< Tilbake til oversikten

Sukkerartikkelen i tirsdagens VG

elian sa for siden:

Jeg blir litt forvirret av den artikkelen, jeg...

At lett-produkter er en bløff viste jeg. Og det var på tide at de skrev det på VG's forside!

MEN.... Jeg blir forvirret av disse sukkeralkoholene, og søtstoffene....

Mattilsynet mener jo at alt har like mange kalorier som sukker OG AT DET PÅVIRKER BLODSUKKERET??? Hva er egentlig riktig?

Leser jo her inne at bl.a Maltitol IKKE skal påvirke BS... Men ER det ritkig??

Finnes det en oversikt over alle disse alkoholene med info om de har invirkning på BS? En som er RIKTIG, altså... :rolleyes:

Må forretsen også bare nevne at enkelte av matvarene de testet ga meg sjokk!! Jeg TRODDE faktisk at disse "sunne bollene" hadde 33% mindre sukker! Ikke 67% sukker og 33% honning!!! :eek: Det der er ikke Uvitenskap fra produsenten, det er rent lureri! :cool:

scartz sa for siden:

jeg fant artikkelen på nett www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=541067 men den var ikke så omfattene som den i vg avisen, og den fikk jeg ikke lest :( hadde vært intr. å fått med seg!

Men ang sukkeralkoholer så har jeg blitt fortalt flere ganger av folk på forumet at som karbs, skal de ikke regnes med fordi det går ufordøyd igjenom systemet. Men folk reagerer forskjellig på det, og det kan være en vektstopper for noen! Varierer fra hva slags sukkeralkohol det er også.

Dette er info jeg bare har plukket med meg forskjellige steder på forumet :)

danish sa for siden:

Her er deler av Mattilsynets dom. Den er ikke for kontroversiell, da det for det meste handler om kalorier, ikke blodsukker.

V. g. er idioter. De er brød og sirkus, intet mer.

Jabba sa for siden:

Det kommer visstnok en oversikt over søtningsstoffer i morgendagens VG!

Jabba sa for siden:

Klipper og limer litt fra VG nett:
LES VG I MORGEN!Da gir vi deg hele oversikten over alle de kunstige og naturlige stoffene maten tilsettes for å gjøre den søt. Både myndighetene og ekspertene har vurdert stoffenes trygghet og hvor mye kalorier de gir deg. En diabetesekspert vurderer også hva som er egnet og hva som absolutt ikke er egnet for de med diabetes.

I dag står det dessuten en artikkel om Stevia!

Pearl sa for siden:

Selv om de bommer litt på endel ting sett med lavkarbobriller, så synes jeg det er bra at de tar opp problemstillingen om sukker og søtning til debatt.

elian sa for siden:

Ja det synes jeg også er veldig bra! :)

Men jeg lurer på om vi kan stole på det de skriver? De er jo av den oppfatning at det er KALORIER som er farlige for oss... :rolleyes:

Og den artikkelen om søtningsmidler som kommer, tar den hensyn til blodsukkeret? :cool:

GNN08 sa for siden:

Synes VG er pysete som ikke tør å skrive mer om Stevia enn det mattilsynet sier!! De har jo tydeligvis skjønt at det ligger noe i det og at det fatter folks interesse, derfor skriver de om det.. Men jeg skal helt ærlig si at om jeg ikke hadde hatt noe særlig peiling fra før og lest den artikkelen som står i VG i dag hadde jeg ikke følt meg noe smartere, heller mer forvirret!!

Håper folk stepper opp og krever at stevia skal bli lovlig igjen nå! Vi skal kunne velge selv hva vi putter i oss!! Aspartam og sukker er lov, noe som har flere påviste negative virkninger, men stevia derimot som er bevist sunt, neida det er ikke lov! Hinsides idiotisk hvor mye penger og makt sukkerindustrien har.

Selv om stevia er ulovlig til menneskeføde vet jeg at noen nettbutikker selger det som dyrefor:p Ingen kan vel si noe på om vi spiser maten til hunden vår, det er ikke ulovlig hvertfall!! Siden jeg kjøper fra er norsk og heter altshop.no, synes det er greit å handle fra Norge siden tollen har blitt helt nazi, får ikke inn aloe vera lenger engang:mad::mad:

Håper folk vil være med på å spre kunnskapen rundt sukker, kunstig søtningssmiddel og stevia, for det kan hjelpe veldig mange som sliter med overvekt, diabetes+++(lista er lang)
:):)

GNN08 sa for siden:

Og ja, glemte en ting. Hvis du ikke kan så mye om stevia så står det endel info på den siden jeg nevnte, pluss oppskrifter.. Bare spør!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.