< Tilbake til oversikten

Fløtepannekaker

Gerd sa for siden:

Fløtepannekaker
(Hele røra kom på 13,17 karber og det ble ca 10 pannkaker (øsa mi tar ca 1dl) )

4 egg
1 boks kremfløte
2-3 ss smelta smør
4-5 ts(strøkne) johannesbrødkjernemel
1 ts salt
1 ts bakepulver(kan sikkert sløyfes)

La stå å svelle 15-20 minutt.
Spe ut med vann til det blir en vanlig pannekakerørekonsistens (litt tykk)
Stekes på middels varme på ene siden til de er tørka oppå. Snu med lokk (blir løse)
og stekes videre. ( regn med 3-4-5 min pr side, jo lenger de steiker jo lettere blir de å snu)

Jeg hadde heistad blåbærsyltetøy og stekt bacon til... NAMNAM!
[color=darkgreen][/color]
[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=957&amp;albumid=130&amp;dl=1227630577&amp;thumb=1[/img]

[color=darkgreen][/color]

Hjørdis sa for siden:

:sikle:
tom for johannesbrødkjernemel.
Må tydeligvis på helsekost i morgen, for dette frista:ja:

Gerd sa for siden:

De smelter i munn :ja:

Mamzen5 sa for siden:

Å fytti grisen det hørtes godt ut!:sikle:

Distrea sa for siden:

:p her er vi nøye ja :lol:

Gerd sa for siden:

:D :p

Veggpryd sa for siden:

Dette må jeg prøve! Ser jo helt nydelig ut, da! :sikle:

chili sa for siden:

Syltetøy OG bacon?
En av hvert, da eller? :confused:;)

Ser godt ut :D

Huldr sa for siden:

Blåbærsyltetøy og bacon sammen er NYDELIG! :)

Pearl sa for siden:

Smaker det pannekaker? Må ut å kjøpe mer Johannesbrødkjernemel jeg også. Jeg har forresten litt problemer med dette begrepet, for jeg kjenner en som heter Johannes og så får jeg så rare bilder i hodet. :)

Eilan sa for siden:

Jejejejejejejeeeeeee!!! Takk Gerd! :heia: :suss:

Jabba sa for siden:

Kan disse fryses?

Gerd sa for siden:

:ja:

Har ikke prøvd, men tror de ikke egner seg til det... Blir mer "slappe i fisken" enn "vanlige pannkaker :)

Jabba sa for siden:

Ok!

lillemy39 sa for siden:

Heisan...
Jeg får ikke tak i johannesbrødkjernemel her jeg bor, kan jeg bruke noe annet istedet? Soyaprotein?

Gerd sa for siden:

Det har ikke jeg prøvd.

Men du kan få tak i Nestargel på apoteket. Er det samme som JBKM :)

Hannehk sa for siden:

Hvordan snur jeg med lokk? Mulig jeg er dum her :o

Gerd sa for siden:

Når de er stekt på ene siden, la de skli over på et flatt lokk. Og så snur du lokket fort over stekepanna igjen slik at den ustekte siden kommer ned :)

Kan være litt "kronglete" men øvelse gjør mester ;)

Anitra sa for siden:

Jaaaaaa, gjett hva jeg skal ha til middag idag!! Har savnet pannekaker :)

Mamzen5 sa for siden:

Jeg lagde pannekakene i går, og de var kjempegode. Som Gerd skrev, de smelter i munnen. Jeg fikk bare seks stk, men har stor stekepanne. Tusen takk for god oppskrift som jeg garantert kommer til å lage igjen.

Anitra sa for siden:

Pannekake ----> eller sjokolademousse, det er spørsmålet! :)

going down sa for siden:

Jeg vil gi en stemme til sjokolademousse:D

Prøvde å lage disse pannekakene i dag og de ble ikke god. De hang ikke sammen, og etter 4 forsøk gikk resten av røra i vasken. Datteren min og jeg smakte på delene vi fikk stekt av røra, men det hadde en veldig rar konsistens. Det ble spyttet ut...

Gerd, lager du dem veldig tynne? Steker du dem i smør/olje?

