< Tilbake til oversikten

Hvor mye legger man på seg når man trapper opp karbene?

Lykkelig sa for siden:

Altså når man er ved målet?
Jeg har tenkt at jeg skal fortsette forbi min "målvekt" med to tre kilo så jeg har litt å justere på når jeg introduserer mer "normalkost" igjen.

Men hvor mye legger man erfaringsmessig på seg når man normaliserer kostholdet?

Summer sa for siden:

10 kg.

(Sorry, det bare fristet sånn. :lol: )

Dersom du har tenkt å gjøre akkurat det samme igjen (gå tilbake til gammelt kosthold), så vil du få akkurat samme resultatet (bli like overvektig igjen). Det som er anbefalt er at du gradvis trapper opp med langsomme karbohydrater, frem til du finner det nivået som kroppen din trives på. Og så holder du deg stort sett der. Så slipper du å gå opp og ned som en jojo.

Lykkelig sa for siden:

Joda det skjønner jeg også. Nå hadde ikke jeg blitt supertjukk over natta da. Tok meg vel 3 unger og 10 år for å bli den vekta jeg startet slankinga på. Så kostholdet var ikke så ille.

Men jeg har ikke tenkt å leve på ketose.

Torkil sa for siden:

Hei
Når du er i ketose er kroppens sukkerlagre (glykogen i lever og muskler) tomme. Når du går ut av ketose og spiser generell lavkarbo vil kroppen fylle glykogenlagrene det medfører en vektøkning på 2-3 kilo. Går du opp mer enn det er det et varsko om at du spiser for mye/ beveger deg for lite/ har for mye raske karbohydrater i kosten.

Lykke til
Torkil:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.