Jabba sa for siden:
Hørte snakk om et peanøttsmør som ikke var tilsatt "ulovligheter" - noen som kan tipse om et navn??? Evt. hvor jeg får tak i det?
Ønsker også tips om et skikkelig godt kakaopulver - noe som er bedre enn vanlig Regia kakao.....
Jabba sa for siden:
Hørte snakk om et peanøttsmør som ikke var tilsatt "ulovligheter" - noen som kan tipse om et navn??? Evt. hvor jeg får tak i det?
Ønsker også tips om et skikkelig godt kakaopulver - noe som er bedre enn vanlig Regia kakao.....
Pearl sa for siden:
Peanøttsmør kan du lage selv ved å finhakke nøttene og tilsette olje.
Areola sa for siden:
Eller så kan du kjøpe økologisk, hvor det bare er tilsatt nøtter og salt. De inneholder ca 13 karber pr 100g.
screwball sa for siden:
Økologisk peanøttsmør har jeg funnet på både Prix og Eurospar her i Tromsø. Som nevnt - det har 13g karbo pr 100g.
Jabba sa for siden:
OK - da blir det økologisk neste! Noen som har oppskrift på en god middagssaus laget m peanøttsmør?
Anitra sa for siden:
Fant denne på nett, jeg har ikke prøvd den selv.
Nøttesaus
2 porsjoner
Ingredienser
½ boks peanøttsmør (350 g)
1 ss chilisaus
¼ dl mangochutney
½ båt hvitløk
*
* 1 ss chilisaus
* ¼ dl mangochutney
* ½ båt hvitløk
valleygirl sa for siden:
Jeg bruker Black & Green økologisk kakao. God, "myk" smak. Litt dyrt, men det er jo så drøyt vare at man har det lenge. Finnes i helsekost og i de større matvarebutikkene (ultra, meny, centra osv)
Nille sa for siden:
Valrhona 100 % cocoa er etter min mening det beste. Det får man på bl.a. Ultra og Meny - og sånne sjokoladebutikker.....
Adriane sa for siden:
Jeg har forsøkt å lage peanøttsmør selv, men resultatet ble ikke bra.
Brukte usaltet peanøtter og olivenolje. Ser at noen bruker smør og søtningsmiddel og. Noen som har en god oppskrift?:)
Jabba sa for siden:
Tusen, hjertelig takk for oppskrift på saus og tips om god kakao!!! Her skal det shoppes!!!
Miramax sa for siden:
Denne sausen pleier jeg å lage til kylling
1 ss peanutolje
1 boks kokosmelk
1 dl peanøtter fint hakket (eller peanutsmør)
1½ ss soyasaus evt. østerssaus
1 ss limesaft
1 båt presset hvitløk
1 ts koriander
FrøkenG sa for siden:
Jeg så at de har sukker- og kalorifritt peanøttsmør til salgs på lavkarbopikene.no. Jeg har ikke prøvd det selv da jeg synes det var for dyrt (er ikke såååå glad i peanøttsmør). Koster kr 69 for et glass og er søtet med splenda.
Gerd sa for siden:
Peanøtter har 10,9 gram karber pr. 100 gram.
[color=darkgreen][/color]
I dette peanøttsmøret er det 0 karber.
[color=darkgreen][/color]
Ikke mye peanøtter i det smøret da :rolleyes:
Nille sa for siden:
har du sett på hva det virkelig inneholder ?
Dette er etellerannet med peanøttsmak. Svært lite peanøtter i det ja. Hadde det vært peanøtter i hadde det nok vært mer karber.. Her i landet hadde det ikke vært lov å kalle det peanøttsmør med denne innholdsfortegnelsen. Det er det som er problemet med alle importvarene, de er som regel tilsatt saker og ting....
Alyssa sa for siden:
Jeg finner ikke Valrhona noe sted her i omegnen. Det eneste jeg finner er Confecta 100 %, kan det sammenlignes med Valrhona?
danish sa for siden:
Nei. Valrhona er for gourmether. Jeg ser ikke hva som er galt med vanlig bakekakao. Jeg liker den like godt som Confecta 100 %.
Det beste peanøttsmøret lager du selv. Pensle nøtter med bittelitt smør eller olje, samt salt. Ryst ved 175 C* i 10-15 minutter. Mos med stavmikser/blender. Tilsett ca. 1-2 spiseskjeèr olje (evt smør). Vil du ha nugatti, bruk hasselnøtter istedenfor peanøtter (men da må du "gni" av skallene med et håndkle efter rystingen), tilsett 1-4 spiseskjeèr honning (eller 1 ss. honning + søtningsmiddel), litt vanilje-ekstrakt, 1-2 spiseskjeèr kakao og 1-2 spiseskjeèr olje.
Her er en alternativ oppskrift på nugatti. (Den bruker smør!) Her er en alternativ oppskrift på peanøttsmør.
Nille sa for siden:
Jabba spurte etter noe som er bedre enn Regia.... og da er det ikke så mye å velge i :)
Valrhona er ikke bare for gourmeter da.... Den er for de som er glad i ren sjokolade og vil ha ..... ja..... noe som er bedre enn Regia ;)
Jabba sa for siden:
Hvor selges Valrhona?
Nille sa for siden:
I Stavanger har de det på Dropsen (i Klubbgata og på Kvadrat) og på Helgø. De hadde det på Ultra tidligere, men jeg fant det ikke der idag.
Jabba sa for siden:
OK - takk skal du ha Nille ! Da skal jeg lete på Dropsen når jeg er på Kvadrat neste gang.....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.