< Tilbake til oversikten

Hvor mye vann drikker dere om dagen på ketolysedietten?

Nitja sa for siden:

Jeg har aldri vært så flink med og få i meg nok drikke så sliter litt med og drikke nok tror jeg, hvor mye drikker dere andre på ketolysedietten?
Jeg prøver og få i meg 4 liter vann om dagen..

scartz sa for siden:

Når jeg gikk på ketolyse drakk jeg ca ingenting vann! :p Vet jeg burde, men syntes det faktisk er litt vanskelig. Det påvirket ikke vekta mi heller, om jeg drakk mye eller lite. Men slikt er nok forskjellig fra person til person.

Er lettere å drikke vann om man har en flaske med seg hele tiden.

Fungirl sa for siden:

Drikker minimum 3 liter om dagen og gjerne litt fun light til middagen. Vannet prøver eg å få i meg før eg er ferdig på jobb så eg skal slippe å gå hele natta på do :)

Tiram sa for siden:

Nja.. Når jeg er hjemme har jeg alltid et 1/2 liter glass stående med vann. Så jeg rekker nok noen liter i løpet av en dag. Vil tippe et sted mellom 3 og 4 liter de dagene jeg ikke trener. Har jeg vært på trening drikker jeg minst 1 liter mer.

Nitja sa for siden:

Tror jeg har drukket for lite i dag (ca 1,5 l bare) for merker jeg begynner få litt hodeverk..

Litt redd for ikke og få i meg nok for leste en plass at avfalls stoffene skilles ut gjennom urinen og at det kan være hardt på nyrene?!

Pearl sa for siden:

Ca. 2 liter.

Trudeh sa for siden:

I starten drakk jeg som en gal...trodde det aldri ble nok. Men da jeg en dag tok et testmål og fant ut at jeg sikkert drakk i overkant av 4 liter, slappet jeg mer av. Nå ligger jeg på omkring 3 litr. Og det MÅ jeg ha, jeg har vent meg til det og kjenner trang til vann med en gang om jeg går for lenge uten. Dessuten er det lett og forveksle sult og tørste.:D

Nitja sa for siden:

Ja det merker jeg godt det med tørst og sult ja, merket at jeg spiser mye mindre en jeg pleier til måltidene pga jeg drikker så mye vann ved siden av..

Men nå skal det spises pannekaker :-D

kiril sa for siden:

drikker rundt 2-3 l,får ikke i meg mer...tar alltid et liter mål til hver måltid og pröver å drikke alt...

Nitja sa for siden:

2-3 liter er ikke ille da :-)
Jeg har 2 liter flasker som jeg bytter på, når den ene er tom så tar jeg på nytt vann og setter i kjøleskapet, synes det ble enklere og huske på og drikke da også smaker vannet mye bedre når det iskaldt :-)

kiril sa for siden:

jeg pröver og å fylle på flasker,har jeg det stående i stua eller noe så drikker jeg jevnlig utover dagen....

Nitja sa for siden:

ja jeg må ha en flaske fremme ellers så glemmer jeg det helt bort og drikke..

Elizabeth sa for siden:

Tja... 3 liter ca. Prøve til en hver tid å ha en mugge med vann i kjøleskapet. Har gjerne noen båter med lime i. :D

Løvetann sa for siden:

Drikker mellom 2 og 3 liter, pluss noen store kopper av forskjellig urtete. Har et halvliters glass med meg det meste av dagen.

I motsetning til de fleste over drikker jeg lunkent vann. :eek: :D
Jeg heller kaldt vann opp i glasset + litt kokt på toppen. Veldig behagelig når en har vent seg til det. :ja:

Det var en ayurvedisk lege som anbefalte meg å drikke lunkent vann. Og da kom jeg på at jeg har hørt flere innen alternativ medisin som også har sagt det; at kroppen har bedre av lunkent vann enn iskaldt. Kanskje indre organer får litt sjokk hvis en bøtter nedpå med store mengder isvann? Små mengder fordelt over dagen blir jo en annen sak …

Synes det er vanskelig å la være å drikke så mye om kvelden. Og jeg må alltid opp en gang i løpet av natten. :(

inglan sa for siden:

Skal man virkelig drikke så mye som 2-4 liter vann om dagen?:eek:
Tidligere hørte jeg at man skulle drikke så mye at urinen ble nesten blank, men så har jeg lest at det ikke er bra å drikke så store mengder da det er hardt for nyrene. De går på høygir.:(

Noen andre som også har lest dette?:)

Fungirl sa for siden:

2 liter vann vil jeg ikke si er store mengder. Legen min anbefaler meg ca 3 liter vann. Er ikkje nødvendig å drikke hele dagen liksom, men vann driver ut den dritten vi har i kroppen samt tar med seg fettet ut :)
Så ja anbefaler absolutt å drikke vann :)

Kitt sa for siden:

Det har vært historier om folk som har dødd av for stort vanninntak, men da snakker vi 8 liter på noen timer( i ecstasy- rus bla.)
Mellom 2 og 3 liter pr dag er det man trenger for å opprettholde kroppens funksjoner. På ketolyse kan man trenge noe mer.

Det er ikke anbefalt å drikke veldig mye annet enn hvis man trener/svetter mye. Nyrene tåler enormt, men systemet som helhet liker ikke å bli vannet ut. Det gjør blant annet at man kan få problemer med elektrolyttene i kroppen, dvs at man feks får for lite natrium/ kalium og det sliter på hjertet og dets evne til å jobbe.