Er ganske flink på kjøkkenet (om jeg må si det selv), men dette fikk jeg ikke til:( Hadde gledet meg sånn:rolleyes:

Anitra sa for siden:

Det ble sjokodosis :fnis:

Fishi2009 sa for siden:

Disse smakte helt fantastisk! Jeg stekte små pannekaker (3 i ei panne) og hadde på bacon og Heistad blåbæresyltetøy:sikle: Jeg spiste sikkert 10-11 små pannekaker i går, så delig med noe nytt :D

Jeg satte resten av røra i kjøleskapet, og i dag morges var den blitt helt stiv, uuups...:o Går det an å spe den ut med vann igjen?

Takk til Gerd for utrolig flott oppskrift!

magdalena sa for siden:

Disse her var utrolig gode og så enkelt og lage røra!! Jeg sliter litt med og steke de og få de hel når de skal snus. Men idag stekte jeg de i vaffeljern. Du verden,de var bedre enn vanlig vafler som man lager med mel!:sikle:

PowerShot-x sa for siden:

Er litt ny på dette kostholds greiene. Og lette overalt i butikken etter kremfløte på boks, og fant det ikke. Men hva tilsvarer 1 boks krem fløte? Er det det samme som 1/3 krem fløte som man kjøper på vanlig butikk, og kan jeg eventuelt bruke det?

Gerd sa for siden:

Ja, det er en sånn 1/3 kremfløte.

Hva kan man eventuelt bruke istedenfor johannesbrødkjernemel? Kan jeg bruke Soyaprotein? Og hvor får jeg kjøpt soyaprotein?

muskatt sa for siden:

Hei- ser du er ny her som meg. Vil råde deg til å søke opp det du lurer på- trykk på lavkarbo.no øverst til ventre og skriv det du lurer på i søke feltet. Jeg skrev inn : "soyaprotein hvor kjøpe" og fikk opp div linker. som feks forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21209

Bare et råd så slipper du å vente på svar ( evt lage nok en tråd ), for veldig mye har det vært svar på mange ganger før.

nalana sa for siden:

Du kan nok ikke erstatte JBK med soyaprotein, men du har sikkert et apotek i nærheten. Spør etter Nestargel. 98 % det samme som JBK. I praksis det samme. Hvis de ikke har, sa kan de sikkert bestille.:)

De var jo kjempe gode, men lagde dobbel porson fordi vi er flere i familien. Men de var utrolig nok veldig mettende, og jeg spiste en eller 2 for mye.

Brukte foresten steke spade til å snu de, og det gikk veldig greit. Viktig at den stekes godt nok før man snur pannekaken, og at konsistensen er littegranne tykk. Så man kan man godt bruke stekespade når man heller i 1 dl røre i pannen.

Millsi sa for siden:

Åh,du stoore min så deilig dette var!! Gjett om jeg koste meg til middag i dag da!!

Bee sa for siden:

Denne oppskrifta gleder jeg meg til å prøve. :sikle:

Kanutten sa for siden:

Jeg KLARER bare ikke JBK! Jeg får en sååå ekkel smak i munnen.... Glatt sleip liksom... MEN jeg så på Mythbusters her om dagen.... Der brukte de et tykningsmiddel som heter Guaranmel??? har noen hørt om det???

isabella sa for siden:

Fant dette på nettet:
Guarmel

Guarmel er et granulat (mel) av en indisk bønnesort, og den er glutenfri. Melet består av mye fiber og har stor vannbindende evne. Guarmel er et fortykningsmiddel som må brukes i små mengder for ikke å gi en for fast konsistens på maten. På deklarasjoner av ferdigpakkede varer kan en ofte se betegnelsen guarmel eller E-412. Melet er altså et godkjent tilsetningsstoff som brukes i en rekke matvarer fra sauser til fiskefarser og saftdrikker.

Jeg leste nettopp en tråd der det ble brukt fiberhusk i rømmegrøt istedetfor JBK - muligens det kan brukes i pannekakene også? Jeg klarer heller ikke JBK.

