< Tilbake til oversikten

Jul - tilbehør og innkjøp

LilleM0r sa for siden:

Det nærmer seg julen - og jeg for min del planlegger å feire den i ketose. KOmmer nok til å ligge i den øvre grense - regner ikke med å ta av i julen, men skal ikke legge på....
Det bør jo ikke by på problemer siden mye av julematen er som skapt til oss:)

Men - det er jo en del av tilbehøret som ikke er bra.

Og det jeg lurer på er om noen av dere vet eller har tips om alternativer til og/eller om det finnes sukkerfie varianter som vi kan spise av

• sennep
  • rødbeter og sylteagurk
  • surkål
  • tyttebær
  • sjokolade
  • marsipan
  • snacks
    Kanskje vi kan lage en liste - med produsent og hvor vi får tak i det?
    Eller kasnkje noen har oppskrifter som vi kan lage selv?

Jabba sa for siden:

• sennep
  • rødbeter og sylteagurk
  • surkål
  • tyttebær
  • sjokolade - Anton Bergs sukkerfrie sjokolade er nydelig
  • marsipan
  • snacks - BaconGull, hasselnøtter

Runegutt sa for siden:

Jeg hadde samme problemet i fjor til Jul. Var såpass nydiagnostifisert at jeg kjørte ekstrem Lindberg, med uhyre lite karb.

sennep, er ikke et problem. Du greier ikke spise så mye. Grov Idun er greit nok.

rødbeter og sylteagurk. Du kan sylte agurk selv, med eddik, Blir ikke det samme , men greit nok

surkål, går greit i små porsjoner. Du kan ellers gjære den som Sauerkraut. har oppskrift et sted.

tyttebær
Reine tyttebær er jo greit, ellers finnes det sukkerfrie Heistadalternativer.

sjokolade. Finnes jo masse av.

marsipan. Kvern mandler, bruk sukrin eller splenda, og fløte (hemmelig runetrix) og litt egg.

snacks. Baconchrisp, nøtter,

Kan ellers anbefale kakebunnene til Fedon. De med mandler/nøtter. Pynte med krem eller avrent yoghurt. Det siste passer ikke på ketolyse. Litt for mye karbo.

Kan ellers anbefale å lage saus til Ribba. Bergn 1/2pk fløte pr. person (minst) og godt med stekekraft fra ribba i sausen. Mine sauser er forskjellig hvert år. Nye krydder. Synes det er viktig med litt Julelig smak på sausen, så havner litt kardemomme, nellik, allehånde i den.

Zincite sa for siden:

Synes på sennepsfronten at Dijon sennep er best, og det er sjelden de er tilsatt sukker :)
Maille sin har under 1g karbohydrater både på den grove og den "klassiske?". Smak og behag da, og det er jo som Runegutt sier sjelden man spiser så mye :)

Piol sa for siden:

Hjemmelaget rødkål

4-6 personer:

1/2 rødkål (1 kg)
2 sure grønne epler
1/2 dl eddik
2 ss balsamico
1/2 dl sukrin
1 ts karve
100 gram smør
1 dl vann

Legges lagvis i gryte og kokes i 1- 1 1/2 time. Smakes til med eddik og sukrin. Kan gjerne fryses. Bytt gjerne rødkålen ut med vanlig kål, og ha i litt mer sukrin, så har du surkål.

Det er jo en del karber i denne oppskriften, men det er en lav GB her - ingen målt belastning på mitt blodsukker etter en god porsjon sammen med medisterkaker.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.