Har i dag startet på ketolysekuren, og har så mange spørsmål. Er det noen som har start-tips til meg? Har kjøpt boken, og har bakt brød som nå står i ovnen. Til frokost i dag, spiste jeg egg og spekeskinke, til lunsj en halv avokado med reker og majones. Er dette ok eller? Hva skal jeg evnt spise på brødet som jeg baker? Når det gjelder de sticks`ne, hvordan funker disse, har kjøpe de også...
Velkommen til ketolysens herlige verden! :) Her er det gode sjanser for å få et bedre liv uten å sulte eller lide noe særlig underveis!
Start-tips: Les i boken. :lesebok: Den har masse nyttig informasjon. Der finner du også menyforslag for en uke eller to. Det lønner seg å følge menyforslagene sånn noenlunde til å begynne med, da er du trygg. Etterhvert finner du ut av hva som passer deg og din hverdag …
Du nevner det ikke, men jeg håper at du også har kjøpt ketolysetablettene (tre sorter)? De er ganske viktige, både for at kuren skal virke og for at du skal slippe plager som f.eks. kramper i beina. Denne kuren påvirker forbrenningen din, og tablettene kompenserer for eventuelle ulemper ved dette.
Måltidene du beskriver høres helt ok ut.
Jeg tror utfordringen for de fleste er å få i seg grønnsaker til alle måltider og nok fett. :)
Vær obs på at du sannsynligvis bare kan spise brødet i svært beskjedne mengder. Og en del av oss går ikke ned ned når vi spiser ketolysebrødet. Jeg anbefaler at du bare spiser et par syltynne skiver om dagen. Du kan f.eks. ha på masse kjøttpålegg + majones/rømme + salat + agurk/paprika/tomat. Det lønner seg å omstille seg fra "brød og pålegg"-tenking til andre måltidstyper.
Kanskje lurt å spare brødskivene til de måltidene der du ikke har tid til å forberede noe annet?
Du tisser på plastfeltet på sticksen om kvelden, et par timer etter siste måltid. Utslag er utslag, du behøver ikke bry deg om du får mørk eller lys farge.
Viss det er ketolysekuren du skal gå på, vil jeg gi deg dette rådet:
Les boka nøye, flere ganger. Sjekk der viss du lurer på noe...
Bruk boka slavisk et par-tre uker for å komme inn i kuren skikkelig..
Vei og tell karber... Det er litt arbeid i starten, men det setter seg fort i fingrene
Når du virkelig føler at du kan kuren, så begynn å utvide menyen etter oppskrifter her inne...
Drikk masse vann...
Ikke vær redd for fett...
Signerer Gerd på alt hun skriver, frk. Løvetann også :)
Første bud er iallefall å lese boka. Sett deg under teppe med en kopp te og kos deg med boka. Kan være litt tungt å komme igang med den for den er grundig og godt forklarende.
Eg har gått på ketolyse siden 20.mai i år, men unntak av noen pauser, veier eg fremdeles ALT eg putter i munnen som inneholder karbs. Er opptatt av full kontroll og det får eg på den måten :)
Spis masse grønnsaker og fett så blir du mett ;)
Er også helt ny her. Startet i dag :o) Er spent som en unge siden dette er min aller første skikkelige slankekur. Lurer litt på hvilken bok er det alle refererer til? Jeg har bare vært her og tittet og spiser ut fra det. Egg, kjøttt, grønt.. baconsvor og cola zero... er det lov å drikke sukkerfri brus? :o
Hei; her ramler det inn med nybegynnere.
Startet i dag og det har gått helt greit.
Det er ikke helt lett å ikke spise sjokolade, men jeg er lykkelig for at jeg får beholde lettbrusen.
Har lånt boka på biblioteket og leste en del i den, men må nok lese litt mer. Skal følge dere og håper dette er noe som funker for meg også.
Tror jeg må skaffe meg den boka snarest. Er det slik at jeg kan spise hva som helst bare det ikke inneholder sukker eller karbohydrater? Kan jeg spise f.eks baconsvor til snacks? så mye nøtter og egg jeg vil? Føler at det blir helt feil å skal spise så mye fett, men hvis det hjelper så.. Er nå på 2. dagen og er avhengig av litt snacks til tv-kvelden i kveld.
Må vel også kjøpe meg sånne sticks. Hadde vært morro å finne ut når man kom i ketose. Det er vel ketosekuren jeg ønsker å følge, men har bare ikke hatt tid til å skaffe meg all info om det ennå.. Småbarnsmor som jeg er :)
Nei du kan ikke spise alt selv om det ikke inneholder sukker ;)
Karbohydrater skal du ha i form av grønnsaker (som vokser over jorda)
Ikke lettprodukt, spedd mat osv...
Viss du skal følge ketolysekuren, bør du anskaffe deg boka og lese den godt. Og følge den slavisk de første ukene til det setter seg :ja:
Husk å les varedeklarasjonen på varene på kjøper / spiser. Det står det hvor mange karber produkter inneholder pr 100 gr.
Nei - du kan ikke spise så mye nøtter du vil - disse inneholder litt karber så du må følge med! Spis paranøtter - disse inneholder lite karber!
Hvis jeg trenger å "fylle opp" kvoten min en kveld så tyr jeg gjerne til nøtter da disse inneholder en del fett!
Jeg gikk ned 8 kg på like mange uker, uten veiing av mat, flere av ukene spiste jeg ikke vitamintilskuddet, jeg trente ganske mye (selv om det ikke er helt anbefalt.) Ikke at jeg ber deg om å ikke følge boka, for det gjør jeg. Men det går an uten også...
Altså; ikke krøll det til for deg selv med å lage "fancy" retter etc.. Mulig jeg er dønn kjedelig, men her går det stort sett i det samme hver dag, egg, bacon, salat, brokkoli, fisk og kjøtt. Iallefall til du kommer inn i det, det går etterhvert helt av seg selv.
Ang. brød så kunne jeg unne meg selv et lite stk hjemmelaget rugbrød etterhvert - sånn ca 2-3 ganger i uka.
Men som de andre sier her, er det viktig at du leser og forstår hva ketose er, hva som skjer med kroppen etc.. Kjøp en bok! ;) - og masse masse lykke til!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.