< Tilbake til oversikten

Knutekål

Adriane sa for siden:

Knutekål har bare 3 karber pr 100 g. Er det noen som har oppskrifter? Har funnet noe på nettet, og at den har smak som mild kålrabi:)

Heksehilda sa for siden:

Jeg tror jeg ville brukt den som kålrabi, jeg. Dessuten er den god å bare knaske hvis en er litt småkjesken.

going down sa for siden:

Hva er knutekål? Hvordan ser det ut?

Adriane sa for siden:

Oki. I mitt temmelig etterhvert nokså gamle liv, så har jeg da ikke hatt kjennskap til denne grønnsaken.
I går handlet jeg på Euro Cash på Svinesund. De har et bra utvalg av grønnsaker som man ikke finner andre steder, og knutekål har jeg aldri sett før. Tidligere har jeg forsøkt fennikel, nepe, jordskokk og rødbete, og i morgen skal jeg forsøke knutekål sammen med røkt pinnekjøtt av lam.

I løpet av et drøyt halvt år er jeg da introdusert for en god del levnetsmiddel som jeg ikke visste om.

Og det er jo forbaska morsomt!!!

going down sa for siden:

Har nå funnet bilde av knutekål på google. Det er det man kaller kålrabi i Tyskland. Smaker absolutt ikke som vår kålrot/kålrabi. Mildere og bedre på smaken spør du meg. Hvor får dere tak i denne?

Adriane sa for siden:

Som jeg skrev fant jeg denne i grønnsakdisken på Eurocash på Svinesund i går. De har et godt utvalg av mange forskjellige grønnsaker.

trillian78 sa for siden:

Dytte litt på denne

Skulle gjerne visst om noen har noen oppskrifter med knutekål. Knutekål er helt nyoppdaget for meg. Har laget en mos av den og blitt helt hekta! Nam! Også har jeg hatt den i grønnsakssuppe. Noen som har andre bruksområder for den?

Mos gjør jeg sånn:

• 1 knutekål
  • litt blomkål (sikkert ikke nødvendig, men gjorde det første gangen fordi jeg hadde litt rester som jeg ville bruke opp. Ble godt, så har bare fortsatt med det)
  • 1 fedd hvitløk

Koke til knutekålen blir helt mør. Tar litt tid.

Helle av vannet. TIlsette stor ts rømme og en stor ts smør, salt og pepper. Mose.

Mosen blir fastere enn blomkålmos og er KJEMPEGOD!

Adriane sa for siden:

Instemmer!! Jeg har blitt fan. Handler stort sett i Sverige siden den har lang lagringstid, og 5 kr kg er nesten gratis. :) Har du prøvd med litt muskat i fløtemos?

Knutekål må skrelles før bruk og brukes på de fleste områder som kålrot. Den er god smørdampet eller som stuing med litt muskat i. Smaken på knutekål er mildere enn kålrot og det kan derfor ved koking lønne seg å tilsette krydder eller buljong i kokevannet. Knutekål kan også brukes i wok, raspet som råkost eller som snacks delt i staver sammen med dip.

Egenskaper
Knutekål er rik på C-vitaminer. Den er lett fordøyelig og har få kalorier.

Kvalitetskrav
Knutekål skal ha hvitt, friskt og sprøtt fruktkjøtt og være fri for skader. Bladfestene skal være avskåret med en lengde på 5 cm. Knoller på 200 - 300 gram holder vanligvis den beste kvaliteten. Større knoller har lett for å bli treene.

Norsk sesong
august - desember

Holdbarhetskommentar
Knutekål skal oppbevares kjølig så langt ned mot 0 °C som mulig. Lagringsevnen er dårligere enn kålrot, men høy luftfuktighet gir knutekål holdbarhet i flere uker. Den kan gjerne pakkes i film.

Varianter av produktet
Knutekål grønn - Dette er en variant av knutekål som dyrkes i Norge. Smak og konsistens lik rødblå knutekål

trillian78 sa for siden:

Mmm... Muskat! Så lurt. Har en del restemos fra dagens ladning, så jeg skal prøve i morgen. Takk for tipset :klem: Smørdampet, wok og til dip høres også godt ut. Veldig anvedelig grønnsak ser det ut som. Rart den ikke er mer kjent. 5 kr kg var veldig billig. La ikke merke til hva jeg betalte for den på innvandrerbutikken, men det er sikkert ikke mye dyrere der.

Adriane sa for siden:

Her Er`n:D
[color=#006400][/color]
Dagens: Stekt knutekål med sjalottløk og bacon
[color=#006400][/color]
En knutekål ca 250 g skrellet og delt i terninger
4 små løk i båter
ca 200 g bacon i biter
[color=#006400][/color]
Sprøstek bacon og hold det varmt
Stek kål og løk i baconfett i 5-6 min - ha i mer smør om nødvendig
Bland og smak til med litt sitronsaft og sennep - for de som liker det
[color=#006400][/color]
Kan spises som egen rett, eller ved siden av både kjøtt og fisk
[color=darkgreen][/color]

trillian78 sa for siden:

Nam! Må kjøpe mer knutekål i morgen merker jeg :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.