< Tilbake til oversikten

Hvor mye vann man bør drikke?

Adriane sa for siden:

Leste et innlegg her for en stund siden med en utregning på hvor mye vann man burde drikke pr dag. Den var basert på vekt, og var ca sånn at om du veier 100 kg bør du daglig drikke ca 3,2 l vann for optimal vektnedgang.
[color=#0000ff][/color]
Er dette riktig, viktig eller bare synsing? Noen som vet hvor innlegget er? Finner det ikke igjen.

Adriane sa for siden:

Ingen??

Adriane sa for siden:

Takk skal du ha for tips, men har leste hele. Står mye om vann, men ikke det jeg etterlyser:)

LilleM0r sa for siden:

Vet ikke, Adriane - men jeg stresser heller ikke så mye med det. Jeg bare drikker - har en karaffel på bordet fyllt med vann til en hver tid, drikker av glass - da drikker jeg mer enn av flaske. Og jeg fyller denne minst tre ganger pr. dag - når jeg er hjemme (og da blir det godt over 3 liter)

Problemet er på jobb - da blir det mindre med vann og vanskeligere å drikke. Samt at det ikke er passer å springe på do hele tiden:):cool:

Jeg måler meg selv på fargen på urinen - den må være blank, da har jeg drukket nok......tror jeg

Adriane sa for siden:

Jeg prøver en siste gang for å se om noen har spart på det innlegget:)

Nicpins sa for siden:

Dette er en forklaring:

Sitat Ziggy:
Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Hvofor trenger man mere vann på et lavkarbokosthold, og ikke minst når man ønsker å gå ned i vekt?

Det er enkelte som tror at vi trenger å drikke mindre på et lavkarbokosthold enn på et vanlig, tradisjonellt blandignskosthold. Dette stemmer ikke. Kroppens signaler for væskeunderskudd/dehydrering og tørste er de samme uansett hva slags kosthold man følger, og kroppens biokjemiske behandling av de ulike næringsstoffene er også de samme. Forskjellen ligger i hvor mye av de enkelte næringsstoffene vi som følger et lavkarbokosthold faktisk tilfører kroppen, og hvordan vi ønsker at kroppen skal behandle disse.

Jeg vil her derfor ta for meg de to næringsstoffene som vi alle her inne er mest opptatte av, nemlig fett og proteiner. Karbohydrater i sin grunnform er ikke å anse for annet enn ren energi, og jeg vil derfor ikke komme inn på behandlingen av det her.

Fett er bygd opp av alkoholen glyserol og tre like eller ulike fettsyrer. Glyserol er en alkohol med 3 OH- grupper, og på hver av dem kan det binde seg en fettsyre hvor det samtidig avspaltes vann. Det dannes så et triglyserid som så kan lagres.

Fettsyrenes karboksylgruppe, COOH, blir således bundet til OH gruppen på glycerolmolekylet, og frigjør i denne prosessen vann når det dannes fett i kroppen.

Og skal så denne prosessen reverseres, dvs. at fettsyrene skal brytes ned for å inngå i kroppens stoffskifte og energiomsetning, ja så bryter enkelte enzymer ved hjelp av vann esterbindingen mellom fettsyrenes karboksylgruppe og glycerolmolekylet.

Proteinene på sin side består av store molekyler som er bygd opp av mindre byggesteiner, aminosyrer, til lange kjeder. En aminosyre er en organisk syre med formel NH2-CH(R)-COOH, der sidegruppen (R) varierer.

Det som skjer, er at aminosyrene hektes sammen ved at NH2-gruppen (aminogruppen) på den ene aminosyren reagerer med COOH-gruppen (syregruppen) på den andre aminosyren. Når så aminosyrene på denne måten settes sammen til større proteinmolekyler, spaltes det vekk vann, H2O, som fjernes fra det nydannede proteinet. Denne bindingen mellom aminosyrene kalles for en Peptidbinding, og dannes mellom C(O) - N(H) gruppene hos de ulike aminosyrene.

For at proteinmolekylene igjen skal kunne deles opp i sine respektive aminosyrer for å inngå i kroppens stoffskifte og energiomsetning, går enkelte enzymer inn og bryter bindingene mellom molekylene ved hjelp av vann, slik at hydrogen- og oksygenatomene igjen binder seg med de frigjorte aminosyrene.

Det er derfor vi på et lavkarbokosthold med mye proteiner og fett faktisk bør drikke mye vann, ikke minst om vi ønsker å gå ned i vekt ,og sørge for at kroppens ulike biokjemniske prosesser skal fungere så optimalt som mulig.

Jeg vet at dette sikker er "gresk" for mange, men legger allikevel inn her en noe forenklet biokjemisk forklaring på bakgrunnen for kroppens økte behov for vann i forbindelse med at man ønsker å øke kroppens fettomsetning, og derigjennom også gå ned i vekt, da flere har stilt spørsmål om hva som er bakgrunnen for akkurat dette

Nicpins sa for siden:

I Ketolyseboka, på s. 30 står det at "Når du er på ketolysekuren anbefales du å drikke minst 2-3 liter vann pr dag, gjerne saltholdig mineralvann."

Dessuten nevnes det at kroppen forbrenner mere energi (kalorier) ved å drikke kjøleskapskaldt vann, fordi kroppen bruker mere energi på å varme opp vannet når det er kommet i kroppen. Det er snakk om et kaloriforbruk på 100 Kilojoule pr halvliter iskaldt vann.

Men jeg finner heller ikke det innlegget om forholdet mellom kroppsvekt og vanninntak, dessverre. :o Hvorfor trenger du å vite det så eksakt? (nysgjerrig jeg) :D

Adriane sa for siden:

Av ren nysgjerrighet:D. Jeg har lest det raskt en gang, men hadde lyst til å lese det en gang til for å se om det var "vitenskapelig" begrunnet. Og ja, det var skrevet av Ziggy, så jeg har lett i deler av det andre forumet uten å finne noe. Har ikke funnet noe i de store fora i Sverige heller.
[color=#4b0082][/color]
Jeg har holdt på en stund, så tror jeg kjenner grunnprinsipper i de fleste "levevis" For meg er riktig kosthold å slippe medisinering.

Nicpins sa for siden:

Tror "vitenskapen" omkring dette går ut på at prossessene i kroppens celler trenger vann for å fungere; DET er jo vitenskapelig bevist. :D Og når man brenner kroppsfett istedet for lettilgjengelig karbo, så er denne prossessen mer kostnadskrevende på vannet i cellene, hvis man kan si det sånn. Men jeg regner med at alt dette vet du allerede. :) Min egen empiri i sakens anledning går ut på at når jeg har drukket mindre enn 2,5 liter vann en dag, så våkner jeg neste morgen og føler meg "fyllesyk", (dehydrert). Quod erat demonstrandum. :cool:

:ja: Ja ikke sant? Samme her. Hurra for kropper som fungerer og er snille med oss!

Adriane sa for siden:

Dere får bære over med maset mitt. Biter meg litt fast som en terrier, og ja, jeg har to stk av arten:rolleyes:
[color=darkgreen][/color]
Det jeg kan huske var at om du veide 100 kg så skulle du drikke 3,2 l vann, veide du 105 kg skulle du drikke 3,67 l vann osv. Jeg lurte på hvordan han hadde kommet fram til dette.
[color=darkgreen][/color]
Men det har nok ingen relevans, viktigere å kjenne på kroppen sin hva som er bra.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.