1 dl sammalt spelt, fin
1 dl soyamel
1/2 dl malte peanøtter
1 ss fruktose
4 ss meierismør
1/2 ss vann
Pensles og drysses med:
1 sammenvispet egg
6 ss grovhakkede peanøtter
Stekes ved 180 grader i ca. 10 min. på midterste rille.
Bland de tørre ingrediensene i en bolle. Smuldre inn meierismør og tilsett vann. Arbeid deigen glatt og fin og sett den kaldt i ca. 30 min.
Deigen trilles til en pølse og deles i 1/2 cm tykke skiver. Legg skivene på bakepapirkledd stekebrett, pensle dem og dryss hakkede peanøtter over. Stekes som anvist og avkjøles på rist.
Får du ikke tak i ferske, usaltede peanøtter, går det fint å skylle vanlige peanøtter. Husk bare å tørke dem godt før du maler dem.
Jeg skulle bake disse på søndag, men hadde verken speltmel eller soyamel igjen i skapet. Men jeg skal bake dem snart, og komme med en vurdering ;) . Glad for at jeg har noen og gi og få oppskrifter av, Guro.
åh disse skal jeg bake i dag, men trenger og bytte ut soyamel og spelt (gluten) har bokhvetemel tror dere at den henger sammen hvis jeg bruker havregryn ? avt ett egg ekstra....
Tja, i dette gamet tror jeg det handler om å prøve seg fram og være åpen for at resultatet kanskje ikke ligner helt på den klassiske varianten, men det kan jo smake godt for det ... Altså, jeg tror egentlig havregryn går bra jeg ...
Men fortell hvordan det går da .. altid kjekt å vite.
okey det ble ikke helt suksess.... de var jo gode da men jeg burde nok ikke ha kuttet ut den ss med fruktse :o jaja bedre lykke nset gang :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.