke hva jeg drikker,nøyaktig,men drikker minst en halv liter vann til hvert måltid, så jeg vil tro at jeg ligger på mellom 2 og tre liter vann, pluss det som kommer fra kaffe og te.

Summer sa for siden:

Kanskje du trenger mer karbohydrater for å gå ned? Og kanskje det kan være rett å prøve Atkins induksjon. Om du ser på den filosofien, så går den ut på at vi har endel party-stoppere. Matvarer som kan hindre veknedgang fordi kroppene våre av ulike årsaker reagerer på dem (som nøtter, og koffein, kunstig søtstoff ol. ).

Kula sa for siden:

Da jeg logget meg inn fant jeg ut at du har gitt noe mer informasjon i journalen din.

Jeg ser at du har slanket deg mye ved hjelp av kaloritelling. Det forteller meg at du har store mengder viljestyrke. Problemet med å sulte kroppen er at den går i sparemodus og tviholder på reservene. Hvis man har gjort dette gjentatte ganger – også kalt jojo-slanking – kan man få en kropp som er stresset og i hormonell ubalanse. (Noen kaller dette "å ødelegge forbrenningen".) Når du har sultet kroppen gjennom lang tid må du belage deg på at du bruker noe tid på å få stabilisert hormonbalansen og stressnivået.

Du har valgt Ketolyse-kuren, og det er et godt valg – følg den slavisk. Jeg vil imidlertid anbefale deg å lese boken til Sten Sture Skaldeman, ”GI-NULL”. Ikke fordi du skal hoppe av Ketolyse-kuren, men for at du skal få ytterligere innsikt i hvordan lavkarbo-kosthold innvirker på kroppen. Å få samme informasjon fra flere kilder – og dermed vinklet forskjellig – kan være svært nyttig. Jeg tror at du vil stole mer på at dette kostholdet er riktig for kroppen din hvis du tilegner deg noe mer kunnskap. Boken ”Bedre uten brød” av Allan/Lutz gir deg også en mengde nyttig lærdom.

Du skriver et annet sted at du er/har vært mer sulten på lavkarbo-kosthold enn da du drev med kaloritelling. Da gjør du et eller annet svært galt. Sørg for å få i deg nok fett, og å spise deg mett. Hvis du er sulten etter å ha spist, har du rett og slett ikke spist nok.

Du kan trygt stole på at dette kostholdet vil gi også deg en bedre helse. Vi mennesker er ikke så forskjellige når det gjelder metabolisme. Ditt problem er antakelig at du trenger tid til å rette opp skader etter sultekurer.

Tenk langsiktig, glem kaloritelling, ikke stress, spis nok riktig mat og kjenn på forskjellen etter et halvt år.

Lykke til!

Cyan sa for siden:

Det som slo meg var at du kanskje ikke spiser nok fett? Jeg følger ikke dietten selv, men har lest boka og plukket opp andre steder at det med fett er veldig viktig på ketolyse.

Kanonada sa for siden:

Til Kula:

Takk for utfyllende og godt svar,mulig jeg må ha en streng induksjons-fase som på atkins, og det kan jeg godt prøve,men ikke nå når motivasjonen er på synkende grunn her tror jeg. Og skal jeg lese de bøkene håper jeg de er å få låne på et bibliotek,for jeg NEKTER å bruke mer penger på slanking som ikke funker nå, er rett og slett dritt lei å kjøpe alt mulig bra som viser seg å være bortkastet.

Nå til en del av de tingene du sie i ditt innlegg som jeg ikke er enig med deg i:
-jojoslanking er ikke noe jeg har holdt på med noen gang. Fra høyeste vekt(før 18) har kun blitt "ivaretatt" gjennom mange år, 2 graviditeter inkuldert. Jeg har Prøvd feks pulverdiett èn gang, over to uker,for mange år siden, uten vekttap,men med intens sult som jeg ikke takler. Det endte med det ene forsøket.
-For drøye tre år siden bestemte jeg meg virkelig for første gang å ta tak. Meldte meg inn på SATS, fikk treningsveiledning lagt opp mot vekttap, testet meg for div hos lege og satte igang(normal,sunn kost). Etter 6 mnd å null resultat klødde både leger og trener seg i hodet, reduserte da noe på kalorier og fortsatt,men fortsatt uteble resultatene.
Jeg snakker IKKE sulte-diett, jeg gikk ikke sulten i det hele tatt(mer enn det som er helt normalt for ALLE å bli innimellom). Vi snakker kaloriunderskudd etter trening på 500 kcal,noe som ikke er så lite at det ødelegger forbrenningen. Mitt vekttap kom ved bruk av reductil, stoppet opp med en eneste gang jeg sluttet med dette preparatet, og det er derfor jeg nå har vært på stillstand i snart 6 mnd.
Hvis noe i kroppen min er i ubalanse så er det der i utgangspunktet, noe jeg har prøvd å få legene til å finne ut av,men som de etter prøver sier de ikke dinner belegg for, men da føler jeg det enste de kan konkludere med er at stoffskiftete mitt er litt i grenselang men ikke der hvor det er aktuelt med medisinering.
-jeg spiser ikke for lite fett tror jeg,kan ikke fatte hvor og med hva jeg da evt skal spe på med, skal jeg få imeg mer enn det jeg gjør nå så må jeg drikke det, for 180 gr fett om dagen er MYE!
Når jeg sier mer sulten betyr det da egentlig at jeg trenger mye mer for å bli mett. 4 egg og bacon til frokost nå, vs 2 knekkbrød eller en liten skål havregryn før..

