Jeg anser meg som ferdigslanket nå. Men jeg spiser fremdeles slik jeg har gjort siste halvåret.
Slik ser kostholdet mitt ut sånn ca: Frokost: 2-3 egg & 76-150g bacon, litt ekte majones, litt hvitost. Lunsj: 3 tynne skiver lollipopbrød med ymse pålegg Middag: Kjøtt eller fisk, grønnsaker (som regel blomkål/broccolimos), kanskje 1/2 tomat. Lite salat i de siste par mnd...:(
Eller egg med masse hvitost oppå om resten av familien spiser noe annet som ikke er lavkarbovennlig. Kvelds: 3 skiver lollipopbrød med ymse pålegg. Evt litt fet ost el.l.
Jeg ligger altså generelt svært lavt på karbene, og det har jeg gjort gjennom hele ketolysekuren, sannsynligvis godt under 20g om dag.
Jeg fungerer svært godt på dette kostholdet og vurderer bare å tilføre mer protein i kosten for å få mer resultater av trening (proteinpulver).
Har ikke stix å teste med, men regner med jeg er i ketose pga lavt karboinntak.
Hvis jeg nå tillater meg å skjeie ut LITT en gang i blant hvis man f.eks blir bedt bort, kanskje 1x annenhver uke el.l., og ellers har et slikt kosthold som beskrevet over (svært karbofattig), vil jeg da ødelegge kroppen min med å switche inn og ut av ketose, slik at jeg etterhvert ikke vil klare å komme i ketose?
Bør jeg isåfall heller legge meg på et litt høyere karboinntak generelt (40-50g om dag), slik at jeg garantert ikke er i ketose, og dermed verken få hodepine eller slikt når jeg bikker over grensen, og heller ikke herpe forbrenningssystemet til kroppen?
Men når du er ferdigslanket er det jo ingen grunn til å være i ketose vel? Kan ligge lavt på karbs uansett og fremdeles ikke gå opp. Anbefaler deg Fedon som vedlikehold eller kjøpe boka til Torkil om tiden etter slankekuren. Altså for vedlikehold.
Vil iallefall anbefaler deg å gå ut av ketose og prøve vedlikehold med Fedon eller lignende.
Sant nok, men er livredd for å gå legge på meg igjen (med mindre vi snakker muskelmasse...:D)
Men får vel nesten prøve en stund med litt mer karbo, altså ut av ketose, og se hvordan kroppen reagerer.
Du vil nok gå opp litt når du slutter på ketolyse, men dette forsvinner med trening, husk at vekta er bare ett tall, er str på kroppen din man ser og du merker på klær vettu :)
Du klarer nok fint dette så tror ikkje du skal være så bekymret ;)
Den vil nok ikkje gå opp på vedlikehold og iallefall ikke med de mengdene du trener :)
Nå er jo ikkje eg noen spesialist da vel og merke, men dette er iallefall slik eg ser det :)
Vil gjerne anbefale deg å sjekke ut Atkins fase 3 og 4.
Her er gode råd for hvordan du kommer deg tilbake til hverdagen uten å legge på deg. Finn din personlige ACE som Atkins kaller det. Mengden karbohydrater du kan spise uten å gå opp eller ned i vekt.
Det tar litt tid, men er vel verdt det.
Ketolyse er så og si det samme som Atkins fase 1 og 2.
Gratulerer med å være ferdigslanket! Godt jobba! :heia: Det er ikke skadelig å være i ketose selv om man ikke slanker seg. Når man er ferdigslanket er det veldig lett å gå tilbake til gamle vaner når man øker på karbene, og de aller fleste merker at de tåler lite karber før man går opp i vekt igjen. Når man er overvektig og må slanke seg - er det et godt tegn på at man ikke tåler karbohydrater særlig godt.
Ja, er jo litt sånn jeg tenker også. Og jeg sliter faktisk med å skulle få i meg mer karber, vet ikke hvor jeg skal hente dem hen.
Men jeg skal prøve en liten periode nå å legge meg littegrann høyere på karbo, kanskje rundt 30-35g pr dag. Bare for å akkurat komme ut av ketose, slik at jeg ikke risikerer å gjøre kroppen/forbrenningen tullete ved å vingle inn og ut av ketose.
Vil se det fort på kroppen om jeg da legger på meg fett igjen. Jeg kommer til å tilføre endel karber gjennom proteinshake.
Da jeg kommer til å legge om treningen min for å få bedre resultater, samt begynner på kreatin i morgen kan jeg ikke bruke vekten eller målebåndet som skala for om jeg legger på meg fett. Gjør ikke noe om jeg går opp 10kg om det er rene muskler...:)
Bare gjøre oppmerksom på at noen fortsatt er i ketose ved opptil 40-50 karber om dagen. Sikkert lurt å investere i sticks hvis du vil finne ditt punkt for dette. (Forøvrig kan en være i ketose over ca 50 karbs også -er vel ikke så vanlig- men dette vises ikke på utslag på sticksen.)
Screwball, må bare si at det har vært moro å følge deg! Jeg tror du har inspirert mange her! :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.