< Tilbake til oversikten

Bacon

Jabba sa for siden:

Kan bacon stekes i ovn? Jeg liker kjempegodt bacon og prøver å spise dette til frokost hver dag. Men det spruter så fælt!!! Jeg får bacon fett i øyer og på hendene og på klærne - føler jeg stinker bacon hele dagen etter en økt rundt stekepanna. Prøver å steke opp en hel del om gangen - men jeg kjenner jeg gruer meg litt til å lage bacon - må jo stå på andre siden av kjøkkenet for å unngå spruten. Jeg steker i meierismør - men har også prøvd olje - noe som var enda værre...
Så da tenkte jeg på stekeovnen - kan man steke bacon inni der???

Jabba sa for siden:

GLIMRENDE !!! Tusen takk for hjelpa !!!

Adriane sa for siden:

I stekeovnen tar det ca 15 min for å få passe sprøhet.
[color=darkorange][/color]
Du kan også mikre på full guffe mellom tørkepapir, men da mister du litt av fettet. Legg antall baconskiver mellom papiret, og du hører på smellet når det er ferdig.

Jabba sa for siden:

Forresten - behøver jeg å bruke olje /smør i ovnen?

Theba sa for siden:

Jeg bruker ikke olje/smør når jeg steker det i panne heller, så det trengs sikkert ikke... Er jo så mye fett i det..

Adriane sa for siden:

Legg baconet på bakepapir, og ha en skål til å helle fettet som samler seg oppi.

missnano sa for siden:

vettu hva... stek det i microen!! det funker som BARE det!!! :D Jeg legger bacon på en tallerken,legger et stykke papir over, og vips inn i mikroen! ca 4 min! kjempe kjekt!!
Og hvis du vil steke det i panne, så kjøp en teflon panne! da trenger du verken smør eller olje ;)

Jabba sa for siden:

Kan man legge på flere lag bacon og steke alt på en gang? Slik at jeg kan steke 25-30 skiver på en gang?

missnano sa for siden:

jeg pleier å "krølle" baconet litt,så jeg får plass til masse mer,og da får jeg 1 til 1,5 pakke på :) Så du får ikke stekt så mye av gangen, men spart masse lukt og gris :)

Jabba sa for siden:

Må man snu og vende på baconet underveis?

missnano sa for siden:

nei,det er det ingen behov for :)

Jabba sa for siden:

Glimrende ! Nå er baconet mitt i ovnen!!!

missnano sa for siden:

i mikroen,mener du? eller slang du det i ovnen? hehe:p

Jabba sa for siden:

I ovnen !!! Men jeg var ikke flink nok til å passe på så det ble svidd..... æsj!
Ja, ja - får kjøpe ny ladning i morgen og prøver igjen da!

saxpia sa for siden:

Gammel tråd, men jeg måtte bare - gris er vel ikke akkurat det man sparer når man steker bacon :geip:

Ja, og så fikk jeg meg noen gode tips her, for frokosten i dag var et mareritt å lage, spruta jo som bare det.

Yonah sa for siden:

Men altså, hvis man steker baconet så det spruter så fælt, da bruker man etter min mening for høy varme og steker ut fettet i baconen, og da mister den jo mye av fettet vi skal ha... Jeg steker aldri på høy varme, jeg trenger jo fettet. Sprøstek bacon er godt i blandt det også, og da bruker jeg rist over panna. Jeg er nemlig ikke så veldig glad i å vaske stekeovnen min, så da tar jeg det heller i panne og vasker komfyrtoppen som vanlig.

Ignite sa for siden:

Enig. Sprøstekt bacon er snadder til tider, men fettet er viktig å få i seg. Her brukes det til og med smør.

Hadde jeg skrevet dette for et år siden, så ville jeg forventet menn i hvite frakker på døra :p

arnakristin sa for siden:

Jeg liker sprøstekt bacon best, men nå bruker jeg aluminiumsfolie i langpanna og heller fettet over baconet på tallerkenen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.