Mulig jeg har godt av å holde på med dette i et halvt år, og legetime er bestilt, nok en gang, for å ha kontroll på det hele, men jeg har ikke 6 mnd med motivasjon og viljestyrke til å holde på med dette UTEN resultat.
Jeg HAR viljestyrke, derfor har jeg også greid å styre unna karber(knekkebrød feks, som jeg vanligvis MÅ ha et par av hver dag.)disse to ukene, jeg har glatt latt være klementinene og pepperkaken,som jeg ville kunne tillat meg å smake på ved kaloritellinga. .
Jeg HAR kjempet og gjort ting etter boka i tre år, men INGEN vil forklare hvorofr jeg ikke får resultater som de fleste andre får. Når jeg da forsøker dette,som er det siste jeg føler jeg har igjen, så er det bare kjipt å få høre at joooda det funker for alle, bare fortsett du, jeg har gjort det så mange ganger før og like forbanna så er det ingenting som funker.
Jeg VIL lykkes, men til syvende og sist så må det vre verdt det.
Reductil la jeg vekk fordi jeg mener de ikke er bra i lengden, de funka,som det eneste,men selv om jeg ikke egentlig vil utsette kroppen for dem mer, så er jeg ganske nærme å be min nye lege om en ny resept, i kombinasjon med dette, for å se om det da har noen effekt..

Beklager om dette oppfattes som negativt, og om det virker som jeg ikke vil ha den hjelepne dere prøver å gi meg,men jeg føler så på at jeg opp igjennom har måttet "løse" ting så mye selv og at ingen noengang har villet gi meg konkrete og ærlige svar. Jeg er SLITEN av å teste ut og teste ut, sliten av å se andre oppnå resultater ved å teste det samme,mens jeg må stå på stedet hvil og bare smile å forsøke litt til. Fed up,er jeg rett og slett.
Et klapp på skuldra med -det går seg nok til skal du se, gir meg langt mindre enn et spark i ræva med -glem det,dette funker ikke for deg!!

ER KETOLYSE NOE ALLE KAN SLANKE SEG MED?
Kan noen sende meg en ekspert på MIN kropp somkan finne ut hva søren som er galt med den? Adressa mi er gi-opp-kroken, nederst i Drittlei-skogen.
Takk!

ps. Selveste ketolyse-mannen, tar han imot pasienter som vanlig lege? Isåfall syns jeg han kan ta imot meg, vi bor jo i samma byen lissom:)

Nåh fikk jeg visst en ny utblåsning her, det var godt,beklager negativitetetn.

Kanonada sa for siden:

Mange som sier det nå så jeg burde kanskje roe ned å høre på det.. '-heheee

Okei, jeg er åpen for ALT, bortsett fra fett fra smør til steking,fløte,rømme,bacon og olje i salat, hvor sper jeg på?

Cyan sa for siden:

Jeg skjønner jævlig godt at du er i ferd med å gi opp. Det har jeg også gjort mange ganger. Desverre er det ingen som har fasiten på din kropp, og desverre er det slik at det må mye prøving og feiling til for oss som holder godt på kiloene, og det tar tid og krefter.

Du sier du har vært hos legen og tatt diverse tester. Har det blitt gjort en skikkelig og grundig nok utredning, og da mener jeg utenom å ta noen blodprøver for å sjekke stoffskiftet? Når du sliter så hardt med å gå ned i vekt syns jeg det er rett og rimelig at legen din sjekker opp for alle mulige fysiologiske årsaker, det være seg pcos, insulinresistens etc.

Har du forsøkt ernæringsfysiolog? Det var redningen for meg. Da gikk vi gjennom hele inntaket mitt, analyserte, prøvde nye ting og til slutt fant en sammensetning av maten som fungerte for nettopp meg.

Har du fått sjekket kroppssammensetningen din (f.eks. på en tanita vekt)? Det kan jo være at det er noen positive endringer der som ikke gjenspeiler seg i det tallet som en vanlig badevekt gir.

