< Tilbake til oversikten

Olje til salat?

Jabba sa for siden:

Hvilken olje er best på salat? Må prøve å få i meg litt mere fett....og liker ikke dressing!

missnano sa for siden:

Jeg bruker rapsolje jeg! :) med litt salt og pepper! greit og enkelt:)

Thaleia sa for siden:

En god extra virgin olivenolje er også godt...gjerne med noen dråper balsamico eddik i (ikke for mye fordi den inneholder en del kh):)

Pearl sa for siden:

Jeg bruker avokadoolje og litt bringebæreddik. :)

danish sa for siden:

Det høres ganske godt ut.

Olivenolje er mest vanlig, men jeg mistenker at en salat med litt macadamianøtt-olje og 1-2 ts. sesamolje (for smak) vil bli meget delikat. I tillegg har de fleste rimelige extra virgin olivenoljer meget harsk smak. Se efter små, mørke flasker, som ofte betyr høy kvalitet.

Jeg anbefaler også en god balsamico-eddik, som er noe av det beste du kan unne ditt kjøkken.

Jabba sa for siden:

Hvor billig er billig? Når det gjelder oliven olje mener jeg? Jeg kjøpte en i dag og helte fornøyd over salaten min...men fy f**n for en smak - smakte død & fordervelse!!!
Er det noen oljer som er uten noen særlig smak?

danish sa for siden:

Jeg tror du må over minst 120 kroner per liter for å få en extra virgin med god smak. Kanskje mer. Et godt tegn er små, mørke flasker, gjerne med en fersk produksjonsdato. Merk deg at ikke-jomfruelige oljer (altså ikke virgin) har meget mildere smak.

Du kan også dekke over med litt eddik/balsamico, eller èn teskje velsmakende sesamolje.

Thaleia sa for siden:

Oliviers & co har mange gode oljer...dyre men gode :)

Jabba sa for siden:

Takker for gode råd ! Vi har ikke sånn kjempeutvalg her hvor jeg bor - hvilken olje velger jeg dersom jeg vil ha en som er sunn og helt uten smak???

Pearl sa for siden:

MCT-olje er helt uten både lukt og smak. Jeg tilsetter den ofte i salater og desserter hvis jeg bare skal ha opp fettprosenten og ikke vil endre smaken. Du får den på apoteket. Du finner informasjon om den her. forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2810

Jabba sa for siden:

MCT-olje har jeg...men synes kanskje den var litt dyr å bruke til å helle over salaten liksom.....blir så mye svinn......(høres ut som jeg er skikkelig gnien nå altså...)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.