< Tilbake til oversikten

Heistad gele eller andre søtsaker?

Karbokarbo sa for siden:

Kan jeg spise Heistad gelé på ketolysekuren?
Jeg trenger og finne på noe å lage til et bursdagsselskap som er lov å spise... men det er kanskje ikke så mye?
Det er jo litt kjipt og sitte å spise grønnsaker med dipp i et selskap...:p

Ella-A sa for siden:

heistad er et veldig lovende produkt, geleen kan du gjerne spise :) så på vaniljesausen da, synes det var litt mye karb i den, men om du ikke spiser for mye av den må du jo gjerne bare spise det også. i geleen er det vel ingen karbo såvidt jeg vet? og jordbærgeleen der er god ;)

Adriane sa for siden:

Kan også bruke Fun saft, eller annen sukkerfri og blande inn gelatin som du får kjøpt i flak eller pulver. Det er også lett å lage egen vaniljesaus. Masse oppskrifter på det her inne:)
Vaniljesaus/krem a`la Dingpot

Jeg lagde min egen vaniljesaus til å ha på confectageleen her om dagen, og tenkte jeg kunne dele med dere andre?? Tror ikke jeg har sett oppskrift på dette før, så: here we go:

vanilljesaus 2 porsj:
1 egg
1 dl kremfløte
smak til med vaniljeekstrakt eller essens (brukte rundt 10 dråper selv) og søtning

Pisk eggene sammen med kremfløten (ikke til skum, bare for å få en jevn suppe). Tilsett smaksstoffene og kok opp til det blir tykt.

Skal du ha vaniljekrem, går det sikkert an å doble mengden egg, eller du kan piske krem og vende vaniljesausen inn i (husk da å tilsette nok søtning og vaniljesmak). Alt etter om du vil ha en fastere eggekrem, eller luftig fløtekrem. Dette har jeg ikke prøvd enda!

Gerd sa for siden:

Går du på atkins eller ketolyse? i filosofiboksen din står det atkins.... Og der er det vel forskjellige stiger du skal følge.... :)

Søster sa for siden:

Kan anbefale en lavkarbovariant av noen deilige mandelkaker som heter Lady`s kisses.
Fant orginaloppskriften her www.detsoteliv.no/

Lavkarbovarianten:

200 g smør
ca. 90 g sukrin (kanskje litt for søtt egentlig)
ca. 200 g malte mandler
3-4 ss ketolysebakemix
Litt kokos
Malte/knuste mandler, bakemix og kokos blandet, og alt det tørre var til sammen 330 g
1 ts mandelessens

Ble litt skeptisk da kakene var veldig myke og porøse etter stekingen, men når de fikk stå på platen og bli kalde, ble de sprøe og gode småkaker. Jeg kom ikke så langt at jeg fikk smurt sjokolade i mellom de, men de var mer enn god nok uten :)
Serverte kakene til "ikke-lavkarbere" og de syntes at de var veldig gode. De visste faktisk ikke at det var en lavkarbovariant før etter de hadde spist flere :p

Ellers så kan jeg anbefale lavkarbovafler, det er både godt og mettende.

Peanøttkaker er også godt (litt for godt :o ).
Oppskrift:
2,5 dl. peanøttsmør (grov)
søtningsstoff tilsvarende 150 g sukker
1 egg
170 grader i ca. 10 min.

Her kan en sikkert lage sitt eget peanøttsmør av smør og peanøtter. Sukkerfri sjokolade eller mørk sjokolade 86% kakao i biter er sikkert også godt i disse kakene.
Jeg har tenkt å prøve å lage disse kakene og kanskje erstatte litt av peanøttene med f.eks. mandler.

Hmm.... mye godt en kan lage egentlig :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.