Gerd sa for siden:

Nå er jeg tom for jbk, men har fiberhusk. Hvordan blir forholdet fiberhusk/jbk? Samme mengde?

isabella sa for siden:

Vet ikke - i rømmegrøten ble det bare drysset i underveis inntil det ble tykt nok. Ville kanskje trodd en trengte mer fiberhusk enn JBK men er usikker her... sorry, lite hjelp å få fra meg :o

Rattata sa for siden:

Arrgh - hvorfor får jeg sånn sultfølelse av fløte!?!! :sint:

:vilha:

Carisma sa for siden:

foretrekker det fremfor spysjuke som jeg får av vanlige pannekaker.. :D

Millsi sa for siden:

Disse var virkelig edeilige!! men jeg stekte hele oppskriften..neste gang må jeghalvere. Ble masse igjen. Klarte ikke stort. hehe. Var litt sånn fettete smak i munnen etter 2 pannekaker,men deilig var det likevel!

Carisma sa for siden:

Laget fleskepannekake av denne til lunsj i dag, tok ca 1/4-1/3 av oppskrifta og hadde smårettbacon i. Slengte oppi en ss CC også for å få mer mat i den, og det var HELT unødvendig! :D Er dødelig mett.... Desverre ble JKBM smaken veldig tydelig når den ble kald, enda jeg hadde bare en bitteliten ts oppi :rolleyes: Men nå er jeg ekstremt touchy på den smaken da.

~Rosa Skydått~ sa for siden:

Disse pannekakene hadde en kjempeekkel bismak. Holdt på å brekke meg da jeg smakte på røra. MEN, etter jeg fikk på litt syltetøy, sukker og sitron så kom smaken seg!

Carisma sa for siden:

Det er sannsynligvis johannesbrødkjernemelet. Jeg takler ikke samen av det. Men bruker fiberhusk i stedet, mye bedre :ja:

~Rosa Skydått~ sa for siden:

Takk Carisma. Da skal jeg kjøpe dette til en annen gang!

shayla sa for siden:

Kjempegode! Jeg byttet ut johannesbrødkjernemel med fiberhusk da (var det jeg hadde tilgjengelig) og det funket helt fint :-)

Life_Tone sa for siden:

Nå står röra mi i kjöleskapet for å svelle :D Tenkte bare steke noen til meg selv for så å bruke resten av röra senere.. Går sikkert an å spe den ut med vann flere ganger?

D blir flöteVAFFLER på meg da, nammis til frokost :p (håper jeg)

Kitt sa for siden:

Jeg spedde med litt vann neste morgen også, jeg!
Gikk helt fint, det!:ja::sikle:

Life_Tone sa for siden:

Ja disse funket helt fint de :) Men röra ble litt tynn, lurer på om jeg burde hatt i mere fiberhusk.. Men de så helt ut som vanlige vaffler og smakte helt okej :D

Lovely sa for siden:

Jeg er enig i at det kun var helt ok......jeg tok de i vaffeljern...og det rant fett over alt...huff. Men, ...det er jo ikke farlig med fett på denne dietten...føles bare litt merkelig. Jeg puttet litt Creme Fraice oppi også jeg da, ...:)

Carisma sa for siden:

Det kan jo være en grunn til at de heter fløtepannekaker og ikke fløtevaffler... :D

Carisma sa for siden:

Disse kan med fordel lages i mikro :ja:
Smør røra på et bakepapir lagt på mikro-tallerkenen, 2-3 min på full guffe.
Husk litt ekstra smør i røra siden de ikke stekes i smør.

Arakini sa for siden:

Noen som vet hvordan JBK er mot Fiberhusk i måleenhet? Skal man ha like mye? Ser han skrev at det ble brukt fiberhusk her istedenfor JBK 27/8/9, men ikke noen måleenhet på 'husken. =)

Arakini sa for siden:

Også; skal vannet i før eller etter svelling? (Nooot so good at cooking yet xD)

Santa Sofia sa for siden:

Nydelige! Tusen takk for oppskrifta! :)

Imp sa for siden:

Disse var fantastisk gode! Syns de ble litt tykke, kunne nok hatt i mindre jbk. Men vi hev innpå, lille S syns det var minst like godt som meg!

Heksa sa for siden:

Har lagd disse et par ganger nå. Kjempegode! Har brukt fiberhusk i røra framfor jbk. Steker med to panner, en liten førstegangspanne og en stor panne som jeg snur pannekaka over i. Når pannekake nr. 1 er over i panne 2 øser jeg pannekake nr. 2 to over i panne 1. Funker veldig fint.