I tillegg er det jo enkelte ting som kan bremse opp en vektnedgang. Lite søvn og stress er store syndere her. Kanskje stresser du for mye med dette? Prøv å slapp litt av, og se om kiloene sitter litt løsere (Lettere sagt enn gjort, jeg vet, men prøv i hvert fall :))

Skulle gjerne gitt deg en fasit, men kan desverre ikke gi deg noe annet enn en oppmuntring på veien, og et håp om at det løsner :)

PS: Det er ikke slik at ketolyse funker på alle. Det var ikke kuren for meg i hvert fall. Jeg taklet ikke alt fettet, følte meg slapp og dårlig og hadde ikke noe større vekttap enn jeg hadde på mer generell lavkarbo a'la Fedon.

Skippy sa for siden:

Ser at dette er noe som engasjerer mange av oss her. Som tilskudd av fett kan du prøve Cocosa(sånn ikke til steking, den smaker visst py) i kakao. Det har jeg startet med, om jeg går ned av det er uvisst, men magen har bra av det og det godt med en kosestund før frokost. Jada, sitter der med kakao laget på kakao/vann/kokosmelk/cocosa/søtning og gliser. Du kan jo også prøve med litt mer karber, jeg og mange her, får stopp om det blir for lite av dem. Vektoppgang er noe Atkins opplyser om som en mulig midlertidig plage i starten før det bikker ned, spørsmålet er bare om en har tålmodighet til å vente til "midlertidig" er over. Ketolysekuren virker mer eller mindre for alle. Men du, få tak i ei sånn avansert vekt. Stå på:goodluck:

Charmtassen sa for siden:

Dr. Torkil er visst allmennlege (hvis jeg ikke husker helt feil), så kanskje det er verdt et forsøk hvis du bor i Færvik. Eller så kan du sende en mail til han på [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL] eller besøke www.ketolyse.no og lese litt der - eller rett og slett sende en PM til han her på forumet. På hjemmesida til ketolyse ligger det bl.a. informasjon som bør gis til fastlegen din sånn at han/hun er informert om kuren. Jeg håper virkelig at du finner løsningen som passer akkurat deg!

Charmtassen sa for siden:

Kom på et par ting til ...

Har du målt deg? Kanskje det har forsvunnet noen cm på kroppen din selv om vekta viser oppover. Også spiller det jo litt rolle hvor i syklusen du befinner deg ... Både selve mensen og eggløsningen kan gjøre at kroppen holder på vannet og vekta.

Kula sa for siden:

Jeg har ingen problemer med å forstå at du føler situasjonen som fortvilet.

Jeg gjorde et forsøk på å forklare hvorfor du ikke får umiddelbare resultater med kostomleggingen. Hemmeligheten bak god helse ligger i sunn mat. Hva som er sunt er det stor uenighet om. Knekkebrød f.eks. er ikke sunt. Noen mennesker kan spise det uten plagsomme bivirkninger, men du er antakelig ikke en av dem.

Pulver og piller er vel også så langt fra sunn naturlig kost du kan komme. Du må komme frem til en erkjennelse om hva som er sunn, naturlig mat. Gå ti tusen år tilbake i tid - før jordbruksrevolusjonen - så finner du svaret på hva mennesket genetisk er best tilpasset å spise. For meg er dette logisk.

Gå på biblioteket, lån og les "Bedre uten brød", "Spis deg ned i vekt" og "GI-NULL" så kan det hende du også vil mene at dette må være veien å gå.

Vi snakker tross alt ikke om noe hokus pokus, men naturlig mat!

Hannehk sa for siden:

Hei ville barra gi deg en trøsteklem og si at jeg skjønner akkurat hva du føler. Hvis det er en trøst for deg å vite så gikk jeg også opp en kilo og to de første ukene. Da det hadde gått en mnd/ 5 uker begynte det å gå nedover. Det ER fortsatt håp selv om du ikke føler det slik i dag :klem:
Jeg begynte på ketolyse i begynnelsen på Juni og har til nå gått ned 15 kilo (har et par desember kiloer som har sneket seg på igjen :( )

Kanonada sa for siden:

Kula:
Mente heller ikke å gå til angrep, om du følte det slik beklager jeg det.
For meg er knekkebrød sunt og noe jeg kan spise helt uten bivirkninger jo, jeg holder stabil vekt med vanlig kost som inkluderer korn og melprodukter,så lenge jeg ikke overstiger antall kalorier kroppen bruker.. Jeg er ikke av dem som reagerer negativt på karber..
Piller å pulver er uten tvil ikke sunt for oss, med reductil spiste jeg vanlig mat, noe kcalkontroll(maks 1800 pr dag) og jeg trente, dette ville for mange være tilstrekkelig(over 3 år!!!)uten reductil,for å gå ned,men reductil satte liv i forbrenninga mi, for første gang!
Men jeg har ikke gitt opp lavkalori de tre årene så jeg skal ikke gi opp denne heller enda,men det er med redsel jeg fortsetter.. hehe
Takk for støtte!

