Malitol er helt greit, det, om magen din tåler det!:eek:
Noen har ingen problemer med selv store mengder, andre tilbringer resten av dagen svært nær et toalett etter selv et lite inntak!:D
Hei,maltitol er i mine øyne genialt..det hindrer ikke vekt tap,det er sundt for tennene :p og dette med at det er laxerende er kun kjipt i begynnelsen,kroppen venner seg til det og problemer med luft i magen og diare osv går over... det er jo også kommet så sinsykt mye godt på markedet nå.. (godterier sjokko osv) :)
Ja, jeg VET!!! Og det gjør det jo vanskelig å kutte ut snop da!
Jeg vet jeg burde hatt viljestyrke til å klare å stå i mot suget etter sjokolade. Men så tenker jeg HVORFOR? HVORFOR ikke spise sjokolade dersom jeg har lyst, når det er en sjokolade som IKKE øker vekta og heller ikke skader tenna?? Diare eller ikke. Det kan være det samma :eek: :D
Jeg reagerer av en eller annen grunn på maltitolen i Extra dropsene, men ikke i sukkerfri sjokolade. Heldigvis! Har nemlig funnet ut at jeg kan lage hjemmelaget sjokolademousse som er lavkarbovennlig OG kan serveres til gjester UTEN fare for jazzmage....
Jeg har en knallgod brownies oppskrift, som jeg vurderer å prøve å lave uten karbo.
Den består av smør, sjokolade, egg, sukker, og LITT mel (325gr på en hel langpanne)
Burde kunne bytte sjokolade med sukkerfri sjokolade, bytte sukkeret med sukrin, Fribol eller annet søtstoff og kanskje halvblande melet med soyamel eller ketolyse bakemix)
Jeg blir ganske oppblåst i magen av maltitol. Det er ikke uten grunn at kjæresten min har gitt den sukkerfrie sjokoladen et nytt navn, han kaller den prompolade...
Leste akkurat innslaget om kunstig søtstoff i dagens VG. Jeg trodde at sukkeralkoholer som matitol også gikk "tvers gjennom systemet" og ikke påvirket blodsukkeret noe. Synes jeg har lest det her inne.... Men i VG stod det at det HAR økende effekt på blodsukkeret OG at det inneholder kalorier. Da er det kanskje ikke så "ufarlig" som jeg trodde på lavkarbo allikevel??? For økt blodsukker frigjør insulin, og insulin gjør at sukker blir omgjort til fett, sant?? Kan noen bekrefte/avkrefte?
[quote=Sandy;587947]Leste akkurat innslaget om kunstig søtstoff i dagens VG. Jeg trodde at sukkeralkoholer som matitol også gikk "tvers gjennom systemet" og ikke påvirket blodsukkeret noe. Synes jeg har lest det her inne.... Men i VG stod det at det HAR økende effekt på blodsukkeret OG at det inneholder kalorier. Da er det kanskje ikke så "ufarlig" som jeg trodde på lavkarbo allikevel??? For økt blodsukker frigjør insulin, og insulin gjør at sukker blir omgjort til fett, sant?? Kan noen bekrefte/avkrefte?[/quote]
Nederste del av innlegget ditt er riktig, men jeg TROR ikke det er riktig at Maltitol påvirker blodsukkeret... Jeg håper i hvertfall ikke det.... :eek:
Her. Denne studien sammeligner maltitol med sukker. Maltitol har en mild effekt på blodsukkeret (sukker øker med 34-42 mg per 100 ml, maltitol 17-25 mg/100 ml; med 5 liter blod er det en forskjell på 0,85 gram ren glukose, som er mye). Insulin stiger 63 % mindre med maltitol enn sukker. I tillegg nevner de oksidasjon, som rett og slett betyr fall i blodsukker. Maltitol tar mye lengre tid.
På kort: Ja, maltitol påvirker både insulin og blodsukker (likevel mye mindre enn sukker), men blodsukkeret faller tregere.
Takk :D Da kan jeg drikke Pepsi max litt til... :rolleyes: (Har bestemt meg for å trappe ned etter nyttår, og slutte helt til sommeren... Har vært "misbruker"
siden mai 2004..... :eek: :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.