Pearl75 sa for siden:

Hmm.. Disse høres jo kjempegode ut! Må prøves snarest!!!

Lullen sa for siden:

Denne skal jeg ha på ukemenyen til uka :)

Anarko sa for siden:

Kan man lage vafler av denne røra?

Kitt sa for siden:

Lønner seg å lese hele tråden!;)

Er mange vaffeloppskrifter her også.

Blant annet Nannah sine!

Anarko sa for siden:

Desse pannekakene er NYDELIGE! Føles som vanlige pannekaker.

Egwene sa for siden:

Hvor mye fiberhusk må man bruke i den om man ikke har johannesbrødkjernemelet?
For har endelig fått tak i fiberhusk i dag, og tenkte å lage disse her til søndagsmiddag/lunsj på mandag:)

Nupsida sa for siden:

Okei, gerd jeg bare ELSKER oppskriftene dine! Har prøvd meg på utalliga "pannekake" oppskrifter, og alle har smakt pyton! Men denne her, NAM! :D:D Prøver også ut smash oppskriften din og den er også helt ustoppelig god! :D Tusen takk! :D

HappyMe sa for siden:

Er det mulig å bruke mandelmel i stedet for johannesbrødkjernemel? Eller 50/50 fiberhusk og mandelmel?

HappyMe sa for siden:

Dette var bedre enn vanlige pannekaker, garantert!!!:eek::D Beste jeg har smakt på lenge, og SÅ mett jeg ble!!!! Halverte oppskriften, og klarte ikke spise opp alt en gang.
Erstattet JBKM med fiberhusk (samme mål som i hovedoppskriften), og det gikk helt fint:)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Nå er jeg utrolig mett! Dette var bare helt utrolig godt. Varierte med blåbærsyltetøy og spekeskinke på dem. Falt helt i smak hos samboeren og. Definitivt noe som skal gjentas! :D

jvsandem sa for siden:

Hvordan er det å bruke mandelmel istedenfor?

Aline sa for siden:

Tror johannesbrødkjernemel tykner blandingen mer. Hvis du ikke har det og vil lage pannekaker nå, så kan jeg anbefale denne

De er med malte mandler og ikke mandelmel, og jeg liker de bedre når røra står og sveller en god stund før steking :)

Bindi sa for siden:

Disse var veldig gode! Aller best lunkne, for da smaker de ikke egg.
Men- jeg fikk ikke mer enn 4 pannekaker, og de spiste jeg opp.
Laget de også med Fiberhusk.

HenrikBooe sa for siden:

Lager denne til 2 nå :p:D

Takk for du delte den med oss :)

ssttii sa for siden:

Fantastisk godt! Kommer til å bli laget ofte!

Jodla sa for siden:

Åh, dette var bare såååå godt! Jeg hadde i Lerum sitt bringebærsyltetøy uten tilsatt sukker, men det er jo sukkererstatning i det og det er vel ikke helt bra? Hvor får man tak i helt sukkerfritt syltetøy? Eller finnes det i det hele og det store? Eller er det ok med Lerum sitt syltetøy?

Dolsi sa for siden:

:p da blir det jammen meg pannekaker til middag i morgen.
Må ha bacon og blåbær til ja. Har blåbær i frysa, så da kan jeg jo sukre dem med sukrin og spise med god samvittighet :)

Egwene sa for siden:

Jeg skal bort med noen venninner i helgen, og disse her skal jeg ha med til frokost, mens de spiser brød etc!
De er FANTASTISKE og så gode!

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Puh. En halv pakke bacon, en kvart porsjon pannekaker og noen biter med melon bør holde meg mett utover dagen. Tenk at dette er slankemat.... :D

Nupsida sa for siden:

Haha, ja, er ofte jeg og har tatt meg i å tenke slikt, spesielt når jeg sitter og gomler "hvitløksmør-brød" til squashcarbonara med en hau med bacon :P

Yonah sa for siden:

Dytter opp denne, da jeg synes denne trenger å komme frem i lyset;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.