Ja. Eggeplommen er meget næringsrik, og hvitten er rik på protein. Hvitten bør stekes skikkelig, fordi den inneholder ulike næringshemmere. Plommen er best rå, men helt brukbar stekt. Jeg lager speilegg og spiser plommen rå med en lang skje imens alt steker. I tillegg lager jeg mye fet iskrem med rå eggeplommer.
Anbefalningene om egg er bygd på troen på at kolesterol er farlig. Det er det ikke. Kolesterolhysteriet er nettopp det: et hysteri.
Jeg spiser nok fort 10 egg hver dag, hvis jeg teller med eggerøra til frokost, 3-4 oopsi roll's, shake med ekstra egg i, stekt burger med egg på ++++ :p
Det er IKKE sant at man får høyt/dårlig kolestrol av egg :)
Jeg begrenser meg heller ikke når det kommer til egg.
Så vidt jeg har forstått det, dersom man absolutt skal henge seg opp i kolesterol, er at inntak av kostkolesterol fra naturlige kilder får kroppens eget kolesterolnivå til å synke.
Æ har spist stekte egg, kokte egg, omelett, rå egg, you name it! Og det har vært grunnlaget i kostholdet mitt så langt. Men så har det skjedd noe merkelig. Æ blir så dårlig i magen når æ spiser egg. Uansett, stekt eller kokt. Har begynt å lure på om æ rett og slett har utviklet en eggeallergi! Men æ kan fortsatt spise mat som innholder egg - for eksempel knekkebrødene som æ har funnet her inne. Eller lapper.
Æ starta på ketolysekuren i juni i år, så æ nærmer mæ et halvt år. Har vært i ketose sånn jevnt over, tror æ. Har hatt utskeielser, men ikkje så innmari mange og ofte. Burde æ stoppe opp og gå over til lavkarbo istedet?
E det nån som har lignende erfaringer? Eller som har noen kloke tanker omkring det?
Enig med Danish, (takk for opplysningene en tid tilbake). Det som kan være mindre bra er å steke plomma slik at fette/kolesterolet i plomma blir utsatt for luft og varme. Da kan kolesterolet degraderes og det er ikke like sunt som når den ikke stekes.
Du kan gjøre som danish eller spise kokte egg eller skille eggene og spise plommer en gang og steke hviten til eggerøre en annen gang. Eggehviterøre er faktisk ganske så godt.
Friskt og ferskt kolesterol inntatt gjennom maten er totalt ufarlig. Kroppen bare justerer sin egen produksjon tilsvarende.
Startet på ketolyse i august og har meget samvittighetsfullt spist masse egg og bacon osv. og gått ned 8 kilo. Kjempefornøyd med det!!! Men, kolesterolet har gått opp fra 7,0 til 8,7. Min far døde av hjerteinfarkt og morfar hadde angina, så legen ville sette meg på medisiner med en gang. Jeg har kranglet meg til at jeg skal spise Fedon til etter jul og måle på nytt på nyåret. Pga. dette har jeg da gått vekk fra egg og bacon til frokost. Kjøper fullkornbrød av rug på Rema 1000 og sliter med å tygge i meg en skive til frokost. Har derfor gått over til havregrynsgrøt med søtning og kanel på. Fungerer kjempefint for meg.
Mitt beste råd er å søke på ordet Kolesterol her inne og lese. Man dør ikke av kolesterol og det er mange her inne enige i, til tross for din families sykdomshistorie og hva legen din sier. Det er et mye mer komplekst tema enn at du må gå på medisiner, bom basta.
Det har kommet langtidsstudier i dette året som gir kolesterolmedisiner sparken i kampen mot hjerte og karsykdommer, så her ligger det andre løsninger klart allerede for den årvåkne.
Men mitt råd er at du leser og funderer og lærer litt selv om kolesterol :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.