MoaMoa sa for siden:
Bruker canderel til vanlig, har ikke så mange slag å velge mellom i butikkene her jeg bor. Er det greit å bruke? Hvilke søtningsstoff bør vi ha, både til kaker og vanlig strø?
MoaMoa sa for siden:
Bruker canderel til vanlig, har ikke så mange slag å velge mellom i butikkene her jeg bor. Er det greit å bruke? Hvilke søtningsstoff bør vi ha, både til kaker og vanlig strø?
Kitt sa for siden:
Les her, du
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3082&highlight=s%F8tningsstoff
Gerd sa for siden:
Jeg har brukt splenda og av og til natreen (når jeg har vært tom for splenda)
Husker ikke hva Torkil skrev om det i boka. Har ikke boka her nå. :)
mofe sa for siden:
Jeg vet ikke hva Torkil anbefaler i boken sin (om noe), men det er mange som erfarer at søtstoff også gir sukkerhunger. Samt at det kan bremse vektnedgang. Men dette er veldig individuelt, så du får prøve deg frem på hvordan kroppen din reagerer.
Selv bruker jeg Stevia som erstatning, kjøpt fra USA.
elian sa for siden:
Jeg bruker Sukrin... Det er 25% mindre søtt enn vanlig sukker, og er >VELDIG> dyrt, desverre. Men det er det søtningsmiddelet jeg liker smaken best på :) Også har det vanlig sukkerkonsistens, knasende og tungt. Ikke så lett at det blåser bort, sånn som Natreen og splenda og sånn :)
Men en ting: Natreen i pulver har over 90gr karbo! Natreen i flytende har 0gr... Vet ikke hvorfor, men det er vel verdt å merke seg... :rolleyes:
mofe sa for siden:
Se denne tråden;
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=513
Der diskuteres natreen/maltodextrin. Det fine er at natreen-pulver ikke veier like mye som sukker, derfor ok.
Jabba sa for siden:
Så når jeg kjøper suketter til teen min bør jeg unngå den blå som heter Natreen altså?
Hedda:) sa for siden:
Jeg bruker også Sukrin, er det som smaker best og som jeg anser som sunnest. :)
scartz sa for siden:
Jeg blir ikke helt klok på dette med søtningsstoff. Folk anbefaler masse forskjellig, samt andre sier man ikke burde røre det! :p Foreløbig bruker jeg natreen, men skulle gjerne hatt noe som ikke har karbs i seg. Natreen har en bitter smak om jeg bruker mye av det (f.eks baking). Sukrin syntes jeg ikke smakte noen ting...
Gerd sa for siden:
Har levd lavkarbo i snart 2 år, og er fremdeles ikke helt klok på dette med søtstoff ;)
Personlig må jeg holde meg mest mulig unna, pga. det trigger så innmari søtbehovet mitt :)
scartz sa for siden:
Jeg har kun søtning i te en gang i blant, da blir det suketter (natreen). Men så baker jeg i perioder. Da er jeg usikker på hva jeg burde putte i, for da er det ofte store mengder.. (sjokoladekake, brownies ol).
Sukrin har ca 75% av søtsmaken til vanlig sukker, så man må bruke litt mer. Det passer glimrende til baking.
Gerd sa for siden:
De få gangene jeg baker, så bruker jeg splenda. Blir ikke så mange karbene, siden det er så lett i vekt :)
Jeg synes det er litt vanskelig å bake med Splenda, siden det har så lett vekt. Sukrin er lettere siden det ser helt ut som vanlig sukker. Så da tar jeg utgangspunkt i vanlige oppskrifer, og så søter jeg det bare litt ekstra.Og så inneholder det jo 0 karbo.
scartz sa for siden:
Hmm.. men det som er så merkelig er at jeg ikke smaker sukrin! Det smaker... Ingenting! Flere av vennene mine er helt enige, så det hjalp ikke å sukre teen min med sukrin.. Kommer ikke det til å skje med bakingen også da? :/ Skulle nesten tro at jeg manglet noen smaksløker :p Har lest at det er veldig forskjellig fra person til person om de smaker sukrin i det hele tatt!
Hmm, jeg har ikke smakt sukrin i te, for den drikker jeg gjerne usøtet, men kanskje den blir litt borte når man heller den direkte i noe som er kokvarmt?
For bakst med sukrin er særdeles vellykket altså! :)
Pearl sa for siden:
Jeg bruker mest splenda. Jeg søter ofte med bringebær og bruker også ofte ublandet Fruiss saft (med sukralose) som søtemiddel i desserter. Jeg liker veldig godt den som smaker Grenadine, hva nå enn det er for noe? Men den smaker rød saft sånn som jeg husker det fra gamle dager. :)
Stellamor sa for siden:
Jeg bruker Splenda. Fungerer helt fint.
Anitra sa for siden:
Jeg skal nå teste ut sukrin, som jeg får tilsendt i en pakke, men i hovedsak bruker jeg splenda og natreen.
Jabba sa for siden:
Er det noen forskjell på suketter? Hvilken som er best for oss på ketolyse? Canderel eller Natreen?
dynamitt sa for siden:
Jeg holder meg langt unna slike kjemiske søtstoffer.
Aspartam inneholder en metanol-del som kan skape synsforstyrrelser, jeg bruker aspartam som maurkverk, det funker. Aspartam har dårlig innvirkning på hjernen, flekker/huller dannes. Aspartam er i ferd med å erstattes som kunstig søtningsmiddel i flere land pga de negative virkningene det har i kroppen, derfor er det jo greit å få godkjent et annet kunstig søtningsstoff, nemlig
sucralose er ikke noe sukker. Det er et kjemisk stoff naturen aldri har sett før. Faktisk settes det i samme kategori som organoklorider (DDT, PCP, PVC, HCB, kloroform; kjente insektsmidler og løsemidler). Det har i praksis ikke blitt utført omfattende testing på mennesker over lengre tidsrom. Ingen vet langtidsvirkningene
saxpia sa for siden:
Men sukrin er, etter som jeg har skjønt, naturlig. Og da skal det vel være greit å bruke?
Skal ikke være lett, dette, nei.
(jada, ser at tråden er noen måneder gammel, men problemstillinga er jo aktuell hele tida ;) )
Kanutten sa for siden:
Leste et sted at sucralose har lang nedbrytningstid. Den mengden man inntar kommer ut igjen i samme mengde og blir sendt rett ut i kloakken. Resultatet er søtere og søtere vann/hav og det er ikke sikkert fisken vil trives med det i lengden :p :confused:
Fant et [url="http://www.nilu.no/index.cfm?ac=news&text_id=28953&folder_id=4316&view=text"][/url]sted som sier litt om det... Hva kan man spise nå som IKKE er skadelig for noen eller noe??:confused:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.