Brimis elgkarbonader
1 kilo elgkarbonadedeig
1 løk
2 ts salt
1/2ts hvitpepper (hvorfor hvit?)
3 dl vann/melk/fløte (jeg bruker kremfløte - trenger fett i dennne synes jeg)
30 gr potetmel/soyamel/spelt (eller en blanding)
1 egg
Bland kjøtt og hakket løk. Ha i salt og pepper (bland pent og forsiktig) Tilsett væske og mel vekselvis Ha til slutt i egget for å gjøre deigen smidig. La hvile en halvtime før steking, for at smakene skal få blande seg.
Ikke stek dem for mye. Elgkarbonader blir fort litt tørre. Stekes nesten ferdig og la de ferdiggjøre seg av varmen på et fat.
Stektløk er alltid godt. Ellers så synes jeg stekt sopp hører til, og en stor og god salat med masse snadder, samt seterrømme.
Du kan også spise rosenkål. Det er også nam....
:)
Jeg heter ikke Guro, men blander meg inn likevel, jeg. :p Jeg brukte speltmel. Har både sammalt og fin spelt i skapet, men er nesten helt sikker på at jeg brukte sammalt i disse. Enig med Guro, de var skikkelig saftige og gode.
Jeg er nesten sikker på at jeg brukte sammalt speltmel (ja, både sammalt og spelt på en gang :D ). Men så er det en ørliten sjanse for at jeg brukte fint speltmel, siden jeg husker så dårlig og det er tross alt et par uker siden. Uansett var det speltmel. Var det mer forståelig, kjære?
Skjønner du det, eller skjønner du det ikke? Jeg skjønner vaffal ikkeno'! :confused: Men jeg har sikkert enda mindre skjeer å mate det inn med hvis du ikke forstod min forrige forklaring heller.:p
Gratinerte kikerter. Enkelt og veldig godt til kjøttboller av fårekjøtt hvertfall,så jeg tror det vil passe her også.
1 boks hermetiserte kikerter (pass på at de ikke har ligget i sukkerlake)
Hvit saus
Krydder (brukte litt curry, og muskat)
salt og pepper
Ost på toppen (brukte cheddar)
Noen som har prøvd med rismel som bindemiddel? Har hørt det skal være bra :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.