< Tilbake til oversikten

Fett?

Confused sa for siden:

Dette er saa vanskelig synes jeg. Ja, jeg skjonner at fett er sundt, gjor maten mer smakfull (etter min mening), og at den gir deg den mettheten du trenger (eller noe i den duren).
MEN, jeg skjonner bare ikke hva som er "sundt" fett. Okey, saa alt fett som er paa dyr er sundt, kaldpressede oljer, notter, avokado, ost, flote, fisk. Stemmer dette? Hva er usundt da? Kan jeg ha forstaatt det riktig om at "naturlig" er det sunne (som de jeg nevnte)? Og at om fettet er "kunstig" er det usundt?
Ogsaa har jeg hort at noen karbohydrater er sunne, mens andre er usunne. Er ikke karbohydrater karbohydrater? Og det som avgjor om det er sundt eller ikke er mengden?
Jeg skjonner ikke dette jeg. Straks jeg tror jeg forstaar det, leser jeg noe som faar meg til aa tvile.

Runegutt sa for siden:

Det fettspørsmålet er litt vanskelig, men du er i hovedsak inne på det.
Av fett skal du holde deg unna margarin, varmpressede/kjemisk fremstilte oljer og transfett. Står det vegetabilsk fett i innholdsfortegnelsen betyr dette: "Joda, en gang var dette olje fra en bra plante, men nu har vi tilsatt luft, og varma den opp slik at du er garantert hjerteinfarkt."

Karbohydrater er så meget det også.
Hva du skal spise, er litt avhengig av kostholdsfilosofien din.
Spiser du Lindbergiansk, spiser du en hel del karbohydrater fra grønnsaker, frukt, bær og belgfrukt. Dette er lavGI karbohydrater som gir moderat/liten økning i blodsukkeret.

Håper dette var forståelig

Sirius sa for siden:

Bare legger til at ja - karbohydrater er forsåvidt karbohydrater når du skal telle dem. MEN du ønsker at mesteparten av karbohydratene du spiser først og fremst skal komme fra grønnsaker, for å få i deg mineraler og vitaminer du trenger :) "Raske" Karbohydratene fra hvitt mel, sukker og stivelse påvirker blodsukkeret ditt ufordelaktig, og gir ikke samme næring som f eks grønnsaker.

Så enkelt sagt, ja, karbohydrater er karbohydrater i seg selv, men det betyr ikke at en dagsrasjon på 20 karber bør brukes på f eks sukker :)

Confused sa for siden:

Takk. D hjalp litt paa fortvilelsen, ja :)
Egentlig stort sett slik jeg hadde skjont d. Veldig nyttig d m innholdsfortegnelsen paa oljen. Ikke alle som er flinke til aa skrive om oljen er kaldpresset eller varmpresset, og det er heller ikke gitt at de paa butikken har peiling heller.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.