Jeg har nå gått på ketolyse i 26 dager og synes det er noe kjempegreier! Alikevel er min økonomiske situasjon + det at jeg skal på julebord, bort i julen, på venninnetur og bo hos en venninne (på en mnd) gjort at jeg skal ta en pause, og starte på ny frisk 1 januar 2009.
Det blir ca 14dager med "fristelser" foran meg på en mnd og det blir for mye. I jula skal vi bort på masse middager og siden jeg ikke spiser kjøtt så blir det som regel bare potet,saus og grønnsaker på meg - jeg vil ikke være en vanskelig gjest. MEN dette var ikke noe enkelt valg. Jeg skal fortsette og trene og spise sunn mat - og kanskje jeg kommer til å se at humøret forandrer seg, slik at jeg har enda mer motivasjon til å komme tilbake til ketolyse. Uansett ønsker jeg alle lykke til frem mot jul. Dere er fantastiske som klarer dette :D
Jeg synes ikke det er noe galt i å kose seg denne ene mnd i året da så mye skjer både sosialt og matmessig. Kos deg fremover og gå på ny frisk igjen etter høytiden. :)
Jeg tror det er viktig å ta en avgjørelse i forkant jeg, slik som du har gjort.
Da er det mye lettere å forholde seg til fristelsene, og ikke bli så deppa kanskje om man faller for dem. Man vet man har tatt et valg, og at det er for en begrenset periode.
Og alternativ mat (les lavkarbomat) er jo endel begrenset for deg som du sier, siden du ikke spiser kjøtt...så improvisasjon underveis vil bli ganske vanskelig vil jeg tro.
Og dessuten, det er jo bare snakk om noen få uker av hele ditt laaange lavkarbo-liv...så ingen grunn til bekymring.
Kooos deg, og lykke til:)
Takk for støtte alle tre, regnet egentlig med negative ord fra dere, dette beviser bare at ketolyse-mennesker er max hyggelige :) Jul er den ene årstiden jeg får møte hele familien min,og da vil jeg ikke ha noen restriksjoner. Jeg har bare 10kg igjen å gå ned, og er allerede stolt over hvor langt jeg er kommet. Det blir veldig enkelt å starte 1 januar, da jeg har hatt min "koseperiode" og jeg slipper å ha alle klementinene oppi ansiktet (les: jeg jobber på matbutikk og ALLE skal ha klementiner,og de lukter så GODT!)
Fortsett å være de fantastiske menneskene dere er, så blir det veldig enkelt å komme tilbake ;)
Må bare si meg enig at eg synes det er veldig bra å ha tatt et valg sånn som du har gjort. Kommer selv til å ta pause fra 19.desember til 4. januar. Skal da være borte og kose meg i julen.
Som det også er sagt her er det jo ikke SÅ lenge. Synes du er flink eg. Tror det kommer til å bli deilig å gå tilbake etter nyttår med motivasjonen på topp. ;)
Jeg kommer også til å ha julefri for så å starte på for fullt i januar. Jeg har prøvd bare en kort stund nå, uten boken eller andre hjelpemidler enn dette forum, men noe skjer allikevel med vekten. Har bestilt boken og skal studere den i jula, sånn at jeg er klar i januar. Har også gjort noen tiltak ang julekakene. Skal prøve så langt det lar seg gjøre å holde meg borte fra mel og vanlig sukker. Har prøvd å bake med fruktose. Det funker fint til noen deiger. Da får man redusert sukker inntaket litt i jula. :DJeg er som et barn i jula og uten kosen, er det ikke jul. :o
Helt enig med Heksehilda og de andre som har støttet deg! Det å foreta realistiske vurderinger - og innrette seg deretter - er beundringsverdig, synes jeg. :blomster:
Ha en riktig god julemåned og vær stolt av at du har så god oversikt at du kan ta slike avgjørelser i forkant. Dette kommer til å gå bra!
Du har fått så mange fine og kloke ord men jeg må si noe allikevel....
Jeg mener det er det lureste å gjøre som du gjør nå, bestemme seg for at sånn blir det!!
Det er så vondt om man ikke bestemmer seg og "sprekker" hele tiden, da føler man jo hele tiden at man ikke strekker til ikke sant?
Nei, kos deg du og bygg opp motivasjon mot januar...
Det gjelder å forstå at ingen matvarer er "onde," eller "gode," men heller rangert efter "bedre" og "dårligere." Alt er bedre enn sult.
Det er helt greit å spise normalt, så lenge du vet hva du skal se efter når du modererer deg.
Men, lavkarbo er ikke så dyrt. Jeg kan enkelt leve for en tusenlapp i måneden (og det inkluderer minst fire dyre, mørke chokolader), og femhundreogfemti hvis jeg spiser mer fisk.
Jeg har også bekymringer ang. julebord (i morgen :eek:) og julefrokoster med minsten og julegrøtsammenkomster og ......
Jeg får se litt an i morgen hvordan går i morgen for hvordan resten av julefeiringen blir.. Har igrunnen sagt til meg selv at jeg kan ta LITT dessert, men jeg vet ikke om jeg tør...
Helt enig Elizabeth, det kommer til å bli fint å komme tilbake. Så på vekta idag at jeg har fått inn en del vann, er 1,3kg tyngre idag enn i går..:p Heldigvis så er jeg samme cm rundt magen, så har ikke gått opp, er vel bare vann. Det viser jo at denne dietten fungerer :)
Helt enig Frøydis, jula er den eneste høytiden, eneste tiden i året jeg skal KOSE meg med mat. Ellers klarer jeg kose meg med andre ting.
Takk Løvetann og Lillis, det var kjempesnilt sagt <3
Viktig å bestemme seg ja Nybegynneren, jeg har klart meg så langt men vet at når jeg er sammen med venninnene mine som jeg ser en gang i året, da vil jeg kunne spise tre-fire pommes frites på mcdonalds om vi skal dit. Selv om man ikke spiser en HEL pommes, så er det alikevel kos, for man spiser litt sammen med de andre :) Skjønner godt hva du mener!
Du er kjempeflink. Du har tatt et valg som passer for deg, og det er det som teller. Jeg har tatt samme valg i romjula, jeg jobber alene så det er ingen julebord på meg i år heller :( Savner litt det sosiale da, med å jobbe på en arbeidsplass med kolleger.
Huff det skjønner jeg Anitra, men det er fordeler og ulemper uansett hva man jobber med da. Tenker på kollegaer.. Avogtil er det VELDIG deilig å være bare seg selv. Takk for støtten <3
en tusenlapp i mnd? ,,, hvordan klarer du det,,,kunne du skrevet opp et parr dagsmenyer ,, eller en ukemeny,,,, takknemlig for det
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.