Jeg tenker som så at jeg sparer dagens karboer til kveldens julebord. Da kan jeg spandere de på litt surkål og slikt. Og så er det ikke lett å beregne når en ikke har laget maten selv synes jeg. Men går det å spise nesten alle karboene i et måltid ustraffet:confused:? Har noen erfaring med dette? Er så heldig at jeg skal på to julebord i helga, så her trenger jeg hjelp.
Nå skal ikke jeg på julebord, men til min mor og spise ribbe med tilbehør på søndag. Jeg holder meg unna poteter og surkål, damper litt broccoli og blomkål lett. Jeg får det jo uansett på julaften :)
Viss du greier det, så ta i vertfall minimalt med tilbehør.. Jeg pleier å finne mest kjøtt, litt tilbehør (for syns skyld). Pirker og smaker litt på tilbehøret, men sender det med tallerken ut igjen ;) (Er det tilbehør som er safe, spiser jeg det.)
Det skader ikke en sjelden gang i blandt å ta alle karbene til ett måltid :)
Var litt bekymret for at en kunne bli "urven" og uvel av så ujevn fordeling av karboene. På et julebord er det jo masse godt som er lov, men det er god med en ss kålrotstappe og surkål da. Konfliktsky som jeg er har jeg utviklet en egen teknikk med å forsyne meg med alt, pirke sunn poteter og slikt - da ser det ut som jeg har spist;). Folk spør mer om en ikke forsyner seg, det liksom bare mora mi som lurer på hvorfor jeg ikke har spist opp alt. Denne sesongen er det 4 julebord + 1 middag på byen + 2 gløggtreff. Om jeg kommer gjennom dette uten å legge på meg er jeg kjempefornøyd.
Vet ikke om du liker det, men om eg må spare på karber så pleier eg å lage surf and turf å spise tidligere på dagen. Tar først en del scampi som eg steiker (har de i frossne) har på MASSE krydder da eg liker de HOT HOT HOT og så tar eg fersk mozarelle og deler opp i skiver som eg skurrer med spekeskinke og steiker. Det er bare sååååå godt og ikke karber. Det er også kjempe godt med steikt asbarges med litt salt og pepper til.
Du blir skikelig god og mett uten å få i deg karber. :D
Da var alle julebord overstått, ikke noe problem å holde ketosen igjennom vanlige julebord. Litt værre med formen. Akevitt, rødvin og vann er en fryktelig kombo:rodme:, har ikke problemer med å drikke vann i dag nei. Fikk kjempeutslag på stixen etter julebordet, noe som tyder på at jeg har drukket for lite vann, og da stiger jeg alltid litt i vekt. Nå er jeg spent om jeg har kommet meg igjennom dette uten å øke i vekt. Har før julebordene stagnert i vekt, til tross for utslag på stixen. Veier meg mot slutten av uka, trenger noen dager på å mote meg opp.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.