< Tilbake til oversikten

1 år på lavkarbo og høyere blodsukker

Homer Simpson sa for siden:

Jeg har gått på Skaldeman i litt over 1 år nå. Jeg tok div blodprøver rett etter oppstart i fjor, og tok nye her om dagen for å se om det var noen forskjeller.

Jeg har ikke lista foran meg nå, men bl.a. var kolesterolet litt høyere enn i fjor, ikke at jeg bryr meg om det...

Det som jeg syntes var veldig merkelig var at fastende blodsukker hadde økt. I fjor lå det på 5,4 og i år var det 6,1. Jeg trodde ikke det var mulig, siden jeg sjelden er over 15g karbo om dagen og ikke spiser enorme mengder protein. Men det forklarer kanskje hvorfor jeg har gått ned bare 14 kg.

Uansett så mente legen, som faktisk var positiv til lavkarbo selv om han ikke har lov til å anbefale det, at jeg burde ta en sånn glukosebelastningstest. Men, har det egentlig noen hensikt?
Selv om det kommer fram at jeg har insulinresistens så vil det vel ikke ha noen praktisk betydning?
Jeg kan jo ikke leve mer lavkarbo enn jeg gjør...

Noen synspunkter?

valleygirl sa for siden:

"ikke har lov til å anbefale det" ?????? Av hvem, potetnaziligaen? eller treenighet av statens ernæringsråd, grete roede og den hellige ånd (også kjent som kåre norum) ? :rolleyes:

Adriane sa for siden:

Potetnaziligaen:D:D LOL
[color=#ff0000][/color]
Da jeg la om til LCHF i februar i år lå min c-peptid på 1765, noe legen syntes var helt greit. Nåværende lege vil ikke måle c-peptid på nytt, og ja, jeg skal bytte lege så fort det lar seg gjøre. Jeg går ikke ned, men lucky me så har jeg ikke gått opp et gram på et halvt år. Tror at jeg er av de som ikke kan drikke kaffe, fløte, muligens ost m.m., men skal teste det etter jul. Skikkelig hard metabolisme. Kan det være det??

energibunten sa for siden:

Denne var HELT konge !!!

danish sa for siden:

Jeg kan forklare hvorfor.

Mettet fett skaper insulinresistens i muskel. Dette er nyttig, fordi det bevarer glukose til vitale funksjoner. Insulin-resistens hindrer at glukose forsvinner inn i muskel.

Lavkarbo-folk har gjerne småhøyt (prediabetisk) blodsukker om morgenen, bl. a. p. g. a. økte nivåer med veksthormon. Blodsukker er ikke det samme som insulin. Du spiser noen egg eller litt bacon, og proteinet fører til at nok insulin slippes ut til at blodsukkeret synker. Insulin-nivået ditt er derimot mye lavere enn hos en diabetiker, både før og efter frokost.

Adriane sa for siden:

Hva er det du driver med her a?

:D He-he. Ev. legeforeningen. Det spøker vel for legelisensen hvis man går imot statens anbefalinger.

Interessant... Jeg regna med at insulin-nivået var tilsvarende høyt. Men, det forklarer ikke hvorfor jeg ikke går noe særlig ned.
Har du noen linker til artikler på området?

danish sa for siden:

Kommer ikke på noen videnskabelige artikler om det for øyeblikket, men Hyperlipid har skrevet om det.

Om manglende vekt-tap kan det være mange faktorer. Fiber kan være en. Mange reagerer også på meieriprodukter, som er notorisk fetende (kanhende jødene er inne på noe med å skille melk og kjøtt). Melkeprodukter er insulinotropiske (trekker insulin) og inneholder masse tørrstoff (som fôrer bakterier, som lagrer overskuddsenergien som fett på kroppen vår; se min tråd). Det tryggeste er smørolje. Noen tåler fløte o. s. v. Eksperimentèr.

danish, spiser du ikke fiber ? Du mener kornfiber, sant ? Jeg merker at magen blir happy nok med kornfiber, mens resten av kroppen ikke. Men jeg spiser nok litt for lite fibermat og for stor andel fett/egg/melk. Noen tips ? Kanskje jeg skulle få inn knuste linfrø fibrete grønnsaker og kjøtt som stabiliserende enda mer ?

