< Tilbake til oversikten

Maltitol

elian sa for siden:

Hvordan er det med Maltitol igjen? Kan vi spise det, eller er det sånn at det påvirker blodsukkeret i lik grad som sukker?

Jeg har kjøpt en del sukkerfrie produkter på www.sukkerfritt.com, men alt inneholder jo mengder av maltitol... :confused:

Kitt sa for siden:

Malitol er helt greit, det, om magen din tåler det!:eek:
Noen har ingen problemer med selv store mengder, andre tilbringer resten av dagen svært nær et toalett etter selv et lite inntak!:D

elian sa for siden:

Ahh..... derfor jeg har vært på do så mye de siste dagene :p

Kitt sa for siden:

:D:p:D

estorilskreppa sa for siden:

Hei,maltitol er i mine øyne genialt..det hindrer ikke vekt tap,det er sundt for tennene :p og dette med at det er laxerende er kun kjipt i begynnelsen,kroppen venner seg til det og problemer med luft i magen og diare osv går over... det er jo også kommet så sinsykt mye godt på markedet nå.. (godterier sjokko osv) :)

elian sa for siden:

Ja, jeg VET!!! Og det gjør det jo vanskelig å kutte ut snop da!

Jeg vet jeg burde hatt viljestyrke til å klare å stå i mot suget etter sjokolade. Men så tenker jeg HVORFOR? HVORFOR ikke spise sjokolade dersom jeg har lyst, når det er en sjokolade som IKKE øker vekta og heller ikke skader tenna?? Diare eller ikke. Det kan være det samma :eek: :D

hehe,ja jeg vet... men det hjelper ialefall meg å ikke syns så synd i meg selv når jeg slanker meg.. kan kose meg også :)

Sandy sa for siden:

Jeg reagerer av en eller annen grunn på maltitolen i Extra dropsene, men ikke i sukkerfri sjokolade. Heldigvis! Har nemlig funnet ut at jeg kan lage hjemmelaget sjokolademousse som er lavkarbovennlig OG kan serveres til gjester UTEN fare for jazzmage....

Theba sa for siden:

man risikerer ikke å falle ut av ketose om man spiser noe som inneholder maltitol?
nybegynner :D

jo desverre så kan du risikere det..men noen kan spise søtstoff og fremdeles være i ketose.. du får prøve deg frem.. ;)

Theba sa for siden:

jaja, da får anthon berg-sjokoladen vente til jul. Tør ikke ta sjansen ennå :p

elian sa for siden:

Jeg har en knallgod brownies oppskrift, som jeg vurderer å prøve å lave uten karbo.

Den består av smør, sjokolade, egg, sukker, og LITT mel (325gr på en hel langpanne)

Burde kunne bytte sjokolade med sukkerfri sjokolade, bytte sukkeret med sukrin, Fribol eller annet søtstoff og kanskje halvblande melet med soyamel eller ketolyse bakemix)

Hva tror dere? :rolleyes:

Jabba sa for siden:

Prøv!! Og gi oss en tilbakemelding !!!

elian sa for siden:

Skal prøve den i morgen den dag! :D

Valeriana sa for siden:

Jeg blir ganske oppblåst i magen av maltitol. Det er ikke uten grunn at kjæresten min har gitt den sukkerfrie sjokoladen et nytt navn, han kaller den prompolade...

Kitt sa for siden:

:D:p:):eek::D

Anitra sa for siden:

Spiser jeg sjokolade med maltitol, må jeg ikke være fro langt unna et toalett etterpå.:lol:

Theba sa for siden:

Mon tro om elian står og baker brownies nå... hehe :p :D spent

elian sa for siden:

Brownie'n ble bakt i går og ble nyyyyydelig!!!!! :D:D:D:D

Oppskrift er lagt ut :p

Theba sa for siden:

Ja, det så jeg! =D
Den skal prøves i nærmeste framtid Gleder meg!! :sikle:

Jabba sa for siden:

Spiste en hel Anton Berg sjokolade i går og ingenting vondt i magen....

Sandy sa for siden:

Leste akkurat innslaget om kunstig søtstoff i dagens VG. Jeg trodde at sukkeralkoholer som matitol også gikk "tvers gjennom systemet" og ikke påvirket blodsukkeret noe. Synes jeg har lest det her inne.... Men i VG stod det at det HAR økende effekt på blodsukkeret OG at det inneholder kalorier. Da er det kanskje ikke så "ufarlig" som jeg trodde på lavkarbo allikevel??? For økt blodsukker frigjør insulin, og insulin gjør at sukker blir omgjort til fett, sant?? Kan noen bekrefte/avkrefte?

elian sa for siden:

[quote=Sandy;587947]Leste akkurat innslaget om kunstig søtstoff i dagens VG. Jeg trodde at sukkeralkoholer som matitol også gikk "tvers gjennom systemet" og ikke påvirket blodsukkeret noe. Synes jeg har lest det her inne.... Men i VG stod det at det HAR økende effekt på blodsukkeret OG at det inneholder kalorier. Da er det kanskje ikke så "ufarlig" som jeg trodde på lavkarbo allikevel??? For økt blodsukker frigjør insulin, og insulin gjør at sukker blir omgjort til fett, sant?? Kan noen bekrefte/avkrefte?[/quote]

Nederste del av innlegget ditt er riktig, men jeg TROR ikke det er riktig at Maltitol påvirker blodsukkeret... Jeg håper i hvertfall ikke det.... :eek:

danish sa for siden:

La oss drepe denne debatten.

Her. Denne studien sammeligner maltitol med sukker. Maltitol har en mild effekt på blodsukkeret (sukker øker med 34-42 mg per 100 ml, maltitol 17-25 mg/100 ml; med 5 liter blod er det en forskjell på 0,85 gram ren glukose, som er mye). Insulin stiger 63 % mindre med maltitol enn sukker. I tillegg nevner de oksidasjon, som rett og slett betyr fall i blodsukker. Maltitol tar mye lengre tid.

På kort: Ja, maltitol påvirker både insulin og blodsukker (likevel mye mindre enn sukker), men blodsukkeret faller tregere.

elian sa for siden:

Hmmm... For meg høres det ALT for mye ut på Atkins, Skaldemann og Ketolyse dietten i hvertfall... :confused:

Da skal jeg garantert kutte det ut!!!

Men det er jo veldig rart at det står i sikkert 100 tråder her inne at det IKKE HAR NOEN EFFEKT PÅ BLODSUKKERET??

Men, du.... Aspartam har ikke den effekten eller?

Hva med sukrin? Det har jeg nettopp kjøpt (kjempedyrt!!) og der står det at det ikke har noen kalorier eller karbohydrater, stemmer det da? :rolleyes:

danish sa for siden:

Effekten er liten. Ta det med ro.

Sukrin (erythritol) har ingen effekt på insulin.

Aspartam har ingen effekt på insulin.

Om Stevia er det mindre klart. Mye juggel-videnskab.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.