Må spørre litt her jeg da siden jeg ikke har fått boka mi selv enda (har bestilt startpakken men tar vell noen dager før den kommer).
1 - Hvordan får dere i dere nok fett?
"Jeg får ikke i meg fett på noe annen måte en at jeg steiker maten i ekstra mye smør"
2 - Hvor mye karbohydrater er for lite om dagen og hva er for mangen?
"Har en følelse av at jeg ikke får i meg nok"
3 - Er mild hodeverk (sånn at man kjenner seg litt tung i hodet i perioder) og plutselig hetetokter (nesten så jeg føler meg gravid igjen :P ) tegn på at man er i ketose?
"Jeg slår ut på sånne sticks og føler jeg ikke gjør annet en og løpe på do og tisse"
4 - Hvordan klarer dere og få i dere nok mat?
" jeg føler at jeg blir veldig fort mett nå og redd jeg ikke får i meg nok karbohydrater pga det, og jeg føler meg ikke særlig sulten heller så jeg glemmer liksom å spise"
Var det jeg lurte på nå men kommer sikkert fler spm fra meg :P
Spis ost med høy fettprosent (minst over 30 %; gräddost er fin). Stek ting i smør. Lag rike sauser på fløte. Å steke i skikkelig meierismør hjelper i lange baner.
Her må du nesten se på [url]www.næringsinnhold.no[/url]. Slå opp matvaren og se hvor mye det er per 100 gram. Eventuelt kan du spørre her, så hjelper vi deg. Generelt er 200-300 gram grønnsaker, f. eks. brokkoli, nok til å få 20 gram karbohydrat.
Ja.
Det er poenget! Du blir mett. Eventuelt kan du hive innpå noen nøtter, fordi de er lette å spise og inneholder endel karbohydrater (selvom mye er fiber, som egentlig ikke teller på ketolyse).
1 - Hvordan får dere i dere nok fett? Olje på salaten er en fin ting! "Jeg får ikke i meg fett på noe annen måte en at jeg steiker maten i ekstra mye smør"
2 - Hvor mye karbohydrater er for lite om dagen og hva er for mangen? Under 15 er for lite og vær forsiktig med å spise over 20 karber til dagen! "Har en følelse av at jeg ikke får i meg nok"
3 - Er mild hodeverk (sånn at man kjenner seg litt tung i hodet i perioder) og plutselig hetetokter (nesten så jeg føler meg gravid igjen :P ) tegn på at man er i ketose? JA "Jeg slår ut på sånne sticks og føler jeg ikke gjør annet en og løpe på do og tisse"
4 - Hvordan klarer dere og få i dere nok mat? Spis grønnsaker -. det er hovedkilden til karbene du skal ha i deg... " jeg føler at jeg blir veldig fort mett nå og redd jeg ikke får i meg nok karbohydrater pga det, og jeg føler meg ikke særlig sulten heller så jeg glemmer liksom å spise
Hmm må kansje kjøpre gräddost i morgen da :-)
Men jeg trodde det var max 15 karbohydrater for damer og 20 for menn jeg?
Eller tar jeg helt feil der? Vennina mi som har gått på denne dietten sa max 15 for damer..
Hvilken nøtter kan jeg spise?
Peanøtter, cashewnøtter o.l eller?
Prøv Paranøtter, Valnøtter eller hasselnøtter.....
Max 15 karber til dagen er ikke helt riktig for da høres det ut som om du ikke behøver å spise 15 karber til dagen. Det heter vel heller min. 15...for du bør prøve å få i deg 15 karber til dagen......men om du en dag er oppi 16 - 17 er det nok ingen krise. Tror det er noen ketolysere her inne som spiser mellom 15 og 20 karber til dagen .... sikkert en ide å ikke være altfor hysterisk.....
Aaah takk for gode svar :-)
Olje på salaten vakke så dumt, blir ikke så "tørt" heller da, noen spes olje eller?
Jeg bruker en del soyaolje og rapsolje i matlaginga..
Om det er mellom 15-20 så er det jo ikke noe prob :-)
Trodde man skulle holde seg under 15 helst jeg (ser at jeg har bruk for at denna boka kommer snart ja :P).
Hvilken andre grønnsaker en blomkål og brokkoli kan jeg egentlig spise?
Gulerøtter er vell fyfy?
Gulerøtter er fy, fy ja!
Jeg spiser endel rosenkål i tillegg til blomkål og brokkoli. Minimais kan du også spise - men ikke den vanlige maisen - den er det altfor mye karber i! Prøv å fres minimais i biter med masse meierismør og krydder - kjempegodt!
Extra Virgin Olivenolje er fint - men husk at den skal være kaldpresset.
Mini mais er det dem som man får kjøpt på glass som ligger i enslags lake?
For det har jeg faktisk i skapet og det r kjempe godt men trodde heller ikke mais var lov...
Tror nok jeg må på butikken igjen og handle i morra også :-P
Tror jeg har vært på butikken og handla noe nytt hver dag denne uka :P
Jeg går ikke ned om jeg ligger under 20 karber, men er i ketose opp mot 50, så jeg er vel litt rar!:eek:
Tror kroppen min innbiller seg at det er sultetider om den ikke får litt karber. Ellers er det jo viktig at disse karbene kommer fra grønnsaker som vokser over jorden, sånn at man får i seg de vitaminene og mineralene man trenger.
Masse grønnsaker å velge mellom. Squash, rosenkål, knutekål, kinakål, paprika (denne grønne har minst karber), aubergine, avocado (mye sunt fett), spinat, artisjokk, selleri, asparges, purre, vårløk, tomat, løk.....
Noen inneholder litt karber, men da bare tilpasser man mengden litt, så er det greit. Man spiser jo ikke kilovis med løk feks.
Og sopp, masse sopp! Stekt i smør med fløte og litt ost! Mmmmm!:sikle:
Er det maiskorn i boksen, så ligg unna. Noen sier minimais...altså små kolber med mais er ok, men...hvis du er itvil hva som er minimais og ikke, så la det være inntil videre.
Her lærte jeg litt mere ang grønnsaker, slik som rosenkpl f.eks. Jeg elsker dette, men har ikke turt å spise det. Godt det er mere enn blomkål og brokkoli da. Joda, jeg har spist litt løk, og vært innom squash, aubergine samt paprika, men ikke i de store mengdene,.
Tusen takk for svar alle :-)
Har vært og handla inn litt i dag også ja :-P
Så blir og prøve seg på hjemmelaga tacokrydder på kjøttdeigen med salat til mens de andre spiser taco :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.