Sorry for å hoppe av trådens tema...

danish sa for siden:

Jeg mener fiber, som i kostfiber. Det sveller i tarmen, og skaper forstoppelse. I tillegg irriterer det fordøyelsen (derav linfrøs laksative effekt), fôrer det endel ugunstige bakterier o. s. v.

Mye protein kan også være forstoppende. Den beste kuren er rent fett. Du kan ikke lage murstein av smør ved kroppstemperatur. Knuste linfrø har også andre problemer, som ustabilt flerumettet fett og ulike giftstoffer (blant annet hydrogencyanid).

Vibeke-67 sa for siden:

Det som hjalp jeg da jeg hadde insulinresistens, var Metformin. jeg gikk ikke ned på lavkarbo, mens metformin hjalp meg. Det hjelper insulinet å virke.
Jeg fikk målt dette på fedon lindberg-klinikken. Litt dyrt men veldig god oppfølging.

Du mener vel det såkalte vit B17 som i for eksempel bitre mandler, gress, bær, nøtter, kjærner, etc ?

Det må du ikke være redd for. Kroppen fikser dette helt naturlig og i Mexico brukes det som kreftbehandling. Det er stor forskjell på ren blåsyre og B17 og kroppen nøytralisere dette helt greit. Mattilsynet har skremsler om dette, men helt ubegrunnet. B17 er antagelig en grunn til at hunder og katter spiser gress. Det var naturlig i kosten vår mer før da kreft var mye mindre utbredt.

Jeg merker at jeg reagerer på kornfiber, mulig jeg reagerer mer enn jeg tror på kornproteiner. Men hadde trengt litt mer svelling i magen ;-)

danish sa for siden:

Hydrogencyanid er ikke nødvendigvis amygdalin eller lætril (som feilaktig kalles B17; B17 finnes ikke). Lætril er en marketingbløff. (se f. eks. her eller her). Linfrø inneholder ting som linostatin, som inneholder cyanid.[font=Times][/font]

Ok, HCN er noe annet, helt OK. Men at B17 er en bløff så lurer jeg fælt på hvorfor B17 blir angrepet så hardt fra FDA i USA og legevitenskapen generelt. Det er alltid noe muffens når forbudene er såpass kraftige.
Og de linkene var litt magre. En studie fra 26 år siden og en annen som gjentar resultatet fra 1982 10 år etter.
Jeg har visst ikke sett nok på dette....fint om du kikker etter litt flere bevis mot som hjelp for min søken...

Photobscura sa for siden:

Homer Simpson!
Jeg opplevde akkurat det samme som deg, kanskje for et halvt år siden så oppdaget jeg at vekta begynte å peke oppover igjen, og etter en stund så besøkte jeg legen.
Da hadde blodsukkeret gått fra helt perfekt, til over seks, og jeg følte stor grunn til bekymring i og med at jeg er insulinresistent, og har fått forespeilet LADA (latent autoimmun diabetes blant voksne).
Det jeg gjorde, som fikk blodsukkeret ned igjen var rett og slett å kutte ut alle meieriprodukter, bortsett fra smør. Nå ligger verdiene mine fastende på mellom 4,5 og 5, og jeg har siden meierikutt den første september gått ned nesten ti kg.

Jeg har den siste tiden kutta veldig ned på meieriproduktene (-smør). Har spist ost ca 1 gang i uka, rømme 1 gang pr 2 uker. Men det er kanskje like greit å kutte det helt ut.

Det har blitt en del lavkarbo-øl i helgene også, men jeg kan ikke skjønne at det skal ha så voldsomt utslag, for det har jeg jo holdt på med i mange år. Bortsett fra at det var vanlig pils før i tiden og masse brødmat og pasta. Og da var blodsukkeret normalt. Merkelige greier...

Photobscura sa for siden:

Ja, det er ikke lett. Men jeg har jo i tillegg bevega meg over på noe mer Lindbergsk, minus frukt, korn, kunstig søtning og som sagt meieriprodukter. Det har hatt stort utslag hos meg. Nå spiser jeg litt, men ikke veldig oftere enne jeg gjorde ketogent, men et måltid kan bestå av en neve nøtter, bær. Og jeg spiser en del belgefrukt sammen med kjøtt. Som f.eks kokte linser, hummus, sånne ting. Trodde det skulle gjøre at jeg gikk saktere ned i vekt, men nei, jeg har tapt mellom et halvt og ett kg i uka, så jeg må i grunn si meg dødsfornøyd.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.