Veldig forenklet, men....

screwball sa for siden:

4-5 liter har jeg lagt på, må kompensere for de 2 litrene med kaffe jeg drikker om dag.....:o

Kitt sa for siden:

Det er seff også et poeng!:)
Drikker man mye vanndrivende som te og kaffe (og alkohol) må man fylle opp igjen. Og det går jo utenom de vanlige literne!:p

LilleM0r sa for siden:

Hmmmm.... kunne ikke dy meg for å legge med denne artikkelen.
Det finnes et utall av artikler om samme tema.
Kan det være nok en myte som er avlivet?

"Kaffe er ikke vanndrivene - men blir kortere tid i kroppen enn andre ikke koffeininnholdige drikker" - er også flere og flere som skriver.....
Hva vet vel jeg:rolleyes::rolleyes:

Kaffe ikke vanndrivende likevel

Artikkel hentet fra: [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"]dn.no[/EMAIL]
Adressen til artikkelen er: http://www.dn.no/jgo/c3_re/http://www.dn.no/forsiden/article220006.ece
Publisert: 20.04.2004 - 08:45 Oppdatert: 20.04.2004 - 10:09

Hittil har det vært en opplest sannhet at koffeinholdige drikker tørker ut kroppen. Ikke sant, konkluderer ny forskning.
Amerikanske forskere har funnet ut at koffeinholdige drikker akkurat som andre drikker er med på å opprettholde kroppens væskebalanse. Resultatene viser at brus, jus, kaffe, te melk og vann alle bidrar til kroppens daglige opplagring av vann.

• Dette er oppsiktsvekkende nytt. Mange kvier seg for å benytte koffeinholdige drikker som tørstedrikke fordi de tror det tørker ut kroppen. Men denne undersøkelsen slår fast at væsketilførselen like gjerne kan komme fra koffeinholdig brus som noe annet, sier informasjonssjef Aina Lunde i Bryggeri- og mineralvannforeningen til nyhetsbyrået Newswire.
    De siste årene har det kommet stadig flere leskedrikker som benytter seg av koffeinets oppkvikkende effekt.
    Menn trenger mest
    Forskerteamet fra det amerikanske vitenskapsakademiet National Academy of Science fant at menn med riktig væskebalanse i gjennomsnitt fikk i seg 3,7 liter drikke hver dag, kvinner 2,7 liter. 20 prosent av dette får vi fra maten vi spiser. Resten drikker vi.
  • I det daglige får vi det vi trenger av væsketilførsel gjennom et vanlig drikkemønster, det vil si det vi drikker til maten og i sosiale situasjoner. I tillegg fylles det daglige behovet ved at vi drikker fordi vi er tørste, sier Lunde.
  • Man trenger med andre ord ikke å supplere med vann for å ha optimal væskebalanse, sier hun.
    Svetting
    De amerikanske forskerne gjør oppmerksom på at høy aktivitet og varmt vær får imidlertid fart på væsketapet på grunn av økt svetting. Studier har vist at kroppen da kan trenge så mye som seks liter i løpet av dagen for å ta igjen det tapte.
    En tommelfingerregel sier at kroppens fysiske prestasjon synker ti prosent for hver prosent væske som forsvinner ut av kroppen under trening.

Kitt sa for siden:

Tusen takk for interresant innlegg!:D

Jeg er selv en ikke- tørst person og kan ikke skjønne hvordan folk klarer å dytte i seg litervis med vann bare fordi de tror de må. Blir bare kvalm, jeg.

Kanskje det tom er derfor noen blir kvalme mens de går på ketolyse, de drikker rett og slett for mye!:confused:
Har opplevd dette med nyopererte pasienter som får væske intravenøst. De blir kjempekvalme og får sprutbrekninger, men dette gir seg når man stopper væsketilførselen og gir dem vanndrivende i stede!:eek:
Forskning har også vist at mange nyopererte ikke blir dårlige av narkosen, men av kunstig, overdreven væsketilførsel!

Hmmm, bare en tanke!

scartz sa for siden:

Jeg, personlig, tror ikke at vann er så sinnsykt mirakelkur som mange vil ha det til. Drikker man noen glass vann til dagen tror jeg det holder lengre. Tror ikke man trenger mange liter til dagen. Med mindre man trener!

Fungirl sa for siden:

Denne uka har eg drukket veldig mye vann og resultatet på vekta var ned 1,7 kg og dette er vel det eneste eg har gjort annerledes. Drikke nok vann, men denne uka har eg drukket mer så eg har troa på at vannet drar med seg fettet ut når man er på do.
Men mirakelmiddel er det nok ikke :)

Skippy sa for siden:

HA! Det har jeg visst lenge. Hadde kaffe vært vanndrivende hadde jeg vært tørr som en gjenglemt rosin innerst i matskapet.

Nitja sa for siden:

Jeg tror heller ikke vann er en såkalt mirakelkur men tror nok på at og drikke vann hjelper på for forbrenninga..
Og ikke minst dra med seg avfallsstoffer ut av kroppen.

Fungirl sa for siden:

Drar også med seg fettet ut :)

Nitja sa for siden:

Ja da er det vell bare til og pøse innpå med vann :-P

Fungirl sa for siden:

Råd er å drikke det så tidlig på dagen som mulig, så blir det søvn om natta istedenfor toalettvandring ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.