< Tilbake til oversikten

Kan noen forklare meg GB?

scartz sa for siden:

Har forstått GI, den er grei. Men forstår ikke helt GB! Lest om det på hjemmesiden til fedon, men fatter det fortsatt ikke helt :p

Hva er gode tall, hva er dårlige? Når jeg har lært meg GB, burde jeg se på det eller GI, eller begge deler? Er helt gresk for meg.. Prøvde å søke om det på forumet også, men finner ikke nok info til at jeg skal forstå det..

GB er Gi * karbs per 100 gram? And then? :p

Ligotage sa for siden:

Glykemisk Indexs vs Glykemisk belastning

For å fastsette glykemisk indeks for en matvare må et testpanel ( vanligvis ca 10 personer ) spise en porsjon av matvaren som gir nøyaktig 50 karbohydrater og deretter måles gjennomsnittlig effekt på blodsukker etc (m.m) og glykemisk indeks blir fastsatt. Utfordringen er det at enkelte matvarer har høy ”karbotetthet” (næringsinnhold av karbohydrater pr. 100 g) mens andre har veldig lav.
Noen eksempler: Kokt gulrot har GI på 58, mens frokostblandingen Kellogs Frosties har GI 55. Betyr det at det er bedre å spise Frosties…? For de fleste vil fornuften svare at kokt gulrot er best, men om den streiker er GB et godt alternativ…. For å få i seg 50 g karbo fra Kellogs Frosties må en spise kun 58 gram. (altså en helt vanlig porsjon) Derimot, skal en få i seg 50 g karbohydrat fra kokt gulot, da må en spise 667 gram, altså mer enn en halv kilo!! Da må en være veeeeldig glad i gulrot..:-)

I tabellen for glykemisk belastning tas det altså høyde for den store variasjonen av karbohydratinnholdet i en matvare – selv om GI i utgangspunktet kan være likt.
GB regnes ut som følger: (Karbohydratmengden i en gitt matvare * GI) delt på 100 = GB

100g kokt gulrot som inneholder 7 g karbo og GI på 58, regnestykket blir som følger: (7G58)/100 = GB 4
100 g ”Frosties” inneholder 87 g karbo men har GI på 55 ( 87
55)/100 = GB 48

Et annet eksempel: Vannmelon og Popcorn har samme GI = 72, mens GB er henholdsvis 4 for vannmelon og 40 for popcorn! En må spise et kilo vannmelon for å få i seg 50 g karboh, mens en får i seg 50 g karbo ved å spise kun 91 g popcorn……

Håper dette kan hjelpe....?

scartz sa for siden:

joo.. Men betyr det at personer som følger lindberg, burde kun se på GB? Og er det grenser innenfor GB? Mente å ha lest at GB under 10 kan man spise ubegrenset av, GB under 20 litt av, over 20 må begrenses...

Runegutt sa for siden:

Hvorfor gjør dere Lindberg så vanskelig?
Glem nå GB og GI en stund, og lev etter følgende formel:

Spis 5-6 måltider pr. dag
Hvert måltid skal ha en proteindel tilsvarende håndflatens tykkelse/omkrets, og det dobbelte i grønnfor.
Et av måltidene kan du ha 1/2 handflate Ris/potet til
Hver dag 2ss olivenolje og eller fet fisk som et måltid

Du kan spise frukt+nøtter som 2 måltider.

Dette kan du spise ubegrenset av:
Overjordiske grønnsaker (Hørtes fantastisk godt ut :-)
Bønner/linser /erter

Gracella sa for siden:

Så da satt det altså 10 persomer og trykket i seg 667 gram kokt gulrot, he, he :D:D:D.
"Opp med humøret gutter og jenter, det neste dere skal testspise er rosenkål. Et halvt kilo hver"

Ligotage sa for siden:

Flire... er faktisk sånn, at testpersonene for GI satt å gnafsa i seg 667 g kokt gulrot.....morsomt.:-))

Ingen grunn til å bli forvirret eller henge seg opp i dette. Som hovedregel er matvarer med lavere GI et sunnere valg, kan heller ikke huske å ha lest en anbefaling om hvor "grensen" for GB går, men etter å ha sjekket en tabell for GB tror jeg det kan være en fin pekepinn å holde seg under 10, slik du nevner.

Runegutten har et poeng i at en ikke trenger gjøre dette mer komplisert enn det er, men både GI og GB er hjelpemidler og indikatorer som kan gjøre det enklere (om en er i tvil) å ta sunne valg. Og siden vi er forskjellig "skrudd sammen" er det mange som har stor nytte (og motivasjon) av å samle kunnskap og forstå sammenhenger. Tenker også at jo mer kunnskap en samler seg, dess mer "automatisk" går endringer av livsstil etc.

scartz sa for siden:

Jeg er flink til å gjøre ting komplisert for meg selv :p

Jeg fikk bare inntrykk av at personer som går på lindberg burde følge godt med på GI og GB, istedet for å telle karbs! Unner meg en halv pose boil in bag villris til middagen min. Ellers sliter jeg med frokost/kwells hvor jeg må erstatte brød.. Syns det ikke er særlig godt, bare praktisk. Salat kan jeg lage til kwells, men frokost er noe herk. Har 5 min på meg til å mekke sammen noe, og kommer aldri på noe fornuftig annet enn smoothie.. Går ikke lange tiden før jeg blir lei :p Så foreløbig har jeg ikke vært en flink lindberg elev :p

Runegutt sa for siden:

Lag ferdig omelett kvelden før, eller spis grønnfor med 1/2bx cc, eller kesam med fun

scartz sa for siden:

Men jeg tenkte på vita hjertego grovbrød, den har 29 karbs per 100 gr, med sammalt hvete og uten sukker. Den burde vel gå å spise på lindberg i små porsjoner?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.