Kan bacon stekes i ovn? Jeg liker kjempegodt bacon og prøver å spise dette til frokost hver dag. Men det spruter så fælt!!! Jeg får bacon fett i øyer og på hendene og på klærne - føler jeg stinker bacon hele dagen etter en økt rundt stekepanna. Prøver å steke opp en hel del om gangen - men jeg kjenner jeg gruer meg litt til å lage bacon - må jo stå på andre siden av kjøkkenet for å unngå spruten. Jeg steker i meierismør - men har også prøvd olje - noe som var enda værre...
Så da tenkte jeg på stekeovnen - kan man steke bacon inni der???
I stekeovnen tar det ca 15 min for å få passe sprøhet.
[color=darkorange][/color]
Du kan også mikre på full guffe mellom tørkepapir, men da mister du litt av fettet. Legg antall baconskiver mellom papiret, og du hører på smellet når det er ferdig.
vettu hva... stek det i microen!! det funker som BARE det!!! :D Jeg legger bacon på en tallerken,legger et stykke papir over, og vips inn i mikroen! ca 4 min! kjempe kjekt!!
Og hvis du vil steke det i panne, så kjøp en teflon panne! da trenger du verken smør eller olje ;)
jeg pleier å "krølle" baconet litt,så jeg får plass til masse mer,og da får jeg 1 til 1,5 pakke på :) Så du får ikke stekt så mye av gangen, men spart masse lukt og gris :)
Men altså, hvis man steker baconet så det spruter så fælt, da bruker man etter min mening for høy varme og steker ut fettet i baconen, og da mister den jo mye av fettet vi skal ha... Jeg steker aldri på høy varme, jeg trenger jo fettet. Sprøstek bacon er godt i blandt det også, og da bruker jeg rist over panna. Jeg er nemlig ikke så veldig glad i å vaske stekeovnen min, så da tar jeg det heller i panne og vasker komfyrtoppen som vanlig.
Jeg liker sprøstekt bacon best, men nå bruker jeg aluminiumsfolie i langpanna og heller fettet over baconet på tallerkenen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.