< Tilbake til oversikten

Stevia kommer sannsynligvis tilbake

elian sa for siden:

Å ja!!! Det hadde vært fint!!! :)

mofe sa for siden:

Tar nok en god stund ennå, men kanskje om en 10 års tid?

Jeg har Stevia som har blitt kjøpt til meg fra USA, og bruker det i smoothies. Jeg bruker en "lillefingernegl"-størrelse på mengden, om jeg måtte ha brukt sukker, ville det ha blitt 2-3 ts, tenker jeg. Så det er stor forskjell!

elian sa for siden:

Hmmm... Rart de får selge det, når det er ulovlig? :rolleyes:

Homer Simpson sa for siden:

Sitat fra: stevia.no/om_stevia.htm :

" I USA oppnådde stevia på 1980-tallet stor popularitet som et naturlig søtningsstoff, og ble brukt i en rekke produkter. Men i 1991 erklærte FDA (Food and Drug Administration) at stevia ikke var egnet som tilsetning til mat. Mange mener at dette skjedde fordi urten utgjør et naturlig, kraftig, billig og ikke patenterbart søtstoff, og derfor kunne være truende for farmasøytisk fremstilte søtstoff som mannitol, sorbitol og xylitol. Det var i alle fall etter press fra et stort næringsmiddelfirma at dette forbudet kom. I 1995 ble det lempet litt på restriksjonene slik at stevia nå kan selges som et kosttilskudd, men det er fremdeles ikke tillatt som ingrediens i fabrikkfremstilte matvarer verken i USA eller Europa."

Så det er vel bare hva man kaller det som avgjør om det er lovlig eller ikke...

GNN08 sa for siden:

Krysser fingrene for at Stevia blir lovlig igjen! Men da må folk stå på og kreve at det skal bli lovlig også, underskriftskampanjer +++

Selv kjøper jeg stevia fra en nettbutikk her i Norge som er relativt ny, der selger de det som dyrefor da:p Men hvem har sagt det er ulovlig å spise maten til hunden eller katten sin da, det har ikke jeg hørt noe om:D

Synes det er greit å kjøpe fra Norge med tanke på tollen og slik, som har blitt helt nazi i det siste. Får ikke inn aloe vera lenger engang:mad:

Nå må vi stå på folkens!!

Siden heter altshop.no for de som lurer :) Der har de noen fine oppskrifter også, sjokoladekaken er nammm.. Et litt sunnere alternativ til kake i det minste, hehe.. :o

Adriane sa for siden:

Kjøper vanligvis Stevia i Sverige jeg, men nå har jeg bestillt noe som heter Stevia clear flytende hos Netrition, og pakken kom i dag. :D Skal hente på postkontoret etterpå. Er litt spent på denne, for jeg syntes den i pulverform er vanskelig å dosere. Er litt skarp med litt bismak.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.