< Tilbake til oversikten

Tajeen Bamia Bil Dajaaj (kylling)

kiril sa for siden:

1 kylling, kutt i biter
halvt kg okra
1 skje smør eller 3 skjeer olje
salt
1 tomat
pepper
1 skje tomat pure
en halv glass tomat juice
1 løk
4 båter hvitløk
1/5 skje med syv krydre (ras el hanout heter det i utenlandske butikker)

bland kryddrene,tomat,tomat juice,hvitløk smør og løk med 3 kopper vann oppi en ildfast form, så legger du oppi okraen og kyllingen og så stekes det i ovnen på 300 grader til det blir gjennomstekt

elian sa for siden:

Hva er okra? :)

kiril sa for siden:

bamyia :D

elian sa for siden:

Ja, det sa meg jo like mye... :confused:

Photobscura sa for siden:

Okra:

Fåes i innvandrerbutikker og velassorterte dagligvarehandler, som f.eks Ica og Meny :)

kiril sa for siden:

takker photobscura :)

så det het bamiya her inne en plass,men husker ikke hvor :)

veldig godt :)

elian sa for siden:

Ahhh... Det er en grønnsak, altså? :p Det er jeg noen ganger også :rolleyes:

Theba sa for siden:

Hva smaker det?

Photobscura sa for siden:

Jeg synes ikke den ligner på noe annet jeg har smakt, men den har konsistens som squash omtrent, veldig fiberrik liksom.

Adriane sa for siden:

Noen som vet hvor mange karber det er i okra? Matvareguiden har ingenting:confused:

Hedda:) sa for siden:

Hørtes godt ut!

Takk for tips om det krydderet, det skal jeg kjøpe neste gang jeg tusler innom Grønland. :)

blåbær sa for siden:

Lurer på om de har det krydderet her i Stavanger? Dette høres ut som noe jeg kan lage hjemme hos mamma i juleferien en gang når alle er lei av julemat ... :) Her på hybelen gidder jeg ikke lage skikkelig mat.

kiril sa for siden:

ja di har det i stavanger :) nå pleie jo di unnvandrer butikkene stenge og åpne for hver gang jeg er hjemme på besök, men tror den palestiner butikken i bakken med arkaden har....alle arabere bruker det i maten så er ganske lett tilgjengelig...

her finnes det på ica også...

Adriane sa for siden:

???????????????????

blåbær sa for siden:

Så bra :) Er du fra Stavanger? Skal stikke innom palestinerbutikken ved arkaden. Håper det er den butikken jeg tror det er.

kiril sa for siden:

jepp palestiner butikken ja :D
e egentlig fra hommersåk,men pappa e fra stavanger :D :D så me har bodd der og der :D

blåbær sa for siden:

På diett.no står det at det er 5.

Theba sa for siden:

Hva? Jeg prøvde de 3 alternativene med rå okra (på diett.no), og da fikk jeg dette:

okra, gumbo, rå 7.6
okra, raw 7.03
okra (gumbo), raw 7.03

Men den ligger kanskje på rundt 5, hvis den blir kokt....

Adriane sa for siden:

Takker. Ser det er noen grønnsaker - skjeldne her hos oss ja, som det er vanskelig å finne karbe innhold hos.

blåbær sa for siden:

Ok. Jeg bare tok det første alternativet jeg. Har sett på flere nå, og det ser ut til at det kanskje er lurt å regne 7, ja.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.