Kanonada sa for siden:

Nå reddet du dagen og helga og kamplysten og det hele! Det var nok det jeg trengte å høre, at noen andre har opplevd å gå opp og at det tar tid før det går riktig vei!
mange takk:)
Gratulerer med 15 kilo ned, håper jeg kan melde om det samme når dte nærmer seg sommer!:)
:klem:

LilleM0r sa for siden:

Hei - leser din histore og kan fortelle deg at min kropp er på mange måter veldig lik din.
Det vil si - vi responderer ikke på trening:mad:
Og vi responderer heller ikke veldig godt på slanking:mad: Men det er ikke håpløst!

Dersom du leser siste utgave av I Form vil du se at dette er et utbredt problem - samt en godt bevart hemmlighet som det skjelden snakkes om. Her er noen fakta:

• Mer enn 1 av 10 legger på seg av å trene
  • 3 av 10 går ned mindre enn forventet
  • 2 av 10 går ned som forventet
  • 4 av 10 går ned mer enn forventet
    Det vil si at mer enn 50% av oss er såkalte "nonrespondere" Og det er spesielt kvinner dette går utover!! Nedslående nyhet og urettferdig, ikke sant? Og dette er det ikke mange PT'er og treningseksperter som snakker om!

Jeg er en sånn. Jeg har trent - og trent hardt - gjennom hele livet. Allikevel legger jeg på meg. Det er selvfølgelig mange årsaker til det - bla mengden mat - jeg elsker mat! Og det blir derfor ofte mye av den...Og så har jeg trent feil. Det som gjelder for meg er å trene kortere, oftere og ikke så hardt som jeg har brukt. I tillegg så har jeg hatt en tendesn til å "belønne" meg selv etter en hard treningsøkt med en godbit! Og da går jo vinninga opp i spinninga...
I vektnedgang kan trening (for oss som ikke toppidrettsutøvere)aldri utgjøre mer enn 20% - maten resten.

Med ketolysekuren kan jeg spise meg mett (for det trenger jeg) og trene 30 minutter daglig (eller mosjon, det er også nok) - denne sammensetningen er viktig. Jeg merker veldig stor forskjell på de uken jeg ikke er så flink til å trene - da stopper eller avtar vektnedgangen. Jeg har/hatt(?) periode hvor jeg har stått stille i 4-5 uker. Men har det allikevel så godt i ketose at jeg velger å fokusere på det - og har sluttet å veie meg for en tid. Men jeg har målt meg - og ser at jeg hår gått ned over 25 cm over midje, hoft og lår! Og det er jo det som teller.

Og for at ketolysekuren skal virke for meg er jeg avhengig av alle faktorer for å gå ned - hvis ikke så stopper det opp

• 15 karber om dagen - og ikke mindre!! Du har litt lite syns jeg.
  • Mye vann, minst 3 liter
  • Mye fett, jeg har begynt med MCT-olje - og det virker! Gir også ekstra energi på trening - anbefales
  • Ta kosttilskuddene hever dag. jeg bruker ketolysetilskuddene
  • Trening, hver dag - eller mosjon - 30 minutter. Jeg trener 4 ganger i uken og går tur de andre.
  • Kan ikke spise børdet her inne, men oopsi rolls - mmmm
  • Begrenser kaffe til 2 kopper om dagen - for mange så stopper det opp
  • Drikker eller spiser ikke kunstig søtt
    Phu....dette var mye og dette er meg. Kanskje noe av dette også kan hjelpe deg?
    For kroppen vår er en vrien kompis - og den må lures. Dette er komplisert kemi:)
    Lykke til - ta kontakt med Torkil, han er den største eksperten av oss alle. Og jeg er helt sikker på at du lykkes - bare ikke gi opp!

Marij sa for siden:

Ketolyse funket ikke for meg heller....

Ser vi er av ca. samme størrelse (men jeg er høyere)
Jeg er hvertfall. av de som ikke har så mye igjen, ca 10 + kg kanskje.
Har fra før av tatt av ca 25 kg med grete roede, for så å leve på "sultekur" for å holde vekta, aller helst gå ned mer.. men nei.
Så leste jeg om ketolyse og tenkte at dette var løsningen!
Og det var det -de første 10 dagene... Gikk da ned 4 kg!
Så var det stopp, nada de neste 4 ukene....
Jeg mener selv å ha gjort alt riktig. Kan mye om denne kuren nå.

Men nå går det faktisk bedre!
Og det etter å ha joina Fedon og Co.
Har på 2 uker gått ned 1 kg. Ikke såå mye kanskje, men må huske på at jeg ikke har gått opp vannkiloene mine :) så da er det kanskje mer i fett totalt :)

Min teori er at dette kanskje er som de sier; en kur for de som skal gå ned mye.
Min kropp er jo på skikkelig sparebluss, og det at jeg setter meg selv inn i ketolyse er jo virkelig å fortelle kroppen at nå er det sultetider. For det er jo det samme som skjer om vi ikke spiser!
Jeg blei slett ikke opplagt av kuren! Mer trøtt og lat har jeg faktisk aldri følt meg -selv ikke på slanker'n.
Så tror kroppen min tviholdt på fettet....

Men de positive bieffektene som null luft i magen (min værste plage) og liten appetitt er noe jeg savner!! ;)

Dette er ikke noe Fedon propaganda, kun min opplevelse av det hele.
Hvem vet, noen kjenner seg kanskje igjen.
Hvertfall godt med normalt blodsukker og energien tilbake! Og at jeg går ned :)

Theba sa for siden:

Jeg gikk først opp jeg også. (Men sjekk ticker`n nå! :D)

Jeg kuttet helt ut ting som kaffe, søtning, bacongull og sukkerfri sjokolade i en mnd, og har akkurat begynt å prøve meg frem såvidt nå...

Kanonada sa for siden:

Tusen tusen tusen takk for fanrastisk respons, lange og spennende innlegg!

LilleMOr:
Det er faktisk en trøst å vite at det ikke bare er meg som sliter med å greie å gå ned i vekt, ikke fordi jeg har behov for at andre skal slite like mye som meg,men det å vite at det faktisk er rot i det jeg selv opplever. Jeg er så lei av å føle meg mistrodd av folk rundt meg som nikker støttende,men som du likevel føler tenker "Yeah right,snakk om å lure seg selv, hu sitter vel hjemme å eter chips når ingen ser det..". Ikke sikkert folk faktisk tenker det,men det føles ofte slik, til og med hos legen!
Holder bladet iForm og har lest den om non-respondere, det er en tøst,men samtidig siste nådestøtet. Den bekrefter det jeg har tenkt de siste årenen,men som trener ikke vil snakke om. Og den forteller at slik er det, det må vi leve med, det blir en evig kamp for slike som oss. Fint at det faktisk går an å finne vaner man kan leve med. For min del blir det nok lavkarbo-light etterhvert. Glemt å nevne det før,men bortsett fra havregrøt og/eller knekkebrød i små mengder, har jeg i snart et år kutta ut brød,potet,ris i all hovedsak,men innimellom må ma jo smake litt da, men hvertfall, jeg har lært meg at disse ikke er nødvendige bestanddeler i mitt kosthold, og godt er det.

MariJ:
Fedon skydde jeg som pesten da han kom i media i starten å skulle fortelle oss at potet og brunost var pesten. Makan til frekk liten greker, tenkte jeg, men jaguu har mannen vokst på meg. Jeg har gjennom de siste årene åpnet meg mer og mer for hans budskap og jeg forstår og aksepterer det han har å so. Manne har blitt urettferdig kritisert og misforstått og hans hovedbudskap har jo aldri vært at norsk mat er drittmat,men at den kanskje konsumeres i for store mengder. Fedon er en fantastisk og kunnskapsrik mann -syns jo han er litt kjekk og sjarmerende også da..knis- som jeg nå har skikkelig sansen for, så det å gå over til Fedons side er nok ikke så fjernt i nær framtid, om ikke som erstatning for ketolyse, så hvertfall som det jeg etterhvert glir over til.

Takk for gode råd og innspill, mye skal forsøkes,bla tror jeg den der cocosa-saken høres spennende ut. Helsekost neste:)

Ha en fortreffelig helg alle lav-karbere!

Kanonada sa for siden:

Commit:
Kjipt å høre at du også går opp,men godt også da..:))
Kan vi ikke holde følge litt i denne tråden her, vi som sliter litt i motvind kan oppdatere hverandre om hvordan det går, og den dagen det snur for den ene så gir det jo håp og motivasjon for andre?
Hadde vært kjekt. Mitt mål er ketolyse fram til nyåret, så forsøker jeg Fedon om dèt ikke går og om det heller ikke funker så legger jeg meg ned å griner til kiloene forsvinner:rolleyes:

Vi SKAL lykkes vi også, det syns jeg jaggu vi fortjener.
Operasjon, er det GBP du vurderer? Det er nok jeg for tynn til(for èn gangs skyld er man for tynn liksom) tror jeg.. og jeg håper jeg slipper å vurdere det,men om intet annet funker så er det jo et godt alternativ for dem som trenger det.
men du, Lykke til, vi greier dette vi:klem:

Kula sa for siden:

Jeg tok det overhodet ikke som noe angrep. Jeg husker min egen skepsis til å forkaste gamle sannheter som kaloritelling og mager mat.

Bare for å rydde opp i en liten misforståelse; Reductil endrer ingenting på forbrenningen din, den påvirker kun apetittsenteret i hjernen.

mamma87 sa for siden:

det stemmer ikke..

fra lommelegen

Hvordan virker Reductil?
Virkestoffet i Reductil heter sibutramin. Reductil virker ved å redusere appetitten. Det fører til at du fortere føler deg mett, og ikke blir så snart sulten. Spiseatferden endres, og man spiser mindre og sjeldnere, samtidig som forbrenningen under vekktapet opprettholdes på et høyere nivå. Dette fører til vekttap.

LilleM0r sa for siden:

Det er helt riktig - jeg har prøvd det selv en gang. Tok av flere kilo - men de kom på igjen ganske så snart.
Fordi (tror jeg) at vekttapet kun skyldes påvirkning av et kemisk preparat, og ikke omlegging i kost og vaner.
Og når man slutter å ta preparatet - uten å endre vaner (slik jeg gjorde) ja så er man i samme spor som før - det sporet som i utganspunktet var årsaken til at kiloene kom på......

Samt at å ta et stoff som du vet påvirker hjernen. ja det var litt ugreit for meg i hvert fall:mad:
Og jeg merket det også på min adferd....
Og så var det veldig dyrt......
Og jeg har tatt av flere kilo med ketolysekuren enn jeg gjorde med medikamenter

Pearl sa for siden:

Kroppen min responderer også dårlig på trening når det gjelder å gå ned i vekt. Hadde ett år hvor jeg jogget 3 dager i uken + hadde styrketrening på treningsstudio 3 dager i uken. Jeg gikk ikke ned ett gram, men jeg ble i veldg fin form og var nok strammere i fisken. Etter å ha begynt på ketolysedietten gikk jeg ned noen få kilo og så var det bråstopp. Etter det har det gått sent, men jeg har holdt ut og veeeeeldig sakte men sikkert har det gått nedover. Men det har ikke vært så vanskelig likevel, jeg simpelthen elsker dette kostholdet, så om jeg må holde på riktig lenge for å bli fornøyd, så gjør det meg ingenting. Kjempegod mat som kan lages med alt dette fettet.

Jeg kjøper ribbefett og steker maten i, bruker endel cocosa, cocosasjokolade er helt gull, og får jeg ikke nok fett i meg på andre måter, fyller jeg ut med mct-olje. Den er helt lukt og smaksfri og kan tilsettes det meste. Lykke til. Dersom det stopper opp for deg, er det mange her inne som kan gi deg råd på veien videre.

Kula sa for siden:

Jo det stemmer.

Sitat fra lommelegen.no (Dr. Barexstein):

"Reductil er et medikament som virker på hjernen, og er i sin virkningsmekanisme egentlig en antidepressiv medisin, men brukes ikke mot depresjon. Det virker på apetittsenteret i hjernen, slik at apetitten blir mindre, og har derfor først og fremst effekt på personer som har problemer med for stor apetitt og overspising. Er ikke dette er problem, så er neppe Reductil så aktuell."

Les hele innlegget her: www.lommelegen.no/php/art.php?id=355144

Kanskje innlegget du henviser til er årsaken til misforståelsen? Det er enten en skrivefeil eller en oversettelsesfeil - eller bygger på en misforståelse.

Virkestoffet i Reductil heter sibutraminhydrokloridmonohydrat. Det har ingen innvirkning på forbrenningen din.

Felleskatalogen har følgende å si: "Reductil gir økt metthetsfølelse samt demper den reduksjon av energiforbruk som ellers ses ved vektreduksjon."

Igjen: Reductil påvirker ikke forbrenningen din - det er en misforståelse!

Kitt sa for siden:

Hva betyr så det?:confused:

Jabba sa for siden:

Pearl - du skriver at du steker maten din i ribbefett...er det bedre enn meierismør?

Vibeke-67 sa for siden:

Hei
Anbefaler å bestille time på en Lindbergklinikk. Der kan man blant annet sjekke om man har inslulinresistens. Jeg har det, og PCOS. La om til lavkarbo, gikk noe ned, men så opp igjen, selv om jeg trente ganske så mye. Og var ganske så fortvilet. Redningen for meg var Metformin, et stoff som hjelper insulinet å virke.
Alle kroppene våre er jo forskjellig, og det som var så fantastisk å oppleve på Lindbergklinikken, var at legen lyttet, og trodde meg.
Man kan forsette på ketolyse eller annen lavkarbo om man går til Lindbergklinikken.
men det er i alle fall mitt aller bste råd. Du får hjelp, støtte, motivasjon og eksperthjelp.

Lykke til!

Kanonada sa for siden:

For noen, inkuldert meg, reagerer kroppen på slanking, ved å stenga av forbrenningen tilsvarende kaloriunderskuddet og dermed vil ikke vekta røre seg. Reductilen sørget for at dette IKKE skjedde, og dermed gikk jeg ned.
Å hevde noe annet syns jeg ikke du har belegg for.
For meg påvirket reductil matlysten kun de to første ukene og deretter var apetitten tilbake til omtrent normal(bortsett fra at det var lettere å håndtere søtsug av en eller annen grunn).
Da jeg brukte reductil hadde jeg LIK kost og treningsvaner som jeg hadde tiden FØR og ETTER. Minus 30 kilo når jeg brukte den, sammenlignet med stillstand på vekt både før og etter er bevis godt nok for meg på at reductil hadde innvirkning på min forbrenning, noe andre med erfaring og legen var enig i.
I tillegg syns jeg det at jeg i et halvt år snart har greid å holde vekta ved like(uten reductil,men med samme vaner), ikke opp eller nedgang er nok et bevis på at den hadde effekt som jeg her påstår.
Rductil har ikke vært noen slankepille for meg, men det som endelig beviste at noe ikke er som det skal med forbrenningen min, syns ikke du skal rope så høyt om noe annet, for det kjenner jeg provoserer meg som faktisk har erfart dette selv..
At jeg ikke går ned i vekt skyldes noe i min kropp som motarbeider slanking, for gode vaner både når det kommer til mat og trening har jeg innarbeidet og holdt på i årevis.
Akkurat som lavkarbere frustreres over negativ kritikk fra dem som mener å vite bedre, frustreres jeg over dem som snakker negativt om reductil uten å egentlig vite helt hvordan den virker på kroppen. For meg funket den. Og det er det ENESTE som har funket. Jeg fikk ingenting gratis ved å bruke den, har jobbet knallhardt hele veien, både før,under og etter.

Kanonada sa for siden:

Sv: Klagerett?

[INDENT] 	 		Opprinnelig lagt inn av <strong>Kula</strong>, <a href="http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=589303#post589303">her</a>.
	J

Felleskatalogen har følgende å si: ".... demper den reduksjon av energiforbruk som ellers ses ved vektreduksjon."

[/INDENT]Hva betyr så det?:confused:

Dvs at reductilen sørger for at forbrenningen IKKE går ned, dvs at kroppen ikke går inn i forsvarsposisjon og SPARER på det man spiser fordi den forbereder seg på tider med for lite mat.

Ergo blir det som jeg sier med at kroppen min stenger av min forbrenning ved slanking fordi den innstiller seg på hungersnød omtrent, og dermed går det jeg spiser for lite ut i null fordi kroppen går i sparebluss og bruker mindre energi på kroppens prosesser enn til vanlig--> stillstand på vekta.

Dette underbygger bare mine påstander ytterligere!

Kanonada sa for siden:

LilleMOr:
Å forandre vaner under bruk av reductil er jo alfa og omega, så om du opprettholdt dårlige vaner er det ikke rart om vekta gikk opp igjen i etterkant:)

Som sagt var mine gode vaner godt innarbeidet FØR jeg startet med reductil(2 år i forveien faktisk), og jeg opprettholdt dem underveis, var alltid påpasselig med å spise NOK, kun i starten da apetitten var merkbart dårligere enn vanlig måtte jeg tvinge meg til å spise etter klokka..
Og jeg spiset aldri under 1500 kcal og da kan man heller ikke si at jeg levde på ekstrem lavkalori, tvert imot, en helt sunn måte å gå ned i vekt - om man ser bort fra det at en pille som dette neppe i lengden er sunn for kroppen. Men for meg overskygget det positive det negative i høy grad. For noen kan reductil føre til depresjoner, for meg ble det å endelig se at vekta beveget seg en lykke i seg selv og jeg ville grine av glede da første uka viste 2 kilo i minus -senere ble vekttapet betydelig mindre på ukesbasis,men for meg var 200 gram i uka en stor,STOR sier og glede etter år med jobbing uten reultat.

sorry mine lange kjedelig innlegg nå,men DETTE engasjerer meg virkelig, for jeg syns ikke man skal forkaste andres løsninger bare fordi man er så inne på sitt eget som funker ås bra for seg selv..:)
Jeg har vært sketisk til lavkarbo,men jeg har aldri "dissa" det, fordi det klart er noe i noe som funker for så mange. På samme måte har reductil funket for meg og mange mange andre.;)

Pearl sa for siden:

Jeg liker godt meierismør, men jeg liker også litt variasjon. Jeg synes vel egentlig smaken på ribbefettet er mer nøytralt. :)

Kitt sa for siden:

Kanonada:
Jeg mener også at Reductil holder forbrenningen ved like når man spiser i kaloriunderskudd.
Spørsmålet mitt var til Kula som mente den ikke gjør det.

Felleskatalogen har følgende å si: ".... demper den reduksjon av energiforbruk som ellers ses ved vektreduksjon."

Hva betyr det om det ikke betyr at forbrenningen holdes ved like selv ved slanking?

Jeg har selv prøvd Reductil, men pga en dårlig opplyst lege brukte jeg masse penger på å gå ned et par kilo. Reductil skal ikke brukes sammen med antidepressiva(for søvn ved fibromyalgi, ikke depresjon for min del), da virker de ikke. Dette fant jeg ut selv, etter lang tid!
Da jeg senere sluttet med antidepressiva, prøvde jeg igjen Reductil. For meg ble søvnløsheten en for alvorlig bivirkning. Dette sammen med bivirkningen kronisk forstoppelse gjorde at jeg sluttet med dem, selv om jeg merket effekt på vekten.

Reductil er ikke ment som noen lett utvei for noen. Den er ment som hjelp til de som ikke oppnår resultater på noen annen måte!

Kanonada sa for siden:

kITT: Ja, jeg skjønte spørsmålet ikke var rettet til meg,men jeg bare MÅ svare.. hehe
Som du skjønner engasjerer dette meg veldig, for jeg syns det er slitsomt å føle at man tar i bruk billige løsninger, for det er det slettes ikke, jeg må jobbe like hardt med reductil,men nå VIL jeg finne noe som kan funke uten dem!
Fint å høre at du opplever det samme, at de funker, men at i lendgden ønsker man bare ikke å benytte seg av kjemiske løsninger for å gjøre noe med vekta, men for meg er det kanskje eneste utvei? -vil vise seg!

Kula sa for siden:

".... demper den reduksjon av energiforbruk som ellers ses ved vektreduksjon."

Når du slanker deg ved hjelp av kaloriunderskudd fører det ofte/som regel til at energiforbruket ditt synker - rett og slett fordi du føler deg slapp.

Reductil demper den effekten. Det betyr at du føler deg ikke like slapp, og orker å holde et mer normalt aktivitetsnivå. Samme effekt kan du få ved å bruke f.eks. amfetamin. Ingen vil allikevel påstå at amfetamin påvirker forbrenningen din.

Jeg kan ikke forstå at noen blir provosert av at faktiske, saklige feil blir påpekt.

Kanonada sa for siden:

Kula:
Det er ikke slik at reductilen gjorde meg mer energisk som ved bruk av amfetamin(kan opplyse om at jeg snakker av erfaring,desverre). Jeg hadde SAMME aktivitetsnivå og samme matinntak som før og etter jeg startet med reductil og likevel er det kun ved bruk av reductil jeg greide å gå ned i vekt, da er det soleklart at noe har gjort at forbrenningen min for en gangs skyld ikke bremset vektnedgang som normalt skulle vise seg ved kaloriunderskudd.

Du er for bastant i det so er din mening her, det kan faktisk gå an å være ydmyk for at reductil faktisk kan fungere for noen.
Og om det viser seg at ikke ketolyse heller fungerer for meg så er det jo ingen tvil om at NOE bremser forbrenningen min på et eller annet plan??

Kanonada sa for siden:

Dessuten, presiserer enda en gang, jeg gikk aldri så mye i kaloriunderskudd at jeg følte meg slapp på noe tidspunkt. Det er vel en grunn til at folk gjennom tidene har hatt god effekt av lavkalori-diett for så å gradvis øke inntaket å så stabilisere? Grete Roede feks er jo denne typen "diett", da lærer man seg nye vaner som man kan leve med resten av livet, og det er vel ikke uten grunn at veldig mange har suksess på GR-kurs og også greier å holde vekt etter endt kurs?

Jeg syns det er bare tåpelig å skulle rakke ned på andre dietter. Mange syns dette fungerer,andre syns det er bedre å følge GR-prinsipper og begge kan fuke like bra, men alt fubker ikke for alle.

Kula sa for siden:

Jeg vet godt at Reductil har effekt. Jeg jobbet for den prosjektgruppen i Statens Legemiddeltilsyn som for noen år siden godkjente dette legemiddelet for bruk i Norge, så jeg vet også hvorfor den har effekt.

Kanonada sa for siden:

Så da hevder du, med Statens legemiddeltilsyn i ryggen, at den biten der det står at reductil sørger for at kroppen ikke setter ned energiforbruket går kun på det at man ved å bruke reductil ikke rører seg mindre,slik man normalt ville gjort fordi man blir slapp av lavkalori-diett på det nivået som er anbefalt for sunn slaking? Og at det ikke har noe å gjøre med at enegiforbrenningen som forgår i prosessene inne i kroppen opprettholdes på normalt nivå til tross for lavere kaloriinntak enn kroppen bruker på sin basalforbrenning? Altså at kroppen da IKKE bruker noe mindre til basalforbrenning, men at det kun er de ytre faktorene som påvirkes? Feks at man ikke orker like mye som før og lavere intensitet på trening?

-Da skal jeg isåfall grave dypere i dette!

arkine sa for siden:

vel tilbke til første innlegg du som la på deg av lavkarbo

jeg er også av det slaget

jeg er av den typen som har ødelagt min forbrenning , har prøvd alt absolutt alt av slankekurer og sultekurer, ble til slutt funnet ut at jeg hadde insulinresistens ,,,,

begynte med eurodiet og kiloene rasa av for første gang,,,gikk ned 22 kilo på under 6 mnd,,, 9 kilo første mnd,,,og det tok litt lengre tid for jeg skjeiet litt ut etter vert

og desverre så funker ikke lavkarbo heller på meg ,,

men kan jo ikke gå på eurodiett resten av livet ,,,men vedlikeholdet til Fedon lindberg passer min kropp
så vi er alle forskjellige ingen har like kropper , det som funker for meg funker ikke alltid for andre ,,,husk det dere som påstår at en kur som virker for dere er den enste som virker for alle

og joda reductil hjelper deg til og holde forbrenningen